plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴
کد مطلب : ۳۴۵۰۱
بر اساس تصمیم وزارت بهداشت

شیر خشک فقط با کد ملی نوزاد ارائه می‌شود

هدف، تأمین شیرخشک مورد نیاز است
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تصمیم جدید سازمان غذا و دارو، گفت: از ۲۰ مهر امسال، شیر خشک تنها در ازای دریافت کد ملی نوزاد و تاریخ تولد و ثبت آن در سامانه‌های غذا یا دارو ارائه می‌شود تا بدست مصرف کننده واقعی برسد.
شیر خشک فقط با کد ملی نوزاد ارائه می‌شود
به گزارش سرویس سلامت ایصال نیوز، محمود اعتباری روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت «روز جهانی غذا» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دولت در ازای تحویل شیر خشک به مصرف‌کننده یارانه می‌پردازد، افزود: این در حالیست که شیرخشک با خارج شدن از چرخه طبیعی مصرف در بخش قنادی و دامداری از سوی مصرف کننده غیرواقعی خریداری می‌شد.

وی افزود: اکنون به اندازه موالید و میزان مصرف در کشور، شیرخشک تولید می‌شود و کمبود و محدودیت عرضه نداریم.

اعتباری با بیان اینکه همه کالاهای اساسی وارداتی بطور منظم پایش می‌شود، افزود: این نظارت با همکاری مرجع قضایی برای کالاهای قاچاق نیز وجود دارد اگرچه این مساله و نظارت بر آن نیز مداوم تکرار می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: همه مردم باید نسبت به فراورده دارویی مکمل یا غذایی ناظر باشند و نسبت به سلامت آن اطمینان حاصل کنند، زیرا برخی از متخلفان گاهی از شناسه‌های بهداشتی مصوب استفاده می‌کنند که مربوط به کالای تولیدی آنها نیست.

اعتباری با بیان اینکه پایش فرآورده‌های غذایی در تولید، عرضه و توزیع و تضمین اصالت کالاهای وارداتی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی است، افزود: با این وجود گاهی بدلیل تراکم واردات کالا در گمرکات قبل از اینکه کالایی تاییدیه دریافت کند، برخی اقدام به توزیع آن می کنند، از این رو تا زمان صدور تاییدیه کالا اجازه مصرف به مصرف‌کننده داده نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تولید فرآورده سالم غذایی را مهمترین سیاست این معاونت عنوان کرد و افزود: تولید غذای سالم از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و چاقی پیشگیری می کند و به همین منظور بیش از ۸۰۰ کارخانه تولید مواد غذایی بطور مستمر پایش می شود.

وی تصریح کرد: صدور پروانه معتبر معاونت غذا و دارو معیار کافی برای سلامت غذایی نیست از این رو سطح عرضه نیز بطور دقیق ارزیابی می‌شود.

اعتباری ادامه داد: دارو کالایی است که علامت استاندارد ندارد، اما از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بررسی می‌شود و شناسه سازمان غذا و دارو برای این محصول کفایت می‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ سلامت مردم، متخلفان و سودجویان از ما جلوتر هستند و بویژه در فضای مجازی بطور افسار گسیخته فعالیت می کنند که با هماهنگی پلیس فتا با آنها برخورد خواهد شد.

ضرورت ارتقای پیش نیازهای سلامت غذایی در اصفهان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شعار روز جهانی غذا مبنی بر «آب زندگی است و آب غذا است» اشاره و بیان کرد: این در حالیست که استان اصفهان با تنش‌های آبی دست و پنجه نرم می کند و در این میان تضمین سلامت و کیفیت آب آشامیدنی خانوار و آب مصرفی کارخانه‌های مواد غذایی و آشامیدنی ضروریست.

اعتباری به آلودگی هوا و انتشار ریزگردها و تاثیر آن بر صنایع غذایی نیز اشاره و بیان کرد: در این خصوص برای صنایع غذایی استانداردها و تمهیدات بهداشتی و ارزیابی خطر داریم همچنین نصب فیلترها در سالن های تولید دارو از ورود هوای آلوده جلوگیری می کند.

اعتباری افزود: تامین آب و برق متناسب با ظرفیت کارخانه های صنایع غذایی استان نیز نیازمند ارزیابی و برنامه‌ریزی است.

وی به نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم برای کسب شناخت نسبت به برچسب های سلامت غذا اشاره و بیان کرد: کاهش درصد قند و نمک در فرمولاسیون تولید محصولات غذایی در جهت اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گرفته است.

اکنون ۴۹۱ کارخانه و ۳۲۸ کارگاه فعال غذایی و آشامیدنی در استان اصفهان وجود دارد. طی یک سال گذشته، یک هزار و ۶۹ بازرسی از واحدها و صنایع غذایی استان انجام و ۲ هزار و ۸۸۳ فقره پروانه واحدهای تولیدی غذایی، صادر یا تمدید شده است. در این مدت،۳۵۷ مورد شکایات تلفنی مردمی نیز دریافت و رسیدگی شده است.

در همین حال، رئیس انجمن داروسازان ایران، با انتقاد از این تصمیم وزارت بهداشت در نامه‌ای به سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، خواستار توجه به هزینه‌های سر بار ناشی از الزام به ثبت اقلام با حاشیه سود کم مشابه شیرخشک های رگولار در سامانه تیتک شد.

وی در این نامه آورده است: همکاران ما در داروخانه‌ها، نسبت به مشکلات زیرساخت اینترنت در کشور و عدم دسترسی به سامانه تیتک در ساعاتی از شبانه روز و ایام هفته، گلایه مند بوده و خواستار اصلاح حاشیه سود داروها و اقلام با حاشیه سود کم هستند.

گفتنی است، منوچهر دادگرنژاد مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری و نیاز تعیین و به صورت ماهانه بازنگری می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی ما تأمین شیرخشک مورد نیاز کشور، روان شدن فرآیند توزیع و البته مقابله با قاچاق این فرآورده مهم غذایی است./ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما