plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۳۴۳۶۰

پوتین: روسیه جنگ در اوکراین را آغاز نکرد اما برای پایان آن تلاش می کنیم

کریدور ترانزیتی شمال-جنوب را گسترش می‌دهیم
رئیس جمهوری روسیه گفت:‌ روسیه جنگ در اوکراین را آغاز نکرد، اما در تلاش است تا آن را پایان دهد. راهبرد روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای به دو عامل بستگی دارد؛ نخست آنکه کسی به سرزمین ما حمله کند و دوم اینکه عاملی موجودیت روسیه را تهدید کند.
پوتین: روسیه جنگ در اوکراین را آغاز نکرد اما برای پایان آن تلاش می کنیم
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، ولادیمیر پوتین دیروز پنجشنبه با شرکت در نشست «باشگاه مباحثه‌ای والدای» در شهر سوچی روسیه،در پاسخ به پرسشی افزود: هیچ یک از طرح‌های توسعه حمل و نقل روسیه با هدف نفی و یا رقابت با طرح‌های دیگر کشورها از جمله چین نیست بلکه این طرح‌ها می‌تواند تکمیل‌کننده طرح‌های دیگر باشد.

وی ادامه داد:‌ چین همانند ما به دنبال گسترش راه‌های حمل‌ونقل است؛‌ طرح‌های روسیه و چین، همدیگر را تکمیل می‌کنند همچنانکه یک پل جدید در مسیر ارتباطی روسیه و چین را ساخته ایم و به دنبال طرح‌های جدید نیز هستیم.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود. آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.


قوانین سازمان ملل پاسخگوی نیازهای امروز نیست

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این نشست با اشاره به روند شکل‌گیری سازمان ملل متحد توسط فاتحان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی گفت: شرایط کنونی جهان با شرایط آن روز متقاوت است و قوانین سازمان ملل پاسخگوی نیازهای امروز نیست و از این رو، باید این سازوکارها تغییر یابند.

منتظر دیدن نشانه‌های عقل سلیم در غرب هستیم

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، ضمن بیان اینکه منتظر دیدن نشانه‌های عقل سلیم در غرب هستیم،‌ گفت:‌ هم اینک کشورهای غربی برای ادامه مسیر کمک‌های خود به اوکراین، با مشکل بودجه روبرو هستند و شاید ناگزیر بودجه تأمین سلاح مورد نیاز کی‌یف را کم کنند، چرا که این کشورها نمی‌خواهند از تأمین هزینه‌های اجتماعی در کشور خود صرف نظر کنند.

وی گفت: اگر آمریکا بخواهد کمک‌های خود به اوکراین را کاهش دهد به دلیل مشکل سیاسی و فنی خواهد بود. آنها مشکل بدهی را دارند و بودجه دولت آمریکا در صورت قطع کمک‌های اجتماعی به آمریکایی‌ها برای کمک به اوکراین می‌تواند تصویب شود و این نکته چیزی است که مخالفان دولت آمریکا با آن مشکل دارند. در نهایت آنها یا پول را پیدا می‌کنند و یا اینکه آن را همانطور که بیش از ۹ تریلیون دلار را چاپ کردند و آن را در تمام جهان پخش کردند، چاپ خواهند کرد؛ آنها به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

پوتین اظهار داشت: اگر امروز رشد اقتصادی آمریکا ۲.۴ درصد گزارش می‌شود، شرایط در اروپا رو به وخامت است؛ در میان کشورهای اروپایی، تنها رشد اقتصادی در اسپانیا و ایتالیا گزارش شده که به خاطر رشد توریسم و املاک بوده است اما دیگر کشورهای اروپایی عقب گرد داشته اند و رشد آنها منفی بوده است؛ علاوه بر این آمار منابع اروپایی گویای آن است که شاخص سطح زندگی مردم در این کشورها، یک و نیم درصد کاهش یافته و فشار بر روی مردم این قاره رو به افزایش است.

وی ادامه داد: اروپا با تداوم کمک‌ها به اوکراین، وضعیت اقتصادی خود را وخیم‌تر و زندگی مردم خود را دشوارتر می‌کند.

روسیه بر مشکلات ناشی از تحریم غلبه کرد

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت: هرچند بودجه کشور ما نیز آنقدر زیاد نیست، اما ما می‌توانیم هزینه‌های اداره کشور و عملیات نظامی را تأمین کند و در این میان،‌ شاهد رشد اقتصادی هم بوده‌ایم و نرخ بیکاری ما به ثبات رسیده است.

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت:‌ به دنبال این سیاست غرب، بازسازی اقتصاد داخلی روسیه را آغاز کردیم که نقطه کلیدی و اتفاق اساسی در اقتصاد کشور ما بود.

پوتین گفت: غرب به دنبال ایجاد محدودیت های جدید برای روسیه در زمینه خرید محصولات کشاورزی است، گفت:‌ برای سرمایه‌گذاری در کشاورزی داخلی تلاش کرده ایم و محصولات مورد نیاز روسیه را در داخل این کشور تأمین می‌کنیم؛ در بخش های دیگر هم تلاش داریم که به رشد دست یابیم، از آن جمله، درآمدهای نفت و گاز که با کاهش روبرو بود، روند رشد را از سر گرفته است.

به گفته وی، در نتیجه تحولات اخیر، مقداری تورم در روسیه افزایش یافت اما درآمدها نیز در این کشور با افزایش همراه بود. روسیه امروز بر همه مشکلاتی که بعد از اعمال تحریم‌های غرب با آن مواجه شد، غلبه کرده و وارد مرحله جدیدی از رشد و پیشرفت شده است.

جنگ اوکراین، درگیری برای قلمرو نیست

رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از سیاست های غرب، خطاب به این کشورها گفت: چشمان خود را پاک کنید، دوران حکومت استعمار مدت هاست به پایان رسیده است.

پوتین تصریح کرد: ایالات متحده خط اقتصادی خود را بر اروپا تحمیل می کند، آنها سعی می کنند قوانین را با روشها جایگزین کنند، این "نوعی مزخرف" و "چرند" است.

وی در پاسخ به برخی اظهارات که جنگ اوکراین را ناشی از توسعه طلبی مسکو می دانند، گفت: روسیه در جهان، بزرگترین و وسیع ترین کشور محسوب می شود، ما هیچ مزیتی برای بازپس گیری سرزمین های اضافه نداریم؛ بنابراین عملیات نظامی در اوکراین، درگیری برای قلمرو نیست.

روسیه، جنگ را آغاز نکرد

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ روسیه جنگ در اوکراین را آغاز نکرد، اما در تلاش است تا آن را پایان دهد.

وی اظهار داشت:‌ به مدت نه سال آنها بمباران کردند، تیراندازی کردند و از تانک استفاده کردند،‌ جنگ علیه دونباس شروع شد اما هیچ فردی، کودکان کشته شده در دونباس را نشمرد و هیچ فردی در کشورهای دیگر به ویژه در غرب برای این کشته شدگان کودک گریه نکرد.

پوتین گفت: جنگی که توسط رژیم کی‌یف با حمایت مستقیم و فعال غرب آغاز شده است،‌ادامه دارد و امروز از آن 10 سال می‌گذرد؛‌ عملیات نظامی روسیه هم با هدف توقف این جنگ آغاز شد؛ اقدامات یکجانبه ناگزیر با انتقام روبرو خواهد شد.

روسیه در این صورت از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره استفاده این کشور از سلاح هسته‌ای دربرابر تهدیدات گفت: تغییر دکترین هسته ای فدراسیون روسیه را در زمینه زمینه های استفاده از سلاح هسته ای را ضروری نمی‌بینم.

وی تصریح کرد:‌ در این دکترین،‌ دو دلیل وجود دارد که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند،‌ نخست آنکه کسی به سرزمین ما حمله کند و دوم اینکه عاملی موجودیت روسیه را تهدید کند.

پوتین گفت:‌ اگر هر کشوری به ما حمله (هسته ای) کند، پاسخ ما قاطعانه خواهد بود و هیچ شانسی برای ادامه بقای هیچ متجاوزی از هر نقطه ای از جهان وجود ندارد؛‌ هیچ فردی با عقل سلیم به استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه فکر نمی کند.

وی ادامه داد: روسیه در صورتی که موجودیت این کشور حتی توسط ابزارهای عادی تهدید شود نیز ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کند که امروز چنین وضعیت و تهدیدی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌فدراسیون روسیه می تواند تصویب معاهده ممنوعیت آزمایش هسته ای را پس بگیرد، چون ایالات متحده آن را تصویب نکرده است؛ مسئله لغو تصویب به عهده دومای دولتی است.

انتهای چیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما