plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۳۴۶۲۸

پیش‌بینی تولید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال آتی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از پیش‌بینی تولید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تدابیر مناسب به خودکفایی در تولید گندم دست یابیم.
پیش‌بینی تولید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال آتی
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، علیرضا مهاجر در برنامه گفتگوی ویژه خبری، با اشاره به این که در سال ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، میزان خرید گندم حدود ۴.۵ میلیون تن بود، در سال گذشته این میزان به ۷.۵ میلیون تن رسید، افزود: خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ از مرز ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گذشت و براساس آمار، خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی از پرداخت نزدیک به ۱۵۶ همت مطالبات گندمکاران کشور در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۸۴ هزار میلیارد پرداختی بابت قیمت تضمینی گندم داشتیم، در سال ۱۴۰۰ این میزان حدود ۲۲، ۲۳ همت بود و امسال حدود ۱۵۶ همت ارزش پول واریزی مطالبات گندمکاران کشور بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را پرداخت کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به وقوع خشکسالی در سه سال پیاپی در کشور اشاره کرد و افزود: امسال هم نسبت به سال نرمال، ۲۰ درصد میزان بارندگی کل کشور کمتر بود، با وجود کمبود بارش در بیشتر استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی، گلستان و اردبیل، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همت کشاورزان کشور، توانستیم به رشد تولید در محصول گندم دست یابیم.

وی با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی‌های صورت گرفته برای رشد تولید گندم در کشور گفت: در ابتدای جنگ روسیه و اوکراین در شرایط کرونا و با وجود تحریم‌ها و شرایط ویژه‌ کشور در تامین غذا و با توجه به این که میزان تولید و خرید گندم کشور خیلی کم بود، در سال ۱۴۰۰ باید مقداری از نیاز کشور را از خارج تأمین می‌کردیم که در این راستا دیدارهایی با سایر کشورها در این خصوص انجام شد.

مهاجر ادامه داد: در دیدارهای صورت گرفته با یکی از کشورهای اروپایی، توافق شد که ۴۵ هزار تن گندم و ۴۵۰۰ تن روغن به ایران وارد شود، از آنجایی که میزان مصرف ماهانه کشور حداقل یک میلیون تن گندم و حدود ۱۲۰ هزار تن روغن است، این میزان واردات بسیار کم بود، بنابراین رشد در تولید گندم در کشور توفیق بزرگی محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی‌ وزارت جهادکشاورزی و با تلاش کشاورزان کشور به دست آمد.

وی بر تقدیر از کشاورزان زحمتکش برای رسیدن به این میزان رشد در گندم تاکید و اظهار امیدواری کرد؛ در برنامه‌ای که برای زمستان کشاورزان کشور در نظر می‌گیریم، این تشویق‌ها اجرایی شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه کود‌های پایه شامل فسفات، پتاس و ازت را یکی از راه‌های دستیابی به خودکفایی دانست و گفت: در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰  میزان مصرف ازت حدود ۱۲۰ درصد بود که ۲۰ درصد بیشتر از نیاز مصرف می‌شد، اما میزان مصرف پتاس که مهمترین کود برای مقاومت گیاه در برابر خشکسالی، کم‌آبی، شوری و تنش‌های محیطی است و عملکرد را افزایش می‌دهد، به دلیل افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت این کود، بسیار پایین بود، یکی از کارهای خوب وزیر وقت جهاد کشاورزی، قیمت کود پتاس اصلاح شد و همین باعث افزایش استقبال کشاورزان در مصرف این کود شد.

به گفته وی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز نیز دومین عامل در افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان‌های جنوبی بخصوص استان خوزستان بود، که علاوه بر مصرف مناسب کود، مبارزه با آفات نیز به خوبی انجام شد.

مهاجر مصرف بذر اصلاح شده را سومین عامل در راه خودکفایی در تولید گندم برشمرد و افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بیشترین مصرف بذر اصلاح شده را داشتیم و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ قطعا شرایط ویژه‌ای را دنبال می‌کنیم، خوشبختانه بذر به اندازه کافی تامین شده و مابقی کودها به کشاورزان تحویل خواهد شد.

وی افزود: اگر بهار سال آینده یعنی اردیبهشت ماه هوای نسبتاً مناسب و بارندگی خوبی داشته باشیم، سال آینده برنامه‌ریزی‌مان این است که به خودکفایی مطلق برسیم و هیچ نیازی به واردات نداشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به بحث جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اشاره و تاکید کرد: این طرح از دو میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار آغاز شده است، امسال در سطح حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار انجام شد و در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در سطح ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از پیش‌بینی تولید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تدابیر مناسب به خودکفایی نسبی در تولید گندم دست یابیم.

وی با بیان این که تناوب کشت کلزا در پایداری تولید گندم انجام می‌شود، گفت: سالانه در سطح حدود ۶ میلیون هکتار گندم می‌کاریم، تنها راه برای جلوگیری از آفت‌زدگی، رشد علف‌های هرز و کاهش عملکرد در گندمزارهای کشور، تناوب با کلزا است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما