plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۳۶۸۹
در اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال

صالحی: امروز در فضای سایبری حکمرانی ملت ملت مطرح است

سازمان‌های حاکمیتی ما باید پوست‌اندازی کنند
وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی در اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه های دیجیتال گفت: اگر قبول داریم که فضای سایبری یک جهان جدید برای انسان است نیازمند یک مواجهه صحیح با این فضا هستیم، نوع برخورد ما با انقلاب صنعتی ما را عقب انداخت و برخورد با این فضا نیز اگر با تاخیر زمانی همراه باشد عقب ماندگی تاریخی رقم می زند، اگر فرصت شناسی از زمان خود داشته باشیم و ‌نوع مواجهه درست با این موضوع را داشته باشیم می توانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
صالحی: امروز در فضای سایبری حکمرانی ملت ملت مطرح است
به گزارش ایصال نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی بعداظهر امروز در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه امروز در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم، گفت: باید ببینیم ورود ما به جهان سایبری و دنیای دیجیتال تعریف خود را پیدا کرده یا نه و با تصویری که از این اتفاق داریم نوع مواجهه ما هم می‌تواند گستره خود را بیابد.

وی ادامه داد: دوره زندگی انسان را به پیش از تاریخ و پسا تاریخ تقسیم می‌کنند،  اینکه ما از دنیای سایبری چه گذری داریم و آیا این جهان بخشی از تصویر دنیای مدرن است یا خیر نیز سوال دیگری است، در ذهن همه این سوال پیش می‌آید که آیا عصر سایبری ادامه عصر مدرن است و ما همچنان به عنوان مرحله‌ای از عصر مدرن جهان سایبری را تجربه می‌کنیم یا عصر سایبری دو‌ره جدیدی از عصر زندگی انسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر جهان را به دو دوره پیش و پس از تاریخ تقسیم کنیم باید گفت جهان امروز را هم باید به پیش و پس از جهان سایبری تقسیم کرد. ابتدا شاید یک ترانزیستور در زندگی مدرن ورود و کاری در عرصه سایبری کرد و همه فکر می‌کردند این نیز ریشه‌ای از زندگی مدرن است اما هرچه جلوتر آمد و این تکنولوژی از قاب شیشه‌ای فراتر رفت جهان جدیدی را معرفی کرد.

صالحی یادآور شد: علائم نشان می‌دهد که ما وارد جهان جدیدی شدیم و اشیا در این جهان معنای تازه پیدا می‌کنند، رابطه انسان با خود متفاوت شده است، در واقع ساحت پنجمی به عنوان فضای سایبری در انسان‌ها شکل گرفته و رابطه انسان‌ها با هم متفاوت شده است و دیگر ارتباطات خطی نیست، در این جهان در ارتباط انسان با انسان تغییرات زیادی رخ داده  و مجموعه وسیعی از اتفاقات دیگر در حال رخ دادن است.

وی افزود: اگر در ادامه عصر مدرن به چهل تکه‌ای هویت می‌رسیدیم امروز باید از تکه تکه شدن انسان‌ها در روابط با هم سخن گفت، حریم خصوصی اگر در عصر مدرن به عنوان یک مکان حریم‌زدایی می‌شد در فضای سایبری حریم‌های خصوصی کاملا پرده‌برداری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در جهان سایبری در رابطه انسان و حکومت نیز اتفاقات وسیع و شگرفی در حال اتفاق است، اگر روزگاری ما از دموکراسی‌های غیرمستقیم صحبت می‌کردیم و بحث‌های دولت و ملت به عنوان بنیان پیشرفت صحبت می‌شد اما امروز در فضای سایبری حکمرانی ملت ملت مطرح است.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر قبول داریم که فضای سایبری یک جهان جدید برای انسان است نیازمند یک مواجهه صحیح با این فضا هستیم. نوع برخورد ما با انقلاب صنعتی ما را عقب انداخت و برخورد با این فضا نیز اگر با تاخیر زمانی همراه باشد عقب‌ماندگی تاریخی رقم می‌زند، اگر فرصت‌شناسی از زمان و مواجهه درست با این موضوع  داشته باشیم می‌توانیم تمام عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی بیان کرد: مساله جهان سایبری کوچک نیست و به خصوص برای نسل جوان مهم است که چگونه مواجهه درست با این اتفاق داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سازمان‌های حاکمیتی ما باید پوست‌اندازی کنند و خود را برای دو‌ره جدیدی آماده کنند، ما نیاز داریم که وزارتخانه‌های خود را در اهداف، برنامه‌ها، رویدادها و هدف‌گذاری‌ها با تغییرات جدی روبرو کنیم و از این رو در ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک برنامه سه ساله با عنوان «تحول» برنامه‌ریزی شده است که در سال جاری ۲۳ اقدام را در پنج کارگروه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

صالحی در پایان گفت: طراحی ‌پلتفورم برای اهالی فضای مجازی در تصمیم گیری‌ها، دولت الکترونیک، ارتقای محتوا در فضای مجازی، کسب و کارهای فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات پنج کارگروه در ٢٣ اقدام است که کار خود را در سال ۹۸ آغاز کرده تا زمینه‌های تحقق رویکردها را فراهم کند، به همین منظور با همکاری و مساعدت مرکز ملی فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا کارگروه‌های فضای مجازی در استان‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما