plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۳۵۳۹۳

هشدار کره شمالی: جنگ با کره جنوبی اجتناب ناپذیر است

کره شمالی در پی نقض و معلق شدن یک توافق نظامی با کره جنوبی جنگ با این همسایه جنوبی خود را اجتناب ناپذیر دانست.
هشدار کره شمالی: جنگ با کره جنوبی اجتناب ناپذیر است
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، کره شمالی هشدار داد، به دنبال معلق شدن یک توافق نظامی با کره جنوبی که با هدف جلوگیری از تنش و خصومت بین آنها امضا شد، «تقابل نظامی» با این همسایه جنوبی را اجتناب ناپذیر می‌داند.

به نوشته پایگاه «راشاتودی»، بر طبق این توافق موسوم به «توافق نظامی جامع» که در سپتامبر 2018 در پیونگ یانگ امضا شد کره شمالی و کره جنوبی توافق کردند «کاملا تمامی اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را متوقف کنند.»

از جمله تعهدات آنها طبق این توافق پایان دادن به مانورهای نظامی در نزدیکی مرز دو کره، ممنوع ساختن مانورهای نظامی با مهمات جنگی در برخی مناطق، و اتخاذ گامهایی همچون حذف پست‌های نگهبانی در طول ناحیه غیرنظامی شده حائل بین آنها است.

سئول ماه گذشته میلادی بخشی از این توافقش با پیونگ یانگ را معلق ساخته و نظارت‌های هوایی علیه همسایه شمالی خود را از سر گرفت.

کره جنوبی به اقدام کره شمالی در پرتاب موفقیت آمیز یک ماهواره جاسوسی معترض شده و آن را ناقض مفاد این توافق دانسته و این تصمیم را به تلافی آن اتخاذ کرد. کره شمالی در پاسخ به تصمیم کره جنوبی، در ماه نوامبر اعلام کرد، نیروهایش «هرگز مقید به این توافق نخواهند بود» و متعهد به از سرگیری تمامی تدابیری که از 2018 به موجب این توافق به حال تعلیق در آمد شد.

پیونگ یانگ روز یکشنبه دوباره این هشدار را تکرار کرده و به کره جنوبی اعلام کرد، چنانچه دست به اقدامات خصمانه بزند با «فروپاشی کامل» مواجه خواهد شد.

یک مقام نظامی کره شمالی در صحبت هایی که در خبرگزاری حکومت این کشور انعکاس یافت گفت: «نبرد فیزیکی و جنگ در شبه جزیره کره دیگر یک احتمال نیست و تبدیل به اتفاقی که دیر یا زود خواهد افتاد شده است. اقدامات بی ملاحظه و نابخردانه سئول ممکن است منجر به یک تقابل نظامی شدید شوند.»

وزارت امور خارجه کره جنوبی در پاسخ به این هشدار گفت، هر گونه اقدام کره شمالی برای پرتاب موشک با فن آوری بالستیک نمایانگر «نقض واضح» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد، ماهواره‌های جاسوسی کره جنوبی از راه «قانونی» که صلح و امنیت بین‌المللی را نقض نکرده، پرتاب شده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه پیونگ یانگ اظهار کرد: «قویا از کره شمالی می‌خواهیم فورا تحریکات غلط بر سر اقدامات قانونی ما و هر گونه تحریکات بیشتر را متوقف کرده و سریعا به مسیر خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.»

پیونگ یانگ روز دوشنبه همچنین آمریکا را به خاطر اجازه دادن به پرتاب یک ماهواره جاسوسی کره جنوبی از خاک آمریکا به رغم محکوم کردن پرتاب ماهواره کره شمالی، به ریاکاری متهم کرد.

اداره ملی فن‌آوری هوا-فضای کره شمالی در بیانیه‌ای هشدار داد: «منطق گنگستر گونه آمریکا باعث خواهد شد صلح و ثبات جهانی گرفتار خطری بدون بازگشت شوند.»

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما