plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۶۲۲۲
در آیین تودیع و معارفه مدیرکل اداره فرهنگ استان اصفهان

هاشمی: با میدان دادن به هنرمندان اصیل باعث رونق فرهنگی باشیم

علی تمنایی تکریم و آقای سیدین نیا معارفه شد
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: ضمن احترام به قانون، با همدلی و با میدان دادن به هنرمندان اصیل این آب و خاک باعث رونق فرهنگی باشیم.
هاشمی: با میدان دادن به هنرمندان اصیل باعث رونق فرهنگی باشیم
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، سید محمد هاشمی روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مجتمع فرهنگی فرشچیان افزود: مطالبه مدامِ رییس جمهور از بخش‌های مختلف این است که ضمن احترام به قانون که البته یکی ست و نباید دچار تنوع و سلیقه‌های بخشی و منطقه ای شود با همدلی و با میدان دادن به هنرمندان اصیل این آب و خاک باعث رونق فرهنگی باشیم.

وی در ادامه گفت: امروز نقطه تاریخی انقلاب اسلامی ست و نیاز به همدلی و هم افزایی بین همه آحاد جامعه دارد و باید همه هنرمندان، پیشکسوتان، روحانیون و همه اقشار مختلف این پیوند و همدلی را داشته باشیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اصفهان یکی از قله‌های رفیع فرهنگ، هنر و رسانه کشور است و در راه رونق و توسعه فرهنگی و هنری بر بستر هویت ایرانی اسلامی می تواند نقش بزرگی ایفا کند کما اینکه تا به امروز این نقش را به خوبی ایفا کرده است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مدیرکل پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و طلب توفیق و موفقیت برای مدیرکل جدید در سکانداری این مسوولیت گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان می خواهیم که با میدان داری و ایجاد حرکت قرارگاهی بین بخش‌های مختلف اتفاقات و تولیدات بزرگ ایجاد کند.

هاشمی افزود: میثاق ما حکم ۱۳ بندی ست که بر عدالت فرهنگی، کار قرارگاهی، توانمند سازی و پاک سازی و تعامل خوب با امام جمعه و استاندار و همچنین به کارگیری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تاکید دارد.

وی تاکید کرد: از مدیرکل جدید خواهش می کنم تا بر مدار همین اهداف، از هویت ایرانی اسلامی تا عدالت و رونق فرهنگی را پیگیری کند و به سرانجام برساند. هاشمی افزود: مرجعیت و تنظیم‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنوات گذشته و به جهات مختلف مخدوش شده و نیاز بود که یک تجدید قوای جدی و احیایی برای این مهم شکل بگیرد تا تشتت‌های تصمیم گیری و تنظیم گری نداشته باشیم.

وی در ادامه گفت: تلاش‌های متعددی برای احیای شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و این شورای مهم بعد از قریب به ۱۳ سال تعطیلی تشکیل شد که هر هفته جلسات منسجم و مرتبی داشته که با خروجی‌ها و مصوباتی چون راه‌اندازی بنیاد پویانمایی یا تصویب سند ملی موسیقی همراه بوده است.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تقویت گفتمان هویت ایرانی اسلامی مساله پررنگ، جدی و اهتمام شبانه روز وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ست.

وی افزود: در همه کارهایی متعددی که در حوزه تولیدات فیلم‌ها و سمفونی‌ها رخ داده است تا جهت گیری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف سعی شده بر بستر هویت متعالی ایرانی اسلامی حرکت کنیم.

هاشمی با اشاره به رونق فرهنگی به عنوان یکی از اهداف جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روزی که دولت تحویل داده شد و تحول اتفاق افتاد، در عرصه فرهنگ اوضاع خوبی نداشتیم و مساله کرونا هنرمندان به ویژه هنرمندان شهرستانی را به ساز فروشی انداخته و رویدادهای فرهنگی و هنری را به تعطیلی کشانده بود.

وی افزود: این شرایط با اهتمام بخش‌های بهداشتی مرتفع شد و دوباره رونق در عرصه‌های فرهنگی و هنری پا گرفت اما باز به یک فتنه چند بعدی و عجیبی برخورد کردیم که در آن بدخواهان و خارج نشینان معیشت هنرمندان را هدف گرفتند تا با تعطیلی همه رویدادها و تولیداتِ فرهنگی و هنری تفریح و تغذیه مناسب فرهنگی و هنری را از مردم بگیرند.

وی ادامه داد: تلاش‌های متراکم در وزارت ارشاد موجب شد تا دوباره رونق به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور بازگردد. هاشمی تاکید کرد: عدالت فرهنگی و تامین زیرساخت ها از مسائل و اهتمام های دیگر این وزارتخانه بوده است و در همین رابطه در طرح« آموزش هنر برای همه» غریب به صد هزار هنرجو در مناطق محروم کشور آموزش های فرهنگی، هنری و رسانه ای دیدند.

وی افزود: همچنین نزدیک به ۳۰ تالار مرکزی، فرهنگسرا و مجتمع های بزرگ فرهنگی در همین دولت به بهره برداری رسید و در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت.

همچنین در این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سه واژه فرهنگ، ارشاد و اسلامی توجه ویژه‌ داشته باشیم و صرف اینکه بگوییم هنر خوب است، کافی نیست و دنبال آن هم نیستیم، بلکه به‌دنبال فرهنگ و هنر دینی و اسلامی هستیم.

محمدرضا جان‌نثاری افزود: همواره فرهنگ اسلامی، ارشاد اسلامی و هنر اسلامی مورد تاکید ما بوده و گذشتگان نیز همین امر را ترویج داده‌اند و اگر حرکتی، کاری و برنامه‌ای بخواهد این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نیست.

وی در ادامه یادآور شد: هنرمندان واقعی این استان ۲۴ هزار شهید هستند و اگر شخصی بخواهد هنر مردم اصفهان را ببیند، این هنر است که در یک روز ۳۷٠ شهید را تشییع کردند و بعدازظهر آماده اعزام به جبهه بودند.

جان‌نثاری گفت: آثار تاریخی اصفهان و هنرمندان آن از مصادیق سرآمدی اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر هستند و اگر گلایه‌ای مطرح است که برای کارهای فرهنگی اعتبار نداریم، این موضوع باید توسط وزارت ارشاد جدی گرفته شود، چرا که اگر قرار است کارهای فاخر و ارزشمند انجام شود اصفهان یکی از پایگاه‌های قوی آن است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: تلاش کردیم جبران کاستی‌ها را با ظرفیت‌های استانی انجام دهیم اما این امر کفایت نمی‌کند و امید داریم که با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد از ظرفیتی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

همچنین مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره گفت: استان اصفهان در زمینه فیلم از همه استان‌ها گوی سبقت را در کل کشور ربوده است.

وی با بیان اینکه اینکه امسال پرچم استان اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر بالا بوده است، افزود: ۱۰۱ اثر نمایشی در جشنواره تئاتر استان به دبیرخانه واصل شد و در زمان حاضر ۱۲ مورد آن به جشنواره تئاتر فجر راه یافته است.

تمنایی گفت: با توجه به لزوم نمایشگاه مد و لباس، امسال برای اولین بار این جشنواره در استان اصفهان و کشور آغاز به کار کرد و در این راستا ده‌ها نمایشگاه با پوشش‌های مناسب ایرانی و اسلامی طراحی و عرضه شد. همچنین چهارمین جشنواره مد و لباس فردخت در این استان کلید خورد و ۸۰۰ اثر به آن ارسال شد.

همچنین مدیر کل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به مبانی اصلی برای انجام و پیشبرد امور فرهنگی و هنری گفت: چند مبنا باید شرط و اساس کار قرار بگیرد. مبانی شرعی و دینی جزو محکمات و مبانی اصلی ماست و در همه موارد نباید تعارضی با این مبنا وجود داشته باشد.

سید مهدی سیدین نیا افزود: مبنای عقلی از دیگر شروط اساسی کار ماست چراکه خداوند متعال نعمت تعقل به ما داده تا بر اساس آن عمل کنیم و هر اقدامی باید مبنای عقلی داشته باشد.

وی مبنای عرف را از دیگر مبانی مهم انجام امور هنری و فرهنگی خواند و گفت:هر جامعه ای ارزش‌ها و عرف‌هایی دارد که مبنا قرار گرفته می شوند و باید به آنها توجه داشته باشیم تا بتوانیم با آرامش حرکت کنیم.

سیدین نیا ادامه داد: همچنین مبنای علم برای هر اقدامی به خصوص در هنر از ملزومات و محکمات است و همه آنچه به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود در هنر تجمیع می شود.

وی اظهار داشت: اگر هنرمندی امروز عطیه هنر را دریافت کرده از جانب خداوند متعال است و مبنای آن یک مبنای علمی ست، همان طور که میدان امام اصفهان (نقش جهان)با آن عظمت بر مبنای محاسباتِ علمی و ریاضی قرار دارد و اگر چنین مبنای نبود، چنین میدانی هم وجود نداشت.

وی مبنای دیگر امور فرهنگی و هنری را فطرت خواند و افزود: مبنای مهم دیگر قانون است و در هر جایی قانونی حاکم است در نتیجه با رعایت این مبناها و محکمات می توان با خیال راحت امور را پیش برد و موانع را از سر راه اقدامات لازم برداشت.

امروز با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی تمنایی مدیرکل پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تودیع و سید مهدی سیدین‌نیا به عنوان مدیرکل جدید معارفه شد.

مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان دانش آموخته اقتصاد در مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد تهیه کنندگی دانشگاه صداوسیما و از چهره های شناخته شده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در اصفهان است.

از دیگر سوابق مدیریتی و اجرایی سیدین نیا می‌توان به عضو هیات منصفه مطبوعات استان اصفهان، عضویت در هیات مدیره سینماهای حوزه هنری کشور، معاونت اجرایی امور استان‌های حوزه هنری کشور، رئیس حوزه هنری استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، معاونت سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، معاونت صداوسیمای مرکز اصفهان اشاره کرد.ایرنا

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما