plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۵۷۰۶

انتقاد جدی از قطعنامه‌ ضعیف شورای امنیت با همراهی روسیه و آمریکا برای غزه

سازمان‌های حقوق بشری از قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که با ۱۳ رأی مثبت و رأی ممتنع روسیه و آمریکا تصویب شده اما خواستار هیچ آتش‌بسی در غزه نیست، انتقاد کرده‌اند. جنبش حماس نیز این قطعنامه را ضعیف و ناکافی دانست.
انتقاد جدی از قطعنامه‌ ضعیف شورای امنیت با همراهی روسیه و آمریکا برای غزه
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، تصویب قطعنامه دیروز شورای امنیت که بدون درخواست آتش بس و درخواست توقف جنایت اسرائیل در غزه اعلام شد موجی از انتقاد سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشت.

جیسیون لی، مدیر عامل موسسه «کودکان را نجات دهید» در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت هر اقدامی کمتر از درخواست آتش‌بس تنها در خدمت افزودن به رنج کشتار، بیماری و قحطی کودکان غزه خواهد بود.

سازمان اوکسفام هم گفت که عدم حمایت از آتش‌بس بعد از پنج روز به تعویق انداختن رأی‌گیری در شورای امنیت «غیرقابل درک و کاملاً سنگدلانه است.

کمیته نجات بین‌المللی نیز در بیانیه‌ای علی‌رغم استقبال از تصویب این قطعنامه برای افزایش کمک‌ها به غزه گفت: «واضح است که به انجام کارهای بیشتری نیاز است.» این سازمان در این بیانیه تصریح کرد: «زیربنای اقدامات شورای امنیت بایستی منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی باشد. این درگیری‌ها تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت بین‌المللی است و حقوق غیرنظامیان ذیل قوانین بین‌المللی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب در واکنش به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد گسترش کمک ها به غزه را ناکافی خواند.

به گزارش رسانه های فلسطینی، جنبش حماس تأکید کرد: تصویب این قطعنامه متناسب با نیازها و خواسته‌های وضعیت فاجعه‌بار کنونی در نوار غزه نیست.

این جنبش افزود که دولت آمریکا این قطعنامه را از جوهره و ماهیت اصلی خود خالی کرد و آن را به شیوه‌ای ارائه داد که به اشغالگران اجازه ادامه قتل و کشتار و ویرانگری را می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بدون درخواست آتش‌بس خواستار افزایش کمک‌رسانی به غزه است.

این قطعنامه با ۱۳ رأی مثبت و رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید.

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین لحظاتی قبل از تصویب این قطعنامه گزارش داد آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در متن قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده است. روسیه اقدام آمریکا را در راستای تلاش این کشور برای تضمین کشتار مردم فلسطین توسط اسرائیل توصیف کرد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «واشنگتن در حال انجام بازی نابکارانه‌ای برای گنجاندن مجوز کشتار غیرنظامی‌های فلسطینی توسط اسرائیل است.»

تصویب قطعنامه جدید در حالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده آمریکا روز جمعه اعلام کرد آماده رأی‌ دادن به متن اصلاح‌شده جدید است.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) دولت آمریکا حمایت تمام‌قد و بی‌چون و چرای خودش را از عملیات‌های این رژیم در غزه اعلام کرده است.

دولت آمریکا تا کنون با تکرار روایت صهیونیست‌ها چندین قطعنامه را که خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه بوده وتو کرده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما