plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۳۴۶۴۵

وزیر نفت: به دنبال راه‌اندازی کریدور گازی شمال-جنوب هستیم

وزیر نفت برگزاری بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای را فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درباره ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی دانست.
وزیر نفت: به دنبال راه‌اندازی کریدور گازی شمال-جنوب هستیم
به گزارش نهضت، جواد اوجی که چهارشنبه به همراه هیاتی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در این دوره از نشست شورای نخست وزیران شرکت می‌کند، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی درباره توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای مذکور از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رئیس جمهور روسیه با توجه به اختلافات عمیق با اروپا، از ایران به عنوان یکی از بازارهای جدید گاز روسیه نام برد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا برای انتقال و فروش گاز روسیه از طریق ایران اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این اقدام نیازمند هماهنگی با کشورهایی است که در مسیر این سوآپ قرار دارند و همه آنها نیز در نشست پیش روی نخست وزیران شانگهای حاضر هستند و این درحالی است که خط لوله این مسیر از روسیه به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران موجود است.

اوجی اظهار امیدواری کرد: بتوان در حاشیه این اجلاس ضمن ارتقای همکاری‌های اقتصادی در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای توافقات چندجانبه ای را نیز در مسیر عملیاتی سازی این ایده و همگرایی بیشتر کشورهای منطقه به سرانجام رساند.

وزیر نفت مشارکت فعال در تدوین استراتژی توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی را یکی از اهداف مهم در اجلاس پیش رو دانست و تاکید کرد: با حضور ایران و روسیه بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان و همچنین با حضور هند و چین بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان عضو سازمان همکاری های شانگهای هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان تعاملات در این حوزه را به شدت افزایش داد.

بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای پنج شنبه چهارم آبان در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز در صدر هیاتی بلندپایه در آن حضور دارد.ایسنا 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما