plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۶۷۱۰
در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

ناصر کنعانی: جنگ غزه ماهیت رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن را نشان داد

سفر رئیس قوه قضاییه به عراق در چارچوب همکاری‎های قضایی بود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: غزه در صدوسی‌وششمین روز جنگ رژیم صهیونیستی وضعیتی غم‌انگیز دارد؛ این جنگ نشان داد حقوق بشر آن‌گونه که کشور‌های مدعی به دروغ پرچم آن را در دست گرفتند، دروغی بیش نیست.
ناصر کنعانی: جنگ غزه ماهیت رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن را نشان داد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه، ۳۰ بهمن در محل برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با عنوان جدید نمایشگاه ایران رسانه آغاز شد. 

کنعانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه مطبوعات، گفت: این نمایشگاه پس از شش سال وقفه با گرمای دلنشین آغاز به‌کار کرد؛ برپایی این نمایشگاه را تبریک می‌گویم.

وی گفت: امیدوارم بتوانم در غرفه‌ها حضور یافته و گفت‌وشنود داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره پایبندی مردم به انقلاب گفت: فضای کشور همچنان فضای پیروزی انقلاب اسلامی بوده و شاهد حضور باشکوه مردم در مناسبت‌های مربوط بودیم؛ این حضور نشان داد مردم ایران همچنان پای نظام و انقلاب هستند و خاک یاس را روی دشمنان این مرز و بوم و انقلاب پاشیدند.

وی اضافه کرد: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور نیز مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی را در سفارتخانه‌ها و کنسوگری‌ها برگزار کردند و شاهد مشارکت اقشار مختلف بودیم.

کنعانی همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: ما پیام‌های متعددی در سطوح مختلف کشور‌های زیادی از جهان خطاب به مقام‌های کشورمان به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی دریافت کردیم؛ ما در آستانه دو رخداد بزرگ ملی، یعنی انتخابات خبرگان و مجلس بوده و امیدواریم مردم ایران با مسئولیت‌پذیری برای رقم زدن یک پیروزی دیگر برای انقلاب و کشور در انتخابات شرکت کنند.

وی اضافه کرد: ما همچنین در آستانه روز‌های پایانی سال هستیم و دولت ایران و دستگاه دیپلماسی یک سال پر تلاش دیگر را پشت سر گذاشتند؛ در سایه رهنمود‌های حکیمانه رهبری و رویکرد دولت درباره سیاست همسایگی برای برقراری روابط پویا و متوازن شاهد پویایی چشمگیر در روابط خارجی بودیم.

حقوق بشر کشور‌های مدعی دروغی بیش نیست
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: غزه در صدوسی‌وششمین روز جنگ رژیم صهیونیستی وضعیتی غم‌انگیز دارد؛ این جنگ نشان داد حقوق بشر آن‌گونه که کشور‌های مدعی به دروغ پرچم آن را در دست گرفتند، دروغی بیش نیست. 

وی تاکید کرد: این جنگ نشان داد که ماهیت رژیم صهیونیستی چقدر پست است و حامیان غربی آن به‌ویژه آمریکا همدست یک متهم به نسل‌کشی در لاهه هستند.

کنعانی تصریح کرد: اقدام‌های امریکا برای نجات رژیم صهیونیستی ادامه دارد؛ جامعه جهانی نسبت به توقف فوری جنایت علیه مردم فلسطین مسئولیت جدی دارد؛ دولت آمریکا پیشاپیش مخالفت خود را با قطعنامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا ایران همان‌گونه که بار‌ها تاکید کرده، از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای توقف جنگ غزه استفاده خواهد کرد؛ برای سازمان همکاری اسلامی مسئولیت جدی قائل هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزیر امور خارجه در گفتگو تلفنی با دبیرکل این سازمان‌خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده وزیران شد؛ ایران طی یادداشت رسمی درخواست خود را تسلیم دبیرخانه سازمان کرد و حتی برای میزبانی نشست دوم و برام خارجه اعلام آمادگی کرد.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها و مذاکرات دیپلماتیک خود را در منطقه و خارج از منطقه ادامه می‌دهیم.

ایران حمایت قاطع سیاسی خود را از اقدام مسئولانه آفریقای جنوبی اعلام کرد
ناصر کنعانی ضمن تشکر دوباره از اقدام مسئولانه آفریقای جنوبی، اظهار کرد: ایران حمایت قاطع سیاسی خود را اعلام کرد؛ لاهه در معرض آزمون جدیدی قرار دارد.

وی تصریح کرد: درباره شکایت دوم آفریقای جنوبی انتظار داریم لاهه در رابطه یا قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و اقدام اولیه خود را با گام‌های اولیه برای پاسخگو کردن و محاکمه سران این رژیم تکمیل کند.

روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود درباره روابط میان ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار داشته و متنوع و گسترده است.

وی تاکید کرد: افق‌های پیش رو هم امیدوارکننده است؛ دو دولت برای احرای توافق‌ها از جمله اقتصادی، تجاری و امنیتی عزم مشترک دارند؛ مقابله با تروریسم نیز جز موارد مشترک مورد تاکید طرفین است.

کنعانی خاطرنشان کرد: گام‌های بزرگی برای اجرای سند امنیتی میان ایران و عراق با هدف تامین منافع دو کشور برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

وی همچنین درباره حضور نظامیان خارجی در منطقه گفت: حضور نیرو‌های خارجی در عراق به ثبات این کشور کمک نمی‌کند و ما اساسا مخالف حضور نیرو‌های خارجی در منطقه هستیم و حضور آن‌ها را مخل امنیت منطقه می‌دانیم؛ درباره وضعیت حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق مردم و دولت این کشور باید تصمیم بگیرند.

گره زدن موضوع آتش‌بس به مسئله پساغزه را نمی‌پذیریم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مذاکرات آتش‌بس و تبادل زندانی‌ها در غزه، گفت: آتش‌بس در غزه خواسته فراگیر و جهانی است؛ رژیم صهیونیستی، چون اهداف ادعایی‌اش از جنگ محقق نشده، مایل به آتش‌بس نیست.

وی گفت: آمریکا هم به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی با هرگونه تلاش برای آتش‌بس مانع‌تراشی می‌کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران در تلاش‌های دیپلماتیک خود بر ضرورت پایان دادن فوری به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی تاکید دارد؛ گره زدن موضوع آتش‌بس به مسئله پساغزه را نمی‌پذیریم.

خبرنگاران غزه مسئولانه به وظایف خود عمل کردند
ناصر کنعانی در ادامه درباره هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی گفت: خبرنگاران غزه مسئولانه به وظایف خود عمل کردند.

وی تاکید کرد: به شهادت رساندن ده‌ها نفر از فعالان رسانه‌ای در غزه به دست رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم از افشای جنایت‌های خود در چهار ماه گذشته تا چه حد وحشت کرده است؛ این موضوع در کنار دیگر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه قابلیت پیگیری در محاکم و مراجع بین‌المللی دارد.

گروسی از اظهارنظر‌های سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خودداری کند
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعا‌های رافائل گروسی درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده و همان‌گونه که در ۱۵ گزارش بازرسان آژانس آمده، فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و منطبق بر قوانین بین‌المللی دارد؛ این فعالیت‌های صلح‌آمیز در چارچو‌ب‌های مذکور ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد و ما از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی و مقررات آژانس برای استقرار فعالیت‌های صلح‌آمیر خود استفاده می‌کنیم.

کنعانی گفت: به گروسی توصیه می‌کنیم از اظهارنظر‌های سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خود و از تبدیل آژانس به محل اظهارنظر‌های غیرتخصصی خودداری کند.

طرح مباحث حقوقی و فنی درباره جزایر سه‌گانه از سوی کویت هیچ‌گونه حقی را برای این کشور ایجاد نمی‌کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جزایر سه‌گانه گفت: ایران در حفاظت از حقوق ملی و ملت ایران جدیت و اهتمام لازم را دارد؛ طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی کویت هیچ‌گونه حقی را برای این کشور ایجاد نمی‌کند و طرح این‌گونه مباحث در فضای رسانه‌ای کمک کننده نیست.

خبر اخیر به معنای لغو عمره منفرده در سال ۱۴۰۲ نیست
کنعانی درباره موضوع حج عمره گفت: عمره مفرده شهروندانمان را به‌عنوان یکی از موضوع‌های مورد توافق با عربستان پیگیری کردیم و حتی مقدمات کار فراهم شده بود.

وی تصریح کرد: وزیران امور خارجه ایران و عربستان تاکید کردند که موضوع یک مسئله فنی میان هواپیمایی ایران و طرف عربستانی است؛ امیدواریم همان‌گونه که وزیر خارجه عربستان وعده داد این مساله در سریع‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود.

کنعانی تاکید کرد: خبر اخیر به معنای لغو عمره منفرده در سال ۱۴۰۲ نیست.

دوگانگی در ادعای آزادی بیان در غرب کاملا آشکار است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام متا برای اعمال محدودیت‌ها گفت: دوگانگی در ادعای آزادی بیان در غرب کاملا آشکار است؛ آن‌ها از سیطره خود بر رسانه‌های اجتماعی برای تاثیر و نفوذ بر جریان اطلاع‌رسانی سواستفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در چندماه گذشته شاهد برخورد‌های آن‌ها با حامیان فلسطین بودیم؛ این‌ها مدعیان دروغین حقوق بشر هستند و جهانیان درباره این دوگانگی قضاوت می‌کنند.

حملات به یمن نقض حاکمیت تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: این اقدام نقض حاکمیت تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل است؛ این اقدام‌های غیرقانونی و یکجانبه و خودسرانه نشان می‌دهد که این کشور اعتقادی به مقررات بین‌المللی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس برخلاف ادعاهایشان به دنبال توسعه جنگ به سراسر منطقه هستند؛ ما این اقدام‌ها را غیرقابل قبول دانسته و محکوم می‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: اتفاق‌ها در دریای سرخ معلول شرایط جاری در غزه است؛ از طریق واسطه‌ها موضع خود را به آمریکا اعلام کردیم و امیرعبداللهیان پیام واضح ایران را به دیوید کامرون، همتای انگلیسی خود رساند.

خواستار قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی هستیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی گفت: با در نظر داشتن جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی، تحریم کالا‌های این رژیم یک مطالبه جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: ایران نیز خواستار قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی است؛ براساس قانون مصوب مجلس، وزارت امور خارجه موظف به شناسایی کالا‌های تولید یا مرتبط با رژیم صهیونیستی است.

کنعانی توضیح داد: وزارت امور خارجه در این رابطه به وظیفه خود عمل کرده و آخرین فهرست به‌روز شده را در اختیار وزارت صمت قرار داده و این فهرست اکنون در اختیار گمرک برای ممنوعیت ورود کالا‌های رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: اساسا ورود کالا‌های رژیم صهیونیستی به ایران ممنوع است و تنظیم فهرست به معنای زمینه‌سازی برای اجرای بهتر وظیفه است.

بر ضرورت کمک همه کشور‌ها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان تاکید می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست دوحه درباره مسائل افغانستان و حضور ایران گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشور‌ها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما هم در قالب دوجانبه و هم در قالب سازوکار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای این هدف تلاش کردیم؛ حضور ما در نشست دوحه در چارچوب چنین رویکرد مسئولانه‌ای برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان است.

نگران سرنوشت کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم
ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت نشدن از ایران برای دومین سال پیاپی در جهت حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما قطعا نگران اهداف این کنفرانس هستیم؛ مجریان و برکزارکنندگان این کنفرانس در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار کنفرانس امنیتی مونیخ را به محل طرح دیدگاه‌های غیرسازنده تبدیل کردند.

وی تاکید کرد: انتخاب گزینشی کشور‌ها و دعوت از سران جنایت‌کار جهان برای حضور در این کنفرانس نشان می‌دهد این کنفرانس در مسیر نادرست پیش می‌رود و ما بیش از نگرانی برای دعوت نشدن از خود، نگران سرنوشت این کنفرانس هستیم.

ایران در منطقه نیرو‌های وکالتی ندارد
ناصر کنعانی درباره اقدامات محور مقاومت در منطقه گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم آنچه جریان‌های مقاومت در منطقه انجام می‌دهند، نگاه مسئولانه آن‌ها به موضوع نسل‌کشی در غزه به دست رژیم صهیونیستی است؛ حمایت بی‌چون‌چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی مایه نگرانی است.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه نیرو‌های وکالتی ندارد و ما این موضوع را بار‌ها اعلام کردیم؛ جریان‌های مقاومت منطقه براساس منافع خود و کشورشان تصمیم می‌گیرند.

کنعانی خاطرنشان کرد: آن‌ها اولا از امنیت خود و ثانیا از مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند؛ لبنان هم مانند دیگر کشور‌های منطقه در معرض تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما