plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۳۴۵۶۴
در دومین همایش ملی تجلیل از خیرین سلامت

قالیباف: هیچ‌کسی نباید در کشور وجود داشته باشد که بیمه نباشد

مانع‌شدن از مردمی‌سازی امور گناهی نابخشودنی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ‌کسی نباید در کشور وجود داشته باشد که بیمه نباشد گفت: «بیمار بیش از درد بیماری درد دیگری را نباید تحمل کند». رئیس مجلس همچنین بر این موضوع مهم که اداره، پیشرفت و توسعه کشور جز با حضور مردم امکان‌پذیر نیست تأکید کرد و افزو: «مانع‌شدن از مردمی‌سازی امور گناهی نابخشودنی است.»
قالیباف: هیچ‌کسی نباید در کشور وجود داشته باشد که بیمه نباشد
به گزارش سرویس سلامت ایصال نیوز، دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ملی تجلیل از خیرین سلامت که صبح امروز (پنجشنبه، 27 مهر ماه1402) به همت مجمع خیرین سلامت کشور در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه امروز در جمع بهترین هموطنان در داخل و خارج از کشور هستیم؛ خیرین عزیز و زحمتکشی که به فکر گره‌گشایی از کار مردم به ویژه در حوزه سلامت هستند گفت: در روزهای اخیر همه شاهد جنایات ددمنشانه رژیم شیطانی صهیونیستی کودک‌کُش بودید که چگونه به بیمارستان حمله کرد و هزاران نفر از زنان، کودکان و مجروحان را به شهادت رساند.

مجاهدان فلسطینی، شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند و آن را ترمیم‌ناپذیر کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه انسان‌هایی باید بسیار پَست باشند که دست به چنین جنایاتی بزنند، یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، هرچقدر رژیم صهیونیستی از این جنایات صورت دهد، هرگز نخواهد توانست اقدام و عملیات شجاعانه حماس و مردم مجاهد غزه را ترمیم کند. سرزمینی که حدود 2 میلیون نفر بیش از 75 سال در حال زندگی در آن هستند و بیشتر شبیه یک زندان روباز در محیط 340 هزار کیلومتر مربع و بدون دسترسی به هیچ کجا است.

وی در ادامه با اشاره به علت ترمیم ناپذیر بودن عملیات مجاهدان فلسطینی برای رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: این ترمیم ناپذیری از آنجایی است که رژیم صهیونیستی همواره خود را به‌عنوان ارتش شکست ناپذیر به دنیا معرفی می‌کرد و در دکترین نظامی خود بر این تأکید داشت که خارج از محیط سرزمین‌های اشغالی با مجموعه دشمنانش می‌جنگد و همواره برتری خود را در این می‌دانست که به همه اطلاعات منطقه و دنیا مسلط بوده و به ویژه از دشمنان خود مطلع است.

بمباران بیمارستان غزه از سوی صهیونیست‌ها با هدف از بین بردن توان و روحیه ملت فلسطین است

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه اسرائیلی‌ها همواره مدعی بوده‌اند با گنبد آهنین و حمایت‌های آمریکا، دفاع قدرتمندی دارند که هرگز آسیب نخواهند دید، گفت: دیدیم مبارزان و مجاهدینی که به خدا و سنت‌های الهی ایمان داشته و به آیات شریفه «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ، غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» (سوره مبارکه البقرة آیه ۲۴۹ ) و «وَکانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ» (سوره مبارکه الروم آیه ۴۷) باور داشتند، با روحیه خستگی ناپذیری ایستادند و به پیروزی رسیدند. امروز این آبروی ریخته شده صهیونیست‌ها دیگر ترمیم پذیر نیست تا جایی که خود مردم آنها نیز دیگر به سران خود باور نداشته و در حال ترک سرزمین‌های اشغالی هستند لذا امروز هیمنه، اطمینان و اعتماد در داخل رژیم اشغالی و غاصب نیز فرو ریخته است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه خطاب به جمع حاضر با بیان اینکه امروز موضوع سلامت که شما در آن پا گذاشته‌اید، بسیار مهم است، گفت: باید از خودمان بپرسیم چرا صهیونیست‌ها این جنایت (بمباران بیمارستان المعمدانی) را می‌کنند و بیمارستان را مورد هجمه قرار می‌دهند چون می‌داند نمی‌تواند آنجا را اشغال فیزیکی کند و تصور می‌کند با این اقدام می‌تواند به مردم غزه فشار آورده و توان و روحیه آنها را از بین ببرد.

نقش خدمات بهداری رزمی در روحیه‌دهی به رزمندگان مؤثر بود

وی در ادامه با اشاره به اینکه هرگاه در بین عزیزان حوزه سلامت حاضر شدم وظیفه خود دانستم به عنوان یک رزمنده و بسیجی از همه عزیزان این حوزه اعم از اساتید، پزشکان، پرستاران، خیرین، امدادگران و کسانی که بهداری رزمی را در دوران دفاع مقدس تجهیز کرده و ایستادند تشکر کنم، گفت: انصافاً نقش خدمات بهداری رزمی و رسیدگی به مجروحین در پشت جبهه مهم‌تر از مهمات رسانی به جنگ بود.

دکتر قالیباف در همین زمینه افزود: زمانی که رزمنده ما به سمت خط مقدم حرکت می‌کرد و می‌دید در فاصله چند صد متری بهترین اورژانس تجهیزشده در نقطه خوبی مهندسی شده و بهترین پزشکان دلداده و عاشق در آن در حال خدمت هستند، با قلبی مطمئن و با آرامش خاطر به میدان می‌رفت و با شجاعت جهاد می‌کرد. زمانی که به پشت خاکریز اول می‌رسید که امکان تیر خوردن داشت با مواجهه شدن با پُست اورژانس و دیدن پزشک روحیه می‌گرفت که همه اینها از عظمت، تلاش و روحیه این قشر از جامعه ماست از این رو باید همواره از شهدا، جانبازان، ایثارگران و مجاهدان این عرصه یاد کنیم.

خیرین سلامت میدان‌دار تولید واکسن و ماسک در دوران شیوع کرونا شدند

به‌گزارش خبرنگار خانه ملت، رئیس قوه مقننه در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا نیز مجدداً دیدیم که چگونه خیرین، پزشکان و مراکز درمانی به میدان آمدند، یادآور شد: روزهای نخست در تهیه یک ماسک ساده دچار مشکل بودیم اما با ورود خیرین و پزشکان در عرصه‌های مختلف، توانستیم به سرعت در این حوزه از تولید واکسن گرفته تا تجهیزات و امکانات دیگر ورود کنیم.

وی افزود: به خاطر دارم برای واردات 100 دستگاه اکسیژن به کشور نیز مشکل داشتیم اما دیدیم که با چه سرعتی اعتبار مالی تولید آن در داخل کشور فراهم شد و شرکت‌های دانش بنیان و صنعتگران به این موضوع ورود کردند تا جایی که صادرکننده این تجهیزات شدیم و همه اینها را مدیون شهدا، مجاهدان و خیرین این عرصه هستیم.

سلامت، زنجیره‌ای است که امورات آن باید به وقت خود انجام شود

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به این مطلب که سلامت زنجیره‌ای است که اگر هرکدام به وقت خود، کار را انجام ندهند، هیچ پیشرفتی در این حوزه امکان پذیر نیست، گفت: از این لحاظ دست شما را می‌فشارم و می‌دانم عزت دنیوی و اجر اخروی از آن شماست که اینگونه به مردم کمک می‌کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره، پیشرفت و توسعه کشور جز با حضور مردم هرگز امکان پذیر نخواهد بود، تأکید کرد: مسئولان باید این موضوع را با گوشت، پوست و استخوان خود درک کنند. ما دو پایه اساسی برای پیشرفت داریم که نخست این است که قلباً به سنت‌های الهی ایمان داشته باشیم که اگر در مسیر خدا گام برداریم، موفقیت و پیروزی با هر سختی قابل دسترسی خواهد بود.

اهمیت مردمی‌سازی در عرصه سلامت و دست‌گیری خیرین از مستضعفان در 4 بخش سلامت، آموزش، خانواده و کسب‌وکار

وی با اشاره به دومین نکته، آن را حضور مردم و مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها به ویژه سلامت دانست و افزود: معتقدم خیرین به نوبه خود در 4 حوزه سلامت، آموزش، کسب‌وکار و خانواده برای جامعه مهم هستند چرا که می‌توانند به معنای واقعی از مستضعفان دست گیری کرده و آن را تحقق دهند.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به اهمیت دستگیری از مستضعفین، عنوان کرد: مستضعف کسی است که ظرفیت بالقوه دارد اما امکان بالفعل کردن آن را پیدا نکرده و اینجاست که نقش سلامت مهم می‌شود. چند وقت پیش دیدید که عزیز معلولی که تنها 18 سال و صرفاً قدرت تکلم داشت با کمک خانواده توانست رتبه 25 کنکور را کسب کند لذا پدر و مادر مهربان و کمک دیگرانی را داشته‌ایم که اگر فردی از لحاظ جسمی با مشکل مواجه است با این حال ظرفیت خلاقیت و علمی او از بین نرفته است.

عدم تسهیل‌گری در حضور مردم در عرصه‌های مختلف و مانع‌گذاری سر راه آنها گناهی نابخشودنی است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه ما جمع کثیری از مستضعفان را داریم که باید به آنها توجه شود و خانواده‌هایی هستند که از این طریق می‌توانند در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، خانواده، سلامت و آموزش تولید خلاقیت کنند، اظهار داشت: همه این افراد فرصت‌هایی هستند که با دست‌گیری از آنها به‌عنوان مستضعف می‌توانیم پیشرفت کنیم و بدون شک آینده زمین در ید آنها خواهد بود و این کمک به بهترین انسان‌ها است.

وی همچنین با بیان اینکه اگر امروز از تحول، حکمرانی خوب در بخش‌های مختلف و هم افزایی سخن می‌گوییم صرفاً در یک رابطه دقیق سیستمی محکم بین مردم و حکمرانی در آن بخش تعریف می‌شود و امروز در جمع بخشی از آنها یعنی خیرین در زنجیره حوزه سلامت هستیم، گفت: این تحول بدون این رابطه دقیق سیستمی امکان پذیر نیست و من حداقل به سهم خود و با تجربه‌ای که دارم بر این باورم که عرصه‌هایی که امروز در آنها دچار چالش هستیم همان عرصه هایی است که به هر دلیلی برای حضور مردم در آن تسهیل‌گری نکرده‌ایم تا جایی که گاهی حتی مانع‌گذاری هم کرده‌ایم تا مردم در این مسیر حرکت نکنند و همه اینها گناهی نابخشودنی است.

خیرین بخشی از فناوری اجتماعی هستند/ لازمه کاهش فقر، ایجاد انسجام میان مردم در تمام بخش‌های مدیریتی است

دکتر قالیباف در ادامه قدرت اصلی، خلاقیت، مدیریت، هم‌افزایی، توزیع درست فرصت‌ها و عدالت محوری را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: زمانی که حرف از کاهش فقر می‌زنیم لازمه آن ایجاد انسجام میان مردم در همه بخش‌های مدیریت است. در میدان جنگ نیز حضور مردم در بسیج را دیدیم و امروز نیز در عرصه‌های مختلف به ویژه هوافضا همین مردم و نیروهای نخبه دانشگاهی بودند که توانستند اتفاقاتی را رقم بزنند از این رو یک اقیانوس خروشان داریم که باید به آن اهمیت دهیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اینجاست که باید ارزش این موضوع را بدانیم و به‌صورت عمیق آن را فهم کرده و به الگویی در نحوه حکمرانی و مردمی‌سازی دست پیدا کنیم و اینجاست که باید مدیریت دانش داشته باشیم تا دستمان به فناوری برسد؛ باید بپذیریم موضوع مردم و به ویژه خیرین به‌عنوان یک نماد، یک فناوری اجتماعی است که می‌تواند عرصه تحول در یک مجموعه سیستمی باشد که دست یکایک ما و شماست که بتوانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم و امروز اینگونه عمل کردن در مجمع خیرین می‌تواند به دور از هرگونه آسیب باشد.

مجمع خیرین در هر حوزه‌ای به خودی خود یک فناوری اجتماعی است

وی افزود: بارها در جمع مسئولان در هر سه قوه به خصوصی‌سازی تأکید داشته‌ایم و باید آن را دنبال کنیم که دنبال کردن این موضوع در جای خود مهم و اساسی است اما بحث خیرین و این نوع نگاه برخی آسیب‌هایی که بخش خصوصی دارد را نیز ندارد و گاهی در بعضی بخش‌ها اگر بخش خصوصی ورود کند نه تنها منفعتی ندارد بلکه ممکن است ضرر هم به دنبال داشته باشد از این رو حضور چنین مجمع‌هایی همواره خیر عمومی بوده، حاشیه پیدا نمی‌کند، همواره پاکیزه می‌ماند و پرقدرت هستند.

دکتر قالیباف اضافه کرد: در حقیقت امروز مجمع خیرین در هر حوزه‌ای به خودی خود یک فناوری اجتماعی است که می‌تواند همه مشکلاتی که امروز از آن رنج می‌بریم را پوشش داده و حل کرده همچنین میان‌بُرهایی برای حل مشکلات ایجاد کند و با کمترین هزینه بیشترین اثرگذاری را داشته باشد و مشکلات را به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی برطرف می‌کنند.

در جریان بررسی و تصویب احکام برنامه هفتم توسعه کشور در مباحث مالیاتی به خیرین کمک خواهیم کرد

رئیس قوه مقننه در ادامه، لازمه این کار را ایجاد هماهنگی برای امورات مختلف دانست و افزود: بنابر نیاز باید ساختمانی را بسازیم و بنابر آمایش حوزۀ سلامت، و نه صرفاً براساس تشخیص خودمان. این کارشناسی را در برنامۀ هفتم انجام داده‌ایم. بنابر این در برنامۀ هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم اگر خیری در جاهایی که تشخیص داده‌ایم آمد و مجموعۀ درمانی ساخت، قانون هم از آن خیر حمایت می‌کند. اما به دو شرط: یک اینکه در آن منطقه این نیاز وجود داشته باشد، و دو اینکه این کار با مشارکت دولت و مردم انجام شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور دقت کرده‌ایم که به بخش سلامت و درمان کمک کنیم و به کسانی که اولویت‌ها را به لحاظ مکانی تشخیص داده و در نظر داردند کاری را انجام دهد ولی با مشکلاتی روبرو بوده یاری برسانیم چنانچه در 50 درصد کار حتما به او کمک خواهیم کرد که بخشی از آن برطرف شدن مباحث مالیاتی است تا مجموعه سریع تکمیل شود.

سیستم دانش‌بنیان پزشکی کشور در دنیا حرفی برای گفتن دارد

دکتر قالیباف ادامه داد: در حوزه کسب‌وکار در عرصه پزشکی نیز ظرفیت‌های زیادی در حوزه دانش بنیان وجود داشته و امکانات خوبی در حال حاضر آماده سرمایه‌گذاری و تولید است که حتماً خیرین می‌توانند در این بخش به نیروهای جوان و فعال توجه کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به سفر اخیر خود به امارات متحده عربی و اعطای هدیه‌ای به رئیس دولت این کشور که شامل واکسن و دارویی می‌شد که تولید داخل بود، گفت: این هدایا، حاصل دانش و فعالیت جوانان متخصص ما بوده و استانداردهای بین‌المللی را دریافت کرده و آمادۀ سرمایه‌گذاری است و در حوزۀ سلامت در دنیا حرف برای گفتن داریم.

بهره‌مندی بیماران از بیمه باید به اندازه نیاز آنها باشد/ بیمار نباید دردی جز درد بیماری داشته باشد

وی در ادامه با اشاره به موضوع بیمه‌ها و نوع آن و اینکه نباید کسی در کشور بدون بیمه بماند، اظهار داشت: هیچ‌کسی نباید در کشور وجود داشته باشد که بیمه نباشد. این مهم است. اما این هم مهم است که بدانیم چگونه از فرد بیمه‌شده حمایت کنیم. همۀ تلاشمان بر این اصل است که فرد کم‌برخوردار به اندازۀ نیازش بهره ببرد، و فرد برخوردار به‌اندازۀ‌ توانش. در بهره‌مندی همه باید به اندازۀ نیازشان بهره‌مند شوند. از این طریق یک نظام بیمه عادلانه و مورد اطمینان خواهیم داشت که البته می‌توان آن را تحقق داد و به گونه‌ای عمل کرد که بیمار بیش از درد بیماری، درد دیگری را نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سیستم ارجاع را نیز مهم دانست و تأکید بر عدم اسراف کرد و خاطرنشان ساخت: همه اینها یک زنجیره است و اینجاست که می‌گوییم ایجاد روابط صحیح سیستمی و ساختاری میان مردم و مجموعه دولت می‌تواند کمک کننده باشد و کار را در این زمینه پیش ببرد. انسان‌ها با هر نگاهی همین که مخلوق خدا هستند ما را مکلف به خدمتگذاری می‌کنند لذا امیدواریم این توفیق به ما داده شود تا خدمت کنیم.

قدردانی رئیس مجلس از برخی خیرین به نمایندگی از خیرین حوزه سلامت سراسر کشور

به‌گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف رئیس مجلس در پایان سخنان خود به پاس خدمات خیرین حوزه سلامت کشور به صورت نمادین از زهرا سادات نیری دختر مرحوم سید رضا نیری، حاج ابراهیم عسگریان از استان مرکزی، فاطمه عرب از استان تهران، حاج حسین سعادت از استان فارس، خانواده مرحوم حاج علی سلیمانی‌نژاد از استان اصفهان، علاء تورانی از تهران، محمدعلی شهرکی از استان گلستان، آزیتا مالکی از استان چهارمحال بختیاری، حبیب الله عدالتیان از استان خراسان رضوی، حسام الدین گوگلان از استان گلستان، اصغر زیدآبادی از استان کرمان، محمدعلی ترابی از استان سمنان، خانواده مرحوم فرشچیان از استان همدان، کریم مردانی آذر از استان آذربایجان شرقی، حاج شاکر معرفی از خوزستان موسی وفاییان از استان مازندران، علی اکبر کمپانی از استان کردستان و خانواده مرحوم سیدعباس پورهاشمی از استان تهران با اهدای لوح و به نمایندگی از خیرین حوزه سلامت کشور قدردانی به عمل آورد.

گفتنی است، همچنین رئیس قوه مقننه بعد از پایان مراسم تجلیل، از کتاب خیرین سلامت که تاریخ شفاهی خیرین حوزه سلامت سراسر کشور بوده و فعالیت‌های آنها را طی سال‌ها را به نگارش درآورده است، رونمایی کرد. خانم دکتر صادقی مجری این پروژه بوده و این کتاب به همت موسسه سپیده ماندگار ایرانیان چاپ شد و به مرحله انتشار رسید.

لازم به ذکر است، در این همایش حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی و محمود محمدزاده شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما