plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۴۳۷۶
در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

طحان نظیف: لایحه حجاب و عفاف در نوبت رسیدگی توسط شورای نگهبان قرار دارد

لایحه شوراهای حل اختلاف تایید شد
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه حجاب و عفاف اظهار داشت: مخالفین و منافقین زیادی در این مورد وجود دارد و ما تلاش کردیم همه نظرات را بشنویم. این لایحه در نوبت رسیدگی قرار دارد و بعد از رسیدگی‌ها به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.
طحان نظیف: لایحه حجاب و عفاف در نوبت رسیدگی توسط شورای نگهبان قرار دارد
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، هادی طحان‌نظیف امروز شنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در یک نشست خبری ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس، گفت: لایحه شورای حل اختلاف که از سال ۱۳۹۹ در بین این شورا و مجلس در رفت و آمد قرار داشت، سرانجام با رفع کامل ایراد‌ها خلاف شرع و موازین قانون اساسی شناخته نشد و می‌تواند کار‌های اجرایی را طی کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصل ۱۵ قانون اساسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: برخی از مصوبات با ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی یعنی استفاده از واژگان غیرفارسی مواجه می‌شوند. دراین‌میان مصوباتی داریم که تنها اشکال آنها همین است و صرفاً به‌همین دلیل به مجلس ارجاع می‌شوند و هیچ اشکال دیگری ندارند.

وی افزود: این موضوع به اطاله فرایند قانون‌گذاری، بالابردن هزینه‌های تقنین و معطلی دستگاه‌ها برای اجرای قانون می‌انجامد، در حالی که با یک عمل، قابل پیش‌بینی و قابل پیشگیری است. نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت که به وظیفه قانونی خود عمل نکند، ولی می‌شود با تمهیداتی مانع این ایراد شد.

طحان‌نظیف پیشنهاد داد: مجلس توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و همان‌طورکه مثلاً صدا و سیما به‌صورت ویژه به این موضوع می‌پردازد، در مجلس نیز کارشناسانی به طور ویژه و مستمر به پاسداری از زبان فارسی در مصوبه مجلس بپردازند؛ حالا یا از طریق کارشناسان یا مشورت با این عزیزان یا در تنقیح مصوبه قبل از ارسال یا هر تدبیری که صلاح می‌دانند.

وی درباره ایرادات مصوبه طرح حمایت از گزارشگران فساد گفت: با اصلاحات صورت گرفته در این مصوبه همچنان ابهامات وجود دارد و اگر اصلاح شود مجددا در دستورکار قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لوایح ایجاد سه منطقه آزاد تجاری - صنعتی در کشور خبر داد و گفت: این مناطق عبارتند از سرخس، دوغارون و مازندران که لوایح ایجاد آن‌ها در گذشته با اشکالاتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود اما با اصلاحات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درخصوص مصوبه کنکور و احتمال تایید آن، گفت: به‌نظر بنده ایرادات شورای نگهبان به این طرح جدی است؛ هم نسبت‌به اصل و هم نسبت‌به زمان اجرای آن. قبلاً هم عرض کردم که این ایرادات مسبوق به سابقه است. این‌که مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را رفع کند موضوعی است که باید در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود.

وی درباره در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعا‌ها که مرحله پیش ثبت‌نام را موجب کاهش مشارکت می‌دانند، گفت: پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد. کما این‌که بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مرحله پیش‌ثبت‌نام مرحله صحت سنجی مدارک افراد از طریق دستگاه‌های تخصصی است البته همان ۵ یا ۶ موردی است که در قانون آمده‌ است.

وی گفت: ما در این مرحله ورودی نداریم، ولی بحث پیش ثبت‌نام یک مزیت است که افراد با دستگاه‌های تخصصی و مرتبط با موضوعات مواجه می‌شوند.

طحان‌نظیف گفت: وزارت علوم راجع‌به مدرک تحصیلی افراد، نیروی انتظامی نسبت‌به بحث نظام وظیفه، سازمان استخدامی درباره وضعیت استخدامی و دادستانی درباره بحث محکومیت افراد اظهارنظر می‌کند و حتی اگر شکایت و اعتراضی است خود این مراجع با توجه به سوابق و اسنادی که در اختیار دارند موضوع را رسیدگی می‌کنند و به افراد پاسخ می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما تصور نمی‌کنیم که این موارد اثری در خصوص مشارکت داشته باشند، ضمن این‌که ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی می‌کنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهبرد چهارگانه رهبر انقلاب و اقدامات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات باشکوه با توجه به هجمه‌های دشمنان به بحث انتخابات، گفت: راهبرد‌های چهارگانه رهبر معظم انقلاب که ابتدای سال مطرح فرمودند در برگزاری انتخابات پیش رو بسیار مهم و مبنای عمل همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما از ابتدای امسال جلسات متعددی را با دستگاه‌های دخیل برای اجراسازی این راهبرد‌ها داشتیم؛ چرا که هر کدام از این دستگاه‌ها بالاخره وظایفی در این خصوص دارند.

وی درباره مرحله پیش ثبت‌نام گفت: در مرحله پیش ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: پیش‌ثبت‌نام یک مرحله جدید است، البته ملاک ما ثبت‌نام نهایی است که از ۲۷ مهرماه انجام می‌شود. اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود.

طحان‌نظیف با اشاره به لایحه حجاب و عفاف اظهار داشت: مخالفین و منافقین زیادی در این مورد وجود دارد و ما تلاش کردیم همه نظرات را بشنویم. این لایحه در نوبت رسیدگی قرار دارد و بعد از رسیدگی‌ها به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما