plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۵۷۶۱

استقبال پوتین از امضای توافق تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رئیس‌جمهور روسیه از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد و گفت این اتفاق نقش بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت.
استقبال پوتین از امضای توافق تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسی شامگاه دوشنبه گفت توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیخ اقتصادی اوراسیا اهمیت بسزایی در تقویبت روابط خواهد داشت و تقریبا تمام انواع کالا بدون عوارض گمرکی به بازار ایران دسترسی خواهند داشت.

دیروز دوشنبه اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مقامات این پنج کشور و کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد.

مطابق این موافقت‌نامه تجارت آزاد، جهت افزایش تجارت فی‌مابین و گسترش همکاری‌ها، علاوه بر تسهیل تجارت و رفع موانع غیرتعرفه‌ای، تعرفه ورودی حدود ۸۷ درصد اقلام کالایی فی‌مابین حذف می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت و واردات ۳۸۸ میلیارد دلاری از جهان، بازار بسیار بزرگ در نزدیکی ایران محسوب می‌شود و افزایش مناسبات فی‌مابین امکان استفاده حداکثری از این پتانسیل و بازار بزرگ را برای کشور فراهم خواهد آورد.

بعد از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان، در سال ۲۰۱۵ میلادی، بسیاری از کشورها، تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با آن اتحادیه اعلام و مذاکرات را آغاز کرده‌اند.

پوتین درباره امضای این قرارداد گفت: «این توافقنامه اهمیت بالایی در زمینه تقویت روابط اتحادیه اوراسیا با یکی از بزرگترین و از لحاظ فناوری، پیشرفته‌ترین اقتصادهای منطقه اوراسیا خواهد داشت».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: «بعد از جرای توافق، تقریبا تمام انواع کالاهای تولیدی در اتحادیه بدون عوارض گمرکی به بازار بزرگ و ۹۰ میلیون نفری ایران دسترسی خواهند داشت و موانع غیرتعرفه‌ای به‌شدت کاهش خواهد یافتم».

پوتین افزود: «تجارت کشورهای ما که به صورت فعالانه با شرکای ایرانی خود فعالیت می‌کنند، به این موضوع علاقه‌مند هستند و حالا شرایط برای این همکاری تجاری به صورت قابل ملاحظه ای بهبود یافته است».

این توافق پس از طی فرایند تصویب در مراجع قانونی همه کشورهای امضا کننده وارد فرایند اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما