plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۵۵۷۵

کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین، توسط مجارستان وتو شد

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان روز جمعه اعلام کرد که در اجلاس سران بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا با کمک مالی ۵۰ میلیارد یورویی این اتحادیه به اوکراین مخالفت و آنرا وتو کرده است.
کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین، توسط مجارستان وتو شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، رهبران اروپایی که پنجشنبه شب در بروکسل گرد‌هم آمده بودند برغم توافق بر سر آغاز مذاکرات با اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا، بواسطه مخالفت مجارستان موفق به تصویب بودجه‌ای جدید برای کمک مالی به این کشور درگیر جنگ با روسیه نشدند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان پس از مذاکرات فشرده سران اروپا که تا ساعات ابتدایی بامداد روز جمعه ادامه یافت با انتشار توئیتی از وتوی اصلاح بودجه اتحادیه اروپا و کمک مالی جدید این نهاد اروپایی به اوکراین توسط کشورش خبر داد.

برغم مخالفت مجارستان که در حال حاضر راه را برای تخصیص هرگونه کمک مالی تازه به اوکراین بسته است، رهبران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مذاکرات برای حصول توافق در این خصوص را اوایل سال آینده از سر می‌گیرند.

اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه و پیش‌برد جنگ به شدت به کمک‌های مالی و تسلیحاتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده وابسته است.

وتوی کمک مالی تازه به اوکراین از سوی نخست وزیر مجارستان بلافاصله پس از موافقت رهبران اتحادیه اروپا برای گشایش گفتگوها بر سرعضویت اوکراین و مولداوی و نیز اعطای وضعیت نامزدی به گرجستان صورت گرفت.

مجارستان که روابط نزدیکی با مسکو دارد مدتهاست با عضویت اوکراین در مقطع فعلی که بخش‌هایی از این کشور تحت اشغال روسیه قرار گرفته، مخالف است. نخست وزیر مجارستان اما طی نشست پنجشنبه شب در این زمینه با رهبران اروپایی همراهی کرد.

به گفته مارک روته، نخست وزیر هلند، مخالفت مجارستان با توافق بر سر بسته کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا که تصویب آن نیاز به اتفاق آرای اعضا دارد سبب شد تا رهبران اتحادیه تصمیم بگیرند مذاکرات در این خصوص از ماه ژانویه از سر گرفته شود.

نخست وزیر هلند پس از نشست سران اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما هنوز برای تصویب این بسته حمایتی جدید زمان داریم، اوکراین در هفته های آینده با کمبود پول مواجه نخواهد شد.»

وی افزود: «بیست و شش کشور عضو اتحادیه بر سر این کمک توافق دارند اما ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان هنوز با ما همراه نشده است. من کاملا اطمینان دارم که می توانیم در ابتدای سال آینده به توافق برسیم، ما به پایان ژانویه فکر می کنیم.»

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در پی به نتیجه نرسیدن تلاش کشورهای اروپایی برای اختصاص بودجه‌‌ای تازه به منظور کمک مالی به اوکراین به خبرنگاران گفت: «ما ابتدای ماه آینده در نشست دیگر سران کشورهای عضوبه این موضوع باز خواهیم گشت.»

بسته کمک مالی تازه اتحادیه اروپا به اوکراین در صورت تصویب، اختصاص ۵۰ میلیارد یورو به این کشور از سال آینده را شامل می‌شود.

بر این اساس، گفته می‌شود که ۳۳ میلیارد یورو از این بسته تازه کمک مالی به صورت وام در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و ۱۷ میلیارد یورو از آن نیز کمک بلاعوض خواهد بود.

کمک مالی تازه اتحادیه اروپا به اوکراین در زمانی که بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک وعده داده شده ایالات متحده به این کشور به دلیل تردید‌ها و مخالفت‌ جمهوری‌خواهان در کنگره مسدود شده است، برای کی‌یف بسیار مهم و حیاتی به حساب‌ می‌آید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما