plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۳۴۳۴۵

گزارش محرمانه انگلیس از وقوع حادثه مرگبار در زیردریایی هسته‌ای چین

دولت انگلیس در گزارش محرمانه‌ای که پکن آن را رد می‌کند ادعا کرده بروز حادثه برای یک زیردریایی هسته‌ای چین به کشته شدن ۵۵ سرنشین آن منجر شده است.
گزارش محرمانه انگلیس از وقوع حادثه مرگبار در زیردریایی هسته‌ای چین
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، دولت انگلیس در یک گزارش محرمانه ادعا کرده بروز یک حادثه برای یک زیردریایی هسته‌ای چین در دریای زرد ممکن است به مرگ ۵۵ سرنشین آن منجر شده باشد.

روزنامه دیلی‌میل با استناد به این گزارش ادعایی دولت انگلیس نوشته زیردریایی هسته‌ای چین ظاهراً دردامی افتاده که قرار بوده برای شناورهای انگلیس در دریای زرد گرفتاری درست کنند.

این گزارش حاکی است سرنشین‌های این زیردریایی بعد از از کار افتادن سیستم‌های اکسیژن آن که مسمومیت خدمه را به همراه داشت جانشان را از دست دادند. کاپیتان این زیردریایی متعلق به ارتش آزادی‌بخش خلق چین از جمله جان‌باختگان این حادثه است.

دیلی‌میل مدعی شده مقام‌های چین وقوع چنین حادثه‌ای را انکار کرده‌اند.

این روزنامه همچنین مدعی شده چین برای زیردریایی خود هنگامی که دچار مشکل شده درخواست کمک بین‌المللی نکرده است.

روزنامه دیلی‌میل به هیچ مستنداتی برای تأیید ادعاهای خود اشاره نکرده است.

این روزنامه یکی از اصلی‌ترین رسانه‌هایی است که با جوسازی‌های متمایل به اخبار زرد به دنبال جریان‌سازی‌ در جهت سیاست‌های دولت انگلیس است.

مطابق ادعای دیلی‌میل در گزارش محرمانه انگلیس آمده است: «گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که روز ۲۱ اوت هنگام انجام مأموریت در دریای زرد اتفاقی در داخل این زیردریایی رخ داده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «حادثه ساعت ۰۸:۱۲ به وقت محلی به وقوع پیوست و به مرگ ۵۵ خدمه شامل ۲۲ افسر، ۷ دانشجوی افسری، ۹ افسر جزء و ۱۷ ملوان را به همراه داشت. سرگرد جو یانگ-پنگ، ناخدای این زیردریایی از جمله کشته شدگان است.»

این گزارش همچنین ادعا می‌کند: «دانسته‌های ما از مرگ بر اثر کمبود اکسیژن به دلیل از کار افتادن سیستم‌ها در زیردریایی حکایت دارند. این زیردریایی به یک زنجیر و قلابی که نیروی دریایی چین از آن برای به دام انداختن زیردریایی‌های آمریکا و متحدانش استفاده می‌کرد برخورد کرد.»

در ادامه آمده است: «این حادثه منجر به ایجاد برخی نقائص فنی شد. تعمیر این مشکلات و به سطح آوردن شناور ۶ ساعت زمان بود اما سیستم اکسیژن داخل شناور بعد از یک نقص فاجعه‌بار باعث مسمومیت خدمه شد.»

دیلی‌میل نوشته تا کنون هیچ گزارش رسمی در تأیید این حادثه برای زیردریایی چین منتشر نشده است. پکن، گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را «کاملاً غلط» دانسته، ضمن آنکه تایوان هم این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

دیلی‌میل گفته برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این حادثه مرگبار با نیروی دریایی سلطنتی انگلیس تماس گرفته اما مقام‌های رسمی از اظهارنظر یا ارائه راهنمایی‌های لازم خودداری کرده‌اند.

این روزنامه مدعی شده که گزارش مذکور با توجه به اینکه مبنی بر اطلاعات دفاعی است از لحاظ طبقه‌بندی‌، جز محرمانه‌ترین گزارش‌ها است.

یک تحلیلگر آشنا به مسائل زیردریایی در توضیح درباره این حادثه احتمالی به دیلی‌میل گفت: «این احتمال وجود دارد که این اتفاق رخ داده باشد. بنا به دلایل متعدد من شک دارم که چینی‌ها درخواست کمک بین‌المللی کرده باشند.»

وی اضافه کرد: «اگر آنها گیر افتاده باشند و باتری‌های زیردریایی خالی شده باشند در نهایت سیستم‌های تصفیه هوا و تهویه احتمالاً از کار می‌افتند. در این حالت سیستم‌های ثانویه کار می‌افتند که آنها هم در ادامه احتمالاً قادر به نگهداشت هوا نبوده‌اند و سرنشین‌ها دچار کمبود اکسیژن یا مسمومیت شده‌اند.»

این تحلیلگراضافه کرد: «ما کیت‌هایی داریم که در چنین مواقعی co2 جذب می‌کنند و اکسیژن تولید می‌کنند. این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگر فاقد این نوع فناوری باشند.»

زیردریایی‌های ۰۹۳ چین از ۱۵ سال پیش عملیاتی شده‌اند. این زیردریایی‌های ۳۵۱ فوت طول دارند و مجهز به اژدر هستند. این زیردریایی‌ها جزو پیشرفته‌ترین زیردریایی‌های نیروی دریایی چین هستند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما