plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۶۸۰۲

فرود موفقیت آمیز کاوشگر آمریکایی روی سطح کره ماه پس از 52 سال

پس از گذشت بیش از نیم قرن از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای آپولو بر سطح کره ماه، کاوشگر بدون سرنشین آمریکایی بامداد امروز جمعه با موفقیت بر سطح کره ماه فرود آمد. چندین ماه قبل هند و چین موفق به فرود کاوشگر خود در کره ماه شده بودند.
فرود موفقیت آمیز کاوشگر آمریکایی روی سطح کره ماه پس از 52 سال
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز و به نقل از فرانس24، این فضاپیمای ایالات متحده روز پنجشنبه به وقت واشنگتن(بامداد جمعه به وقت ایران)، پس از 52 سال روی ماه فرود آمد. فرود این کاوشگر نقطه عطفی در تلاش های آمریکا برای تسخیر فضا است.

ناسا اعلام کرده است که فرودگر اودیسیوس با فرود بر سطح ماه عملیات نظارت گسترده خود به منظور آماده سازی برای عملیات اکتشاف ماه که دو سال بعد توسط فضانوردان ناسا انجام خواهد شد را آغاز می کند.

این دستاورد نه تنها گام مهمی در بخش فضایی است، بلکه اولین فرود کاوشگر آمریکایی بر سطح ماه از زمان پایان برنامه آپولو در سال 1972 است. این کاوشگر هفته گذشته توسط موشک فالکون 9 تولید شده توسط اسپیس ایکس آمریکا پرتاب شده بود.

 ناسا تایید کرد که این فضاپیما در ساعت 6:23 بعد از ظهر به وقت واشنگتن دی سی و 11:23 بعد از ظهر پنجشنبه به وقت گرینویچ بر سطح ماه فرود آمد.

این کاوشگر مجموعه‌ای از ابزارهای علمی و مدل‌های فن‌آوری را برای سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) و چندین مشتری تجاری حمل می‌کند و برای کار با انرژی خورشیدی به مدت هفت روز قبل از غروب خورشید بر روی محل فرود قطبی طراحی شده است.

این فرودگر توسط شرکت آمریکایی «آستروبوتیکس» ساخته شده است و بدون سرنشین است.

شرکت Intuitive Machines که مالک این کاوشگر تحقیقاتی است در تگزاس مستقر است، اولین شرکت خصوصی آمریکایی است که یک فضاپیما را روی سطح ماه فرود می‌آورد.

تاکنون کشورهای هند، چین، روسیه و ژاپن نیز موفق به فرود بر کره ماه شده اند.

انتهای پیام/*
 
۰
مترجم : احمد امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما