plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۵۳۲۲

نشست تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی برگزار می‌شود

نشست تخصصی تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی، ۱۱ آذر ماه، توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی در تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.
نشست تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی برگزار می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، در این نشست رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی از زیرمجموعه‌های سازمان تات، معاون دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی و معاون سابق این سازمان درباره تغییر اقلیم و اثرات آن در امنیت غذایی و کشاورزی سخنرانی خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، معاون گروه تحقیقاتی تغییر اقلیم و خشکسالی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از دیگر سخنرانان این نشست می‌باشد.



دبیر علمی و اجرایی نشست تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره هدف از برگزاری این نشست اظهار داشت: هدف این پژوهشکده از برگزاری سلسله نشست‌های تغییر اقلیم، دستیابی به درک مشترک خطرپذیری و ابعاد مختلف اثرات ناشی از تغییر اقلیم در سطح ملی و محلی و بررسی ابعاد مختلف تهدیدات، آسیب‌ها، ظرفیت‌ها و چگونگی مواجهه با پیامدهای تغییر اقلیم است.

فاطمه فلاحتی افزود: در این نشست ابعاد آسیب‌پذیری بخش کشاورزی در ارتباط با تغییر اقلیم، توسط متخصصان آگاه و نمایندگان دستگاه‌های متولی در این حوزه بررسی خواهد شد و آسیب‌پذیری‌ها، چالش‌ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌ها و اقدامات در خصوص سازگاری و انطباق با تغییر اقلیم مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.

وی همچنین بر ضرورت ارتقای سیاست‌ها و اقدامات بین‌بخشی در حوزه کشاورزی در راستای سازگاری و انطباق با تغییرات اقلیمی تاکید کرد.

مدیر گروه مخاطرات هیدرولوژیک پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: ایران هم به لحاظ شرایط و ویژگی‌های محیطی و هم با توجه به حرکت در مسیر توسعه و طبعا انتشار گازهای گلخانه‌ای و اثرات آن، یک کشور آسیب‌پذیر است.

وی درباره اهمیت تخصیص اعتبار و ردیف بودجه به برنامه‌های اقدام در زمینه سازگاری و انطباق با تغییرات اقلیمی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اذعان داشت: اختصاص بودجه برای اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های اقدام در حوزه تغییر اقلیم بسیار ضروری است.

فلاحتی ادامه داد: هر سیاست و اقدامی در ارتباط با سازگاری و انطباق با تغییرات اقلیمی نیاز به اعتبار دارد و در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز ضرورت دارد این اعتبار دیده شود.

وی ادامه داد: ضروری است که طرح‌های عمرانی، یک پیوست تغییر اقلیمی داشته باشند، چنانچه در سطح بین‌المللی نیز به ملاحظات زیست‌محیطی و سازگاری و انطباق با تغییرات اقلیمی در طرح‌های عمرانی و برنامه‌ریزی‌های محیطی توجه ویژه‌ای می‌شود و در کشورهای پیشرو، این طرح‌ها متناسب با ظرفیت‌های طبیعی و محیطی و وضعیت تغییر اقلیم برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.

دبیر علمی و اجرایی نشست تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی با اشاره به این که در بند ۸ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بحث توسعه اقتصاد سبز مطرح و در بند ۷ نیز به مدیریت تغییر اقلیم اشاره شده است، گفت: به رغم اهمیت و جایگاه ویژه تغییر اقلیم در اسناد بالادستی، اما در برنامه هفتم توسعه، ردپای واضح و مشخصی از موضوع تغییر اقلیم دیده نشده و در تلاش هستیم تا با تاکید بر اهمیت موضوع، جایگاه ویژه‌ای به تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه اختصاص یابد.

گفتنی است؛ این چهارمین نشست تخصصی در حوزه تغییر اقلیم در قالب سلسله نشست‌های کرسی یونسکو در گروه‌های پژوهشی پژوهشکده سوانح طبیعی است. نشست نخست این پژوهشکده در زمینه تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی، نشست دوم منابع آب و بهره‌برداری پایدار و سومین نشست در زمینه صنایع و سیاستگذاری انتشار گازهای گلخانه‌ای برگزار شده است.جهاد کشاورزی

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما