plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۴۸۵۵
با اجرای طرح کهاب

بازیافت روزانه ۶ هزار لیتر بخار بنزین در انبار نفت شهید منتظری اصفهان

انبار شهید منتظری یکی از بزرگترین انبارهای نفت کشور است
معاون فنی عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: با اجرای طرح «کهاب» در انبار نفت شهید منتظری اصفهان روزانه حدود ۶ هزار لیتر بخار بنزین در صورت بارگیری حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین، بازیافت می‌شود و به چرخه مصرف باز می‌گردد.
بازیافت روزانه ۶ هزار لیتر بخار بنزین در انبار نفت شهید منتظری اصفهان
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، طرح کهاب شرکت نفت شامل «کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین» است که در ‌آن بخار بنزین از محل تولید آن در مخازن جایگاه‌ها و نفتکش‌ها جمع آوری و سپس به بنزین مایع تبدیل می‌شود و مجدد به چرخه مصرف باز می‌گردد.

علیرضا سلیمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح کهاب اجرا شده در انبار نفت شهید منتظری اصفهان به ازای بارگیری هر هزار لیتر بنزین، ۰.۶ لیتر بخار بنزین بازیافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انبار نفت شهید منتظری اصفهان نخستین انبار نفت کشور است که طرح بازیافت بخارات بنزین (VRU) در آن از سال ۱۳۹۷ راه اندازی شد که این کار با توجه به حجم بالای بنزین بارگیری شده در آن از اهمیت و حساسیت بسیاری از لحاظ محیط زیستی و اقتصادی برخوردار است.

روزانه ۶ هزار لیتر بخار بنزین در انبار نفت شهید منتظری اصفهان بازیافت می‌شود

سلیمی با بیان اینکه انبار شهید منتظری یکی از بزرگترین انبارهای نفت کشور است، اظهار داشت: روزانه هفت تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این انبار بارگیری می شود که با اجرای طرح کهاب، بخار بنزین جمع آوری شده طی فرایند مشخصی به بنزین مایع تبدیل و به چرخه مصرف باز می گردد.

وی با تاکید بر اینکه طرح کهاب با هدف اصلی زیست محیطی و در اولویت بعد اقتصادی در انبارهای نفت و جایگاه‌های عرضه سوخت مایع اجرا می‌شود، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران از مهر سال ۱۳۹۹ جایگاه های جدید عرضه سوخت به شرطی راه اندازی می شوند که طرح کهاب در آنها اجرا شده باشد.
معاون فنی عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه از این تاریخ تاکنون در این استان همه جایگاه‌های جدید عرضه سوخت احداث شده به طرح کهاب مجهز هستند، افزود: در استان اصفهان حدود ۳۶۰ جایگاه عرضه سوخت داریم که تاکنون طرح کهاب بطور کامل در ۴۳ جایگاه عملیاتی شده است.

سلیمی با بیان اینکه اصفهان از نظر اجرای طرح کهاب در رتبه دوم کشوری قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس طرح شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تا پایان مهلت یک ساله باید یکهزار جایگاه سوخت در کشور به این طرح تجهیز شود که از این تعداد سهمیه اصفهان ۸۰ جایگاه است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز این جایگاه‌ها در اصفهان طبق برنامه زمان‌بندی شده انجام می شود تا در عرضه بنزین اختلال بوجود نیاید، افزود: هنگامی‌که قرار است تجهیزات طرح کهاب در جایگاه سوخت نصب شود، فعالیت جایگاه برای مدتی متوقف می شود بنابراین این کار باید در فواصل زمانی مشخص و با پراکندگی برنامه ریزی شده صورت گیرد تا مشکلی در ارائه خدمات به مردم به‌وجود نیاید.

سلیمی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد از جایگاه هایی که قرار است طرح کهاب در آنها تا پایان دوره مذکور اجرا شود در ناحیه مرکزی اصفهان شامل کلانشهر اصفهان و نواحی اطراف آن مستقر هستند.

وی درباره دغدغه جایگاه‌داران برای اجرای طرح کهاب توضیح داد: باتوجه به تعطیلی جایگاه هنگام نصب تجهیزات بازیافت بخار بنزین، این جایگاه دچار ضرر و زیان مالی و عدم النفع می شود به همین دلیل راهکارهایی برای جبران آن در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: بر اساس جدیدترین تصمیم شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مقرر شد هزینه اجرا و عدم النفع ناشی از تعطیلی جایگاه بصورت یک جا به آنها پرداخت شود.

سلیمی اظهار امیدواری کرد که این تصمیم هرچه زودتر اجرایی شود و گفت: این کار می تواند سبب رغبت هرچه بیشتر جایگاه‌داران برای اجرای طرح بازیافت بخار بنزین شود.

استان اصفهان از حدود ۳۶۰ جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفت گاز و ۱۶۴ جایگاه سی ان جی برخوردار است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما