plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۳۶۸۹۳
در نشست خبری با خبرنگاران

طحان‌نظیف: ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند

مجلس قوی می‌تواند تصمیمات قوی داشته باشد
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از ابتدای رای‌گیری تا انتهای شمارش آرا، ۶۲ هزار نفر از نمایندگان نامزد‌ها حضور دارند گفت: ۲۵۰ هزار نفر در این دوره مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند.
طحان‌نظیف: ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، هادی طحان‌نظیف امروز چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری با حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی بیان داشت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین‌کننده است. در طول ۴۵ سال گذشته به طور میانیگن هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده و نشان از آن دارد که همه مسئولان به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بیش از ۱۵ هزار نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم و ۱۴۴ نفر نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شده‌اند. ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی نیز برای انتخابات روز جمعه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سازوکار نظارت بر انتخابات در کشور ما کاملا مردمی است و بار اصلی نظارت و اجرای انتخابات بر عهده مردم است و  اقشار مختلف از رأی مردم به عنوان حق الناس دفاع می‌کنند.

طحان‌نظیف اظهار کرد: در روز رأی‌گیری و از ابتدا و تا انتهای شمارش آرا، ۶۲ هزار نفر از نمایندگان نامزد‌ها حضور دارند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۵۰ هزار نفر در این دوره مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند و تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شده است.

وی گفت: در این دوره ۲۳۰ هزار نفر از ناظران مردمی که رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، بر فرایند انتخابات نظارت می‌کنند.

طحان‌نظیف ادامه داد: حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز عوامل اجرایی انتخابات هستند که جزئیات آن از سوی مسئولان وزارت کشور اعلام خواهد شد، در ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای نیز انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به رد صلاحیت حسن روحانی گفت: انتخابات قانون خاص خود را دارد و براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که به تایید اعضای این مجلس رسیده، شرایطی در نظر گرفته شده که درباره ایشان احراز نشده، ممکن است شخصی این شرایط را در یک دوره داشته باشد، اما در دوره بعد آن شرایط را از دست داده باشد.

طحان نظیف درباره معیار تایید یا ردصلاحیت‌ها گفت: بررسی صلاحیت‌ها بر اساس آن چیزی است که در قانون پیش‌بینی شده است.

میزان مشارکت مردم در انتخابات همیشه متوسط یا بالا بوده است/ مشارکت در این دوره بالا خواهد بود

وی در پاسخ به میزان، مبنی بر میزان مشارکت در تهران و دیگر استان‌های کشور این دور و در مقایسه با دوره قبل اظهار کرد: در کشور ما مشارکت همیشه و در انتخابات‌های مختلف در نوسان بوده، یعنی در یک انتخاباتی بالا و در انتخاباتی متوسط بوده است. به هر صورت همیشه میزان مشارکت مردم ما در انتخابات بالا یا متوسط بوده است.

وی گفت: انتخابات به انتخابات فرق می‌کند گاهی در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری یا شوراها، مشارکت بالا یا پایین بوده و برعکس؛ مردم برآوردی از وضعیت دارند و آزادانه رای می‌دهند. با مشاهدات میدانی ما در این روزها از فضایی که در کشور حاکم است و البته بررسی بر نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، این‌ دوره ان‌شاءالله مشارکت بالایی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه شورای نگهبان بعد از گزارش اولیه نتایج چه اقداماتی باید انجام بدهد گفت: ما در روز انتخابات سامانه مردم ناظر داریم که همه مردم می‌توانند بر امر نظارت ورود کنند. پس از انتخابات نیز در قانون پیش‌بینی شده است که ۷ روز مهلت ارسال گزارش تخلفات باشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مهلت بررسی‌های هیات‌های نظارت نیز ۷ روز است و سپس شورای نگهبان در اسرع وقت به اعلام نظر نهایی درباره صحت انتخابات خواهد پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مجلس و قانون اساسی در کشور ما جایگاه رفیعی دارند و طبیعیست که مجلس قوی می‌تواند تصمیمات قوی را در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما