plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۶۵۰۹

بلینکن: عربستان با شروطی آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از دیدار با بن سلمان اعلام کرد: عربستان سعودی علاقه مند به عادی سازی روابط با اسرائیل است، اما خواهان یک مسیر "روشن" به سمت کشور فلسطین است. عربستان درباره شرایط ریاض برای عادی‌سازی روابط بیانیه منتشر کرد.
بلینکن: عربستان با شروطی آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که عربستان سعودی همچنان "منفعت قوی" در عادی سازی روابط با اسرائیل دارد، اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به صراحت گفت که جنگ در غزه باید پایان یابد و باید "زمان مشخص و مسیری منسجم به سوی تشکیل کشور فلسطین وجود داشته باشد.»

بلینکن روز دوشنبه در ریاض بیش از دو ساعت با بن سلمان دیدار کرد. وی قرار است امروز چهارشنبه با مقامات ارشد اسرائیل در تل آویو دیدار کند.

بلینکن هم در این سفر و هم در آخرین سفر خود به منطقه تاکید کرده است که اگر دولت اسرائیل می‌خواهد به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی دست یابد و حمایت این کشور را بدست آورد، باید تصمیم‌های «سختی» بگیرد و به سمت راهکار دو کشوری حرکت کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل بارها ایده تشکیل کشور فلسطین را رد کرده و گفته است که جنگ غزه برای ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه عربستان و اسرائیل مایل به ادامه گفتگوهای عادی سازی روابط هستند، اعلام کرد: پیشنهادی جدی برای آزادی گروگانهای باقیمانده و وقفه طولانی مدت جنگ غزه ارائه شده است که به دنبال دستیابی به آن هستیم.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما حتی پیش از اکتبر و اکنون نیز در حال مذاکره با همتایان خود در اسرائیل و عربستان سعودی برای پیشبرد یک توافق عادی سازی روابط هستیم.

وی مدعی شد: ما مطمئناً بازخورد مثبتی از هر دو طرف دریافت کردیم مبنی بر اینکه آنها مایل به ادامه این گفتگوها هستند.
کربی در مورد توافق با حماس برای آزادی سایر اسرا گفت: معتقدیم که یک پیشنهاد جدی برای آزادی گروگان ها، برای یک وقفه طولانی ارائه شده است که می تواند تمام اهداف ما را تامین کند. ما هنوز در حال تلاش برای امضا و اجرای این پیشنهاد هستیم.

این سخنگوی دولت آمریکا تصریح کرد: ما به دنبال دستیابی به یک وقفه بشردوستانه برای مدت بیش از یک هفته جهت آزادی گروگان ها و ارسال کمک های بیشتر به غزه هستیم.

بیانیه عربستان درباره شرایط ریاض برای عادی‌سازی روابط

 دولت عربستان سعودی به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که گفته ریاض و تل‌آویو برای ادامه مذاکرات جهت عادی‌سازی روابط چراغ سبز نشان داده‌اند واکنش نشان داد.

در بیانیه‌ای که عربستان سعودی منتشر کرده، سه شرط برای عادی‌سازی عنوان شده است از جمله به رسمت شناختن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، توقف تجاوز به نوار غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما