plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۳۴۳۹۳
همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات

از ۶ محصول دانش‌بنیان با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی شرکت های دانش بنیان
۶ محصول دانش‌بنیان همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.
از ۶ محصول دانش‌بنیان با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تهویه مطبوع، از ۱۳ تا ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است.

در این نمایشگاه به همت صندوق نوآوری و شکوفایی، پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان برپا شده و طی آن ۱۵ شرکت دانش‌بنیان به عرضه محصولات و نمایش توانمندی‌های خود می‌پردازند.

در همین راستا، محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز (یکشنبه ۱۶ مهر ماه) علاوه بر بازدید از پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان و گفتگو با نمایندگان این شرکت‌ها، از ۶ محصول دانش‌بنیان رونمایی کرد.

این ۶ محصول شامل: سیستم هوشمند مانیتورینگ آنلاین محصول شرکت دانش‌بنیان «پارس سیستم انرژی»، «استابلایزرهای سه‌فاز سوئیچی» محصول شرکت دانش‌بنیان «ریزپردازان مدار سبز»، کنتور هوشمند آب شهری محصول شرکت دانش‌بنیان «به‌ساز انرژی»، سامانه پایش لحظه‌ای مصارف آب، برق و گاز محصول شرکت دانش‌بنیان «پیشران انرژی»، تنظیم دمای هوای ساختمان‌ها متناسب با سردی هوا محصول شرکت دانش‌بنیان «پیشران انرژی»، کنتور هوشمند حجمی برای پایش دقیق مصارف آب در بخش کشاورزی و صنعتی محصول شرکت دانش‌بنیان «مهندسی دیباگران فرآیند» هستند.

مصرف بهینه انرژی با سیستم هوشمند مانیتورینگ آنلاین ساخت یک شرکت دانش‌بنیان

صابر جانی عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان «پارس سیستم انرژی» درخصوص محصول دانش‌بنیان سیستم (کارت) مانیتورینگ آنلاین مدل M۸ گفت: محصولی که به همت پژوهشگران واحد تحقیق و توسعه شرکت تولید شده است، به کاهش مصرف انرژی و البته مدیریت بهینه مصرف انرژی کمک می‌کند. تولید این سیستم در انحصار کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و آلمان بود، اما به همت پژوهشگران جوان و نخبه این شرکت، دانش طراحی این سیستم در داخل بومی‌سازی شد. این دستاورد حاصل ۳ سال زحمت جوانان نخبه کشور بوده و اکنون که وارد بازار شده، با بازخورد بسیار خوبی از سوی کارفرماها مواجه شده است.

جانی، این سیستم را یک مجموعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عنوان کرد و افزود: این سیستم از قابلیت نصب در تمام موتورخانه‌های موجود برخوردار است و نیازی به تعویض کامل سیستم موتورخانه نیست. شاید موتورخانه‌هایی وجود داشته باشند که از عمر آنها ۲۰ سال گذشته باشد، اما با نصب چند قطعه سخت‌افزاری و یک برنامه‌ نرم‌افزاری، این سیستم به راحتی آماده بهره‌برداری می‌شود. یکی از جنبه‌های رقابتی محصول ما با نمونه‌های خارجی، همین عدم نیاز به ایجاد تغییر در موتورخانه‌ها است و اینکه به راحتی با دستگاه‌های قدیمی هماهنگ و همگام‌سازی می‌شود.

وی گفت: با استفاده از این سیستم می‌توان مصرف انرژی و به صورت خاص مصرف گاز در موتورخانه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش داد. در هتل‌های مختلفی که این سیستم مورد آزمایش و بهره‌برداری قرار گرفته است، مبلغ قبض گاز این هتل‌ها تا ۳۰ درصد کاهش داشته است و می‌تواند در زمان پیک مصرف انرژی، به کاهش قابل توجه مصرف برق و گاز کمک شایانی کند.

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان پارس سیستم انرژی یادآور شد: در دو پروژه دیگری که در مخابرات استان‌های همدان و تهران در دست اجرا داریم، این سیستم در موتورخانه‌ها آنها نصب شده است که امکان نظارت لحظه‌ای و برخط (online) دما، فشار، رطوبت را فراهم می‌کند و قبل از اینکه دستگاه به دلیل خرابی یا هر مشکل دیگری، وارد فاز بحرانی یا نیازمند تعمیر شود، شرایط به موقع اطلاع‌ داده شود.

جانی تصریح کرد: درحال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح در ساختمان‌های بزرگ دولتی و پروژه‌های ملی هستیم تا بتوانیم نقش هرچند اندک در بحث مدیریت مصرف بهینه انرژی در کشور داشته باشیم.

وی به حضور فارغ‌التحصیلان جوان و نخبه کشور در تیم طراحی و ساخت این سیستم اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی شرکت، استفاده از ظرفیت جوانان نخبه کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها بوده است. درحال حاضر حدود ۴۰ نفر نیرو با میانگین سنی ۲۷ سال که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، امیرکبیر هستند، در این شرکت حضور دارند و در واحد تحقیق و توسعه (R&D) نیز ۱۰ نفر مشغول فعالیت هستند. در پارک علم و فناوری پردیس درحال ساخت مجتمع فناوری هستیم تا بتوانیم فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم. امیدواریم با توسعه فعالیت‌ها، در طی ۵ سال آینده تعداد نیروها را به ۱۵۰ نفر افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان پارس سیستم انرژی تأکید کرد: با توجه به پتانسیل و کشش بالای بازار ایران برای عرضه این محصول، هنوز به عرصه صادرات ورود نکرده‌ایم، زیرا نیاز زیادی در بازار داخلی وجود دارد و فعلا اصلی‌ترین تمرکز بر رفع نیاز داخل و کمک به مصرف بهینه انرژی در کشور است، اما یک پروژه در ارمنستان اجرا کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

جانی به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی همواره هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است که کمک بزرگی برای دانش‌بنیان‌ها محسوب می‌شود. از مسئولان هم انتظار داریم که دید مثبت‌تری نسبت به محصولات ایرانی و محصولات دانش‌بنیان داشته باشند. گاهی اوقات در برخی از پروژه‌ها شاهد بوروکراسی‌های پیچیده اداری برای دریافت یک تأییدیه هستیم. البته برخی سازمان‌های دولتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان قانون ترک تشریفات وضع کرده‌اند که زمینه گفتگو و تعامل بهتر با مسئولان سازمان را فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: اگر این موضوع در صنایع بزرگ کشور از جمله نفت و گاز به شکل جدی‌تری پیگیری شود و فراخوان‌هایی برای استفاده از محصولات دانش‌بنیان و تولید ایران توسط این صنایع اعلام شود، کمک شایانی برای شرکت‌هایی خواهد بود که شاید هنوز تأییدیه‌های جهانی دریافت نکرده‌اند، اما از این ظرفیت و توان برخوردار هستند که محصولاتی در سطح و کیفیت جهانی تولید کنند.

طراحی به‌روزترین فناوری استابلایزرهای سه‌فاز سوئیچی در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

شرکت دانش‌بنیان «ریزپردازان مدار سبز» دیگر شرکتی که امروز از محصول آن رونمایی شد، توانست به‌روزترین فناوری استابلایزرهای سه‌فاز سوئیچی را طراحی کند و به تولید برساند.

استابلایزرها، دستگاه‌هایی برای تنظیم جریان برق شهری هستند که تا پیش از این در دو نوع رله‌ای و سروو موتوری بودند. شرکت‌ دانش‌بنیان ریزپردازان مدار سبز توانسته است نوع جدیدی از این دستگاه را طراحی کند که دارای بازدهی و سرعت عمل بسیار بالاتری نسبت به دو نوع قدیمی‌تر آن است.

محمدرضا حاجی مرادی مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان «ریزپردازان مدار سبز» درباره این محصول گفت: به طور کلی دستگاه استابلایزر دستگاهی برای جبران نوسان برق در جاهایی است که ولتاژ برق افت می‌کند یا افزایش شدید دارد. این دستگاه‌ها امکانی فراهم می‌آورند که برق در ولتاژ ۲۲۰ تنظیم و تثبیت شود و سپس به دست مصرف‌کننده برسد. این دستگاه ولتاژ را به ۲۲۰ ولت تنظیم کرده و به صورت تنظیم‌شده به دست مصرف‌کننده می‌رساند. دستگاه‌های (استابلایزر) سروو موتوری که در جهان متداول هستند، با دقت بیشتری از دستگاه‌های رله‌ای این کار را به انجام می‌رسانند، چرا که دستگاه‌های رله‌ای ولتاژ را بین ۲۱۰ تا ۲۳۰ ولت به تنظیم می‌رسانند اما دستگاه‌های موتوری این کار را در بازه کمتری انجام می‌دهند.

وی افزود: با این همه، آخرین فناوری دستگاه‌های استابلایزر، سوئیچی هستند که ساختار آن‌ها با ترانزیستور کار می‌کند. این دستگاه‌ها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی برق را به تنظیم می‌رسانند و بازده دقت آن‌ها چیزی کمتر از نیم ولت است. از سوی دیگر علاوه بر سرعت بسیار بالای جبران‌سازی، استهلاک مکانیکی دستگاه‌های سوئیچی بسیار پایین‌تر است و به همین خاطر عمر زیادی دارند.

مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان اظهار داشت: ساختار استابلایزر سوئیچی به گونه‌ای است که کار تنظیم ولتاژ و رساندن آن به مصرف‌کننده را در دو مرحله انجام می‌دهد. نوآوری دستگاهی که شرکت ما طراحی کرده این است که این دستگاه در یک مرحله ولتاژ برق را تنظیم و تثبیت می‌کند و به همین خاطر بازدهی به شدت بالایی دارد. در واقع این دستگاه برق ورودی را به طور مستقیم تبدیل به ولتاژ تنظیم شده در خروجی می‌کند.

به گفته حاجی مرادی، ساختاری به این شکل برای اولین بار است که در کل دنیا ساخته می‌شود. این محصول سال ۲۰۱۹ در اداره ملی ثبت اختراعات آمریکا و به نام شرکت ما ثبت شده است. از سال گذشته تاکنون نیز که نمونه‌های جدید این دستگاه را طراحی کرده‌ایم برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده استابلایزر در اروپا جالب بوده که ساختار استابلایزر سوئیچی طوری طراحی شده که برق ورودی را مستقیما تنظیم می‌کند. این دستگاه بازده را بالاتر می‌برد، به شکلی که این بازدهی در دستگاه جدید ما تا ۹۸ درصد افزایش یافته و این در حالی است که ابعاد دستگاه از نظر حجم یک دوم نمونه‌های دیگر است.

وی تاکید کرد: این دستگاه کاربری فوق‌العاده‌ بالایی در ماشین‌های برش CNC، تجهیزات آزمایشگاهی و اتاق عمل و همچنین بسیاری از دستگاه‌های صنعتی دارد که کارکرد آن‌ها از تغییر ولتاژ برق تاثیر می‌پذیرد و کیفیت محصول نهایی‌شان را دستخوش دگرگونی می‌کند.

مدیریت صحیح مصرف آب از طریق کنتورهای هوشمند آب شهری دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان

ابوالفضل جان فدا مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «به‌ساز انرژی»، محصول دانش‌بنیان این شرکت را کنتور هوشمند آب شهری عنوان کرد و افزود: درحال حاضر کنتورهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاستی‌هایی دارند؛ از جمله اینکه قابلیت قرائت از راه دور ندارند؛ فناوری اندازه‌گیری آنها بسیار قدیمی بوده و از نوع مکانیکی هستند و به دلیل همین فناوری ضعیف، دقت اندازه‌گیری پایینی دارند؛ به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی برای اندازه‌گیری میزان مصرف آب و رسوباتی که در داخل کنتور شکل می‌گیرد، طول عمر این نوع کنتورها زیاد نیست.

جان فدا تصریح کرد: در نقطه مقابل، کنتورهای اولتراسونیک با چند مزیت عمده قرار دارند: این کنتورها فاقد هرگونه سیم‌کشی برای ارسال اطلاعات هستند و از باتری در آنها استفاده شده است که طول عمر باتری ۷-۶ سال است و از طریق فرستنده و گیرنده در داخل کنتور، اطلاعات ارسال می‌شود. فناوری اندازه‌گیری در این کنتورها با استفاده از امواج صوت است و بنابراین قطعه مکانیکی ندارند و طول عمر آنها حداقل ۲ تا ۳ برابر طول عمر کنتورهای مکانیکی است.

وی افزود: دقت اندازه‌گیری این کنتورها بسیار بالا است و خطای زیر یک درصد دارند و به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی به مرور زمان این خطا چندان افزایش پیدا نمی‌کند؛ هوشمند هستند و قابلیت تشخیص نشت آب و ترکیدگی لوله را دارند. کنتورهای قدیمی قابلیت دستکاری توسط مصرف‌کننده را دارند، ولی این امکان در کنتورهای اولتراسونیک به هیچ عنوان وجود ندارد؛ قابلیت اندازه‌گیری مصارف بسیار جزئی آب را هم دارند، درحالیکه کنتورهای مکانیکی از این قابلیت برخوردار نیستند؛ در عین حال، قابلیت قرائت از راه دور را دارند و نیازی به مراجعه حضوری مأمور برای قرائت کنتور به شکل ماهانه نیست.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به‌ساز انرژی با اشاره به دیگر قابلیت‌های کنتورهای هوشمند آب شهری گفت: اعداد مصرف در این کنتور به صورت روزانه برای اتاق کنترل و دیسپچینگ ارسال می‌شود. کنتورهایی مکانیکی باید به صورت دوره‌ای توسط مأمور قرائت شوند و اگر در خلال این دوره، کنتور دچار مشکلی شده یا مصرف‌کننده، مصرف آب غیرقابل توجیهی داشته باشد، تا زمان رسیدن دوره قرائت بعدی کنتور، امکان تشخیص این موارد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: درصورتی که با کنتورهای هوشمند آب شهری و به دلیل قرائت روزانه و ارسال اطلاعات برای اتاق کنترل، بروز مشکل یا میزان مصرف غیرمتعارف مصرف‌کننده به سرعت مشخص می‌شود. از طریق دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات میزان مصرف در مناطق مختلف شهری، کارشناسان به سرعت می‌توانند در بحث مدیریت توزیع شبکه آبرسانی، تغییرات لازم را لحاظ کرده و در صورت نیاز، (شدت) جریان آب را از مناطقی که مصرف کمتری دارند، به سمت مناطقی که مصرف بیشتری دارند، هدایت کنند و این موضوع در شرایط بحرانی بسیار کارآمد است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به‌ساز انرژی افزود: این کنتورها حتی می‌توانند شیر برقی قطع‌کن نیز داشته باشند که از راه دور امکان قطع و وصل جریان آب را فراهم می‌کند. بنابراین مرکز کنترل می‌تواند به دلیل خرابی، وجود بدهی، مصرف غیرمتعارف روزانه، هفتگی یا ماهانه، جریان آب را از راه دور، قطع و مجدد وصل کند. همچنین کنتورهای هوشمند، قابلیت اندازه‌گیری دو طرفه دارند. گاهی اوقات ممکن است آب از داخل لوله شبکه آبرسانی وارد ساختمان شود، اما به دلیل افت فشار یا قطع جریان آب، این آب دوباره به شبکه آبرسانی بازگردد. با اندازه‌گیری دو طرفه می‌توان میزان آب وارد شده به ساختمان و میزان آب برگشتی را محاسبه کنید و اختلاف این دو میزان، مصرف واقعی مصرف‌کننده خواهد بود.

جان فدا خاطرنشان کرد: سال گذشته مشکلاتی در شهر همدان اتفاق افتاد. به دلیل قطع‌ مداوم جریان آب، هوا در لوله‌های شبکه آبرسانی عبور می‌کرد و کنتورهای قدیمی این عبور هوا را به عنوان مصرف آب محاسبه می‌کردند، اما کنتورهای هوشمند آب شهری قابلیت تمیز دادن بین جریان آب و هوا را دارند و در زمان عبور هوا، کنتور هیچ عددی را ثبت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: موضوعی که در طراحی کنتورهای هوشمند آب شهری مدنظر داشته‌ایم، تنها بحث توجه به میزان مصرف آب و محاسبه دقیق آب‌بها نیست. کشور ما در وضعیت آبی خوبی قرار ندارد و می‌توانیم از طریق این کنتور، مصرف متعارف آب را به خوبی کنترل و مدیریت کنیم.

جان فدا با اشاره به کیفیت این محصول در مقایسه با نمونه‌های خارجی گفت: طبق گواهی‌های صادرشده از سوی آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، کنتور هوشمند آب شهری از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با نمونه‌های مشابه اروپایی ندارد، این در حالی است که قیمت محصول تولیدی ما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از نمونه‌های اروپایی است. مسلما کنتور هوشمند از نظر خرید اولیه، قیمت بالاتری نسبت به کنتورهای قدیمی دارد، اما با توجه به جمیع مزایایی که عنوان شد، به ویژه عمر ۳-۲ برابری آنها نسبت به کنتورهای قدیمی، این اختلاف قیمت توجیه‌پذیر است. از سوی دیگر به دلیل کاهش خطای خوانش در این کنتورها، آب بهای کاملا درستی از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود و با قابلیت قرائت از راه دور، نیاز به صرف هزینه برای استخدام مأمور کنتورخوانی وجود ندارد. همچنین وجود این تکنولوژی در داخل کشور باعث می‌شود که دسترسی به خدمات پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش تسهیل شود. اما نکته اصلی و مهم این است که این کنتورها، گام مهمی برای کمک به مدیریت درست منابع محدود آب کشور است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به‌ساز انرژی درخصوص صادرات این محصول دانش‌بنیان نیز گفت: درحال حاضر با چهار کشور درحال مذاکره هستیم و پروژه‌هایی را به صورت پایلوت در دو کشور در منطقه خاورمیانه اجرا کرده‌ایم. محصولات ما تست شده و تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند و امیدواریم که به زودی قرارداد نهایی برای صادرات این محصول نهایی شود. البته رقابت زیادی با برندهای روسی، آسیایی و اروپایی داریم، اما از لحاظ بحث‌های فنی، کیفیت و کارآیی و حتی قیمت، محصول تولیدی ما جایگاه بهتری نسبت به برندهای مشابه دارد. با توجه به مذاکرات صورت گرفته و قراردادهایی که امیدواریم محقق شوند، ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار پتانسیل صادراتی این محصول ظرف مدت ۵ سال را پیش‌بینی می‌کنیم.

پایش لحظه‌ای مصارف آب، برق و گاز با محصولی دانش‌بنیان

مریم شکاری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیشران انرژی» درباره محصول دانش‌بنیان این شرکت که در نمایشگاه رونمایی شد، گفت: اولین محصول ما، سامانه‌ای برای پایش مصارف آب، برق و گاز است. شیوه کار دستگاه اینگونه است که به کنتورهای موجود در ساختمان‌ها، متصل می‌شود.

وی افزود: ما در کنار وجه سخت‌افزاری دستگاه که به کنتور متصل می‌شود، یک نرم‌افزار نیز طراحی کرده‌ایم. با این مجموعه امکانی فراهم می‌شود که مصرف کنتوری که دستگاه به آن نصب شده به طور لحظه‌ای ثبت شود و به اطلاع کاربر برسد. نه‌تنها در ساختمان‌های مسکونی، بلکه در واحدهای دولتی بزرگ، واحدهای تجاری و ... نیز این دستگاه امکان انجام کار را دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشران انرژی بیان کرد: این موضوع به کاربر کمک می‌کند به صورت لحظه‌ای مصرف انرژی یا آب ساختمان را بررسی و مصارف خارج از حد معمول را کنترل و علت آن را بازیابی کند.

شکاری افزود: در بحث مدیریت استاندارد انرژی جهان گفته می‌شود که تا وقتی توان اندازه‌گیری وجود نداشته باشد، نمی‌توان مصرف انرژی را مدیریت کرد. اندازه‌گیری دقیق و لحظه‌ای، کنترل کم‌هزینه و از راه دور میزان مصرف آب، برق و گاز این امکان را فراهم می‌کند که ۵ تا ۱۰ درصد میزان مصرف را کاهش داد.

وی گفت: سامانه پایش مصرف انرژی را از سال گذشته توسعه دادیم و حدود ۱۵۰ دستگاه از آن را به سازمان‌های دولتی و مراکز بزرگ فروختیم. با این همه ما پس از فروش محصول، پشتیبانی‌های مختلفی از مشتریانمان برای کنترل اندازه‌گیری میزان مصرف انرژی فراهم می‌کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ابراز کرد: در حال حاضر در کشور پروژه‌ای ملی با عنوان کنتورهای آب و برق و گاز وجود دارد. اکنون شرکت گاز این مسئله را دنبال می‌کند که در پیک‌های مصرف زمستانی گاز، این دسترسی را داشته باشد که کنتور را از راه دور قطع کند یا تشخیص دهد که چه کسی مصرف بالایی دارد. ما فکر می‌کنیم نیاز و پروژه‌های ملی که برای کنترل مصرف انرژی تعریف شده‌اند ظرفیت ایجاد بازار بسیار خوبی را برای محصولات ما دارند.

تنظیم دمای هوای ساختمان‌ها متناسب با سردی هوا

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشران انرژی، دومین محصول رونمایی‌شده را «سیستم کنترل هوشمند گرمایشی» معرفی کرد و گفت: ما سال‌ها بر توسعه این محصول کار کردیم و هر روز توانستیم نسخه‌های جدیدتری از آن را روانه بازار کنیم.

وی افزود: برای تنظیم دما، در حالت عادی مدیر ساختمان دمای موتورخانه را روی ۶۰ درجه می‌گذارد و در کل در هر لحظه از شبانه‌روز دمای آب بر روی ۶۰ درجه پایدار است. اما سیستم هوشمند این تنظیم را به صورت لحظه‌ای و در تناسب با دمای هوا در هر ساعت از شبانه‌روز انجام می‌دهد. مهم‌ترین دستاورد چنین دستگاهی صرفه‌جویی بسیار در مصرف انرژی گاز به خصوص در فصل زمستان‌ است. به تازگی مدل جدید این دستگاه را توسعه دادیم که هم تعداد تجهیزاتی که می‌تواند کنترل کند، بیشتر شده و هم می‌تواند به شبکه داخلی وصل شود.

کنتور هوشمند حجمی برای پایش دقیق مصارف آب در بخش کشاورزی و صنعتی محصول یک شرکت دانش‌بنیان

بهروز آسیابان پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مهندسی دیباگران فرآیند» در خصوص این محصول گفت: با توجه به مشکلاتی که کشور در زمینه خشکسالی و خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی دارد، پایش دقیق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است. مدل‌های مختلفی از کنتورهای هوشمند در داخل و خارج از کشور ساخته شده‌اند. دستگاهی که در این شرکت طراحی و ساخته شده است، کنتور هوشمند حجمی آب مدل WI است که در چاه‌های کشاورزی و صنعتی کاربرد دارد.

وی افزود: در این روش از کنتورهای توربینی استفاده می‌کنیم و اطلاعات در داخل کنتور ذخیره می‌شوند. اطلاعات در یک ساعت مشخص به سرورها ارسال شده و می‌توانیم زمان روشن شدن پمپ و میزان مصرف، سهمیه باقی‌مانده هر چاه کشاورزی را مشخص کنیم.

آسیابان پور تصریح کرد: از جمله مشکلات نصب کنتورها، فاصله نسبتا زیاد زمین‌های کشاورزی با مناطق شهری است که دسترسی به آنها را دشوار می‌کند؛ بنابراین کنتورها باید از قابلیت و کارآیی بالا برای مدت زمان طولانی کار برخوردار باشند. از سوی دیگر، برخی از مناطق روستای فاقد برق هستند و پمپ‌ها دیزلی بوده و این کنتورها باید در این مناطق نیز قابل استفاده باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی دیباگران فرآیند، یکی از مزیت‌های اصلی این کنتور به دلیل استفاده از باتری در داخل دستگاه عدم نیاز به کابل‌کشی برق عنوان کرد و افزود: باتری کنتورهای فوق تا ۵ سال عمر می‌کند و نیازی به کابل‌کشی برق وجود ندارد. در عین حال این دستگاه دارای قطع‌کن بی‌سیم است که این ویژگی مهم کنتور، ثبت اختراع نیز شده است و کنتور به راحتی از راه دور تا فاصله یک کیلومتر، قابلیت قطع کردن برق پمپ‌ها را پس از پایان سهمیه مشخص شده را دارد. همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کنتور شامل زمان روشن شدن پمپ‌ها، میزان مصرف آب و ... از طریق اتصال به اینترنت یا پیام کوتاه (SMS) به سرورهای مشخص‌شده، انتقال داده می‌شوند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های این کنتور را امکان استفاده از کارت‌های هوشمند عنوان کرد و گفت: می‌توان برای هر کنتور، کارت هوشمندی تعریف کرد که میزان سهمیه آب تخصیص داده شده به هر چاه کشاورزی برای کنتور مشخص شود، همچنین از طریق اینترنت امکان تعیین سهمیه، روشن و خاموش کردن پمپ‌ها امکان پذیر است. ماژول الکترونیکی و هوشمند این کنتور، قابلیت نصب شدن روی کنتورهای مکانیکی سایر شرکت‌ها را دارد. در واقع ماژول هوشمند این کنتور است که آن را به کنتور هوشمند تبدیل می‌کند.

آسایابان پور با اشاره به کاهش هزینه‌های کشاورزان به دلیل عدم نیاز به کابل‌کشی برق و استفاده از باتری داخل دستگاه گفت: قیمت خود کنتور نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر شده است.

وی افزود: بازار داخلی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، اما در عین حال مذاکره با کشورهای اطراف را نیز آغاز کرده‌ایم. کشورهای همسایه ایران نیز با مشکلات خشکسالی و کمبود آب مواجه هستند و طبعتا از این کنتورها استقبال می‌کنند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مهندسی دیباگران فرآیند درخصوص فرصت‌های شغلی ایجاد شده در این حوزه گفت: درحال حاضر در ۲۰ استان کشور نماینده داریم که نصب و خدمات پس از فروش را برعهده دارند. با در نظر گرفتن نیروهای شاغل در کارخانه و نمایندگان شرکت، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۱۰۰ نفر در کشور فراهم شده است و درصورت گسترش فعالیت‌ها و محقق شدن مذاکرات و تعهدات خرید، می‌توانیم زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر دیگر را در این مجموعه فراهم کنیم.

آسیابان پور تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان داخلی این گله‌مندی را دارند که حمایت‌های کافی از تولیدکنندگان داخلی صورت نمی‌گیرد. در حالیکه جنس کار ما کاملا متفاوت است و به دنبال کارآفرینی در کشور هستیم. انتظار حمایت جدی‌تر و بیشتری از مسئولین داریم و انتظار داریم که اگر یک نهاد دولتی عنوان می‌کند که ۴۰ هزار سفارش کنتور هوشمند دارد، به تعهدات خرید خود عمل کند، زیرا ما براساس درخواست‌های اعلام شده، اقدام به سرمایه‌گذاری، ایجاد خط تولید، تست استخدام و آموزش پرسنل می‌کنیم و اگر به تعهدات (خرید) به موقع عمل نشود، تولیدکنندگان ضرر مالی زیادی را متحمل خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما