?> ?> پرتاب مؤفق ماهوارۀ ایرانی «پارس1» به فضا | ایصال نیوز
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۳۶۹۰۷
بوسیلۀ پرتابگر سايوز روسی انجام شد

پرتاب مؤفق ماهوارۀ ایرانی «پارس1» به فضا

ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است
دقایقی پیش، ماهواره پارس۱ با پرتابگر سايوز از پايگاه پرتاب وستوچنی روسيه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.
پرتاب مؤفق ماهوارۀ ایرانی «پارس1» به فضا
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، دوربين طيف رنگی و فروسرخ موج كوتاه اين ماهواره در كمتر از ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد اراضی ايران را تصويربرداری می‌كند.

همچنين دوربين این ماهواره با طيف فروسرخ گرمايی با قابليت تصويربرداری در شب قادر است، كل اراضي ايران را در كم‌تر از ۴۵ روز تصويربرداری کند.

ماهواره سنجشی تصویربرداری پارس ۱ ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است و توسط پژوهشگاه فضایی ایران و با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی ساخته شده است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات روز گذشته (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود: ان شاءالله فردا دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت.

وی گفته بود این ماهواره صبح پنجشنبه در جهت توسعه تعاملات بین‌المللی با یک پرتابگر روسی به فضا پرتاب خواهد شد.

این ماهواره 134 کیلوگرمی، از سری ماهواره‌‌های تحقیقاتی ـ سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

این ماهواره دارای سه دوربین تصویربرداری است و اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمایی دریافت می‌کند.

از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون مکانیزم پنل‌های خورشیدی بازشونده، آزمون اصلاح مدار با پیشرانش گاز سرد، آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره مستقل از GPS مبتنی بر روش موقعیت‌یابی بومی، آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی بازشونده و بردهای بومی، آزمون ارسال داده تصاویر با نرخ بالا در باند فرکانسی X، سنجش میزان تشعشعات فضایی در مدار با استفاده از محموله اندازه‌گیری میزان تشعشعات فضایی (دزیمتری) اشاره کرد.

فناوری‌های مورد استفاده در ماهواره پارس1 شامل لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی V/UHF، لینک ارتباط مخابراتی طیف گسترده در باند فرکانسی S، لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی X، سنسور تعیین موقعیت GPS، سنسور تعیین موقعیت ODS، سنسور خورشید، سنسور ستاره، سنسور مغناطیس سنج، سنسور ژایروسکوپ، سنسورهای سنجش میزان تشعشعات فضا، لوله حرارتی، تجهیزات سخت‌افزاری و ساختارهای نرم‌افزاری مدیریت حالت‌های مختلف افزونگی و پنل‌های خورشیدی است. این فناوری‌ها مبنای فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی آینده کشور خواهد بود.



انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما