plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۳۴۳۴۲

شورای اروپا روسیه را به ناتوانی و خیانت به ارمنی‌ها در قره‌باغ متهم کرد

شارل میشل رئیس شورای اروپا در واکنش به انتقادها از شکست میانجیگری اتحادیه اروپا میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روسیه را به «خیانت» به ارمنی‌ها و ناتوانی در تامین امنیت و صلح برای قره‌باغ متهم کرد.
شورای اروپا روسیه را به ناتوانی و خیانت به ارمنی‌ها در قره‌باغ متهم کرد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، میشل سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با یورونیوز مدعی شد: بر همگان آشکار است که روسیه به مردم ارمنی خیانت کرد.

وی افزود: روسیه می‌خواست در آنجا سرباز داشته باشد تا توافق صلح و امنیت را ضمانت کند. اما می‌بینیم عملیات نظامی که (توسط جمهوری آذربایجان) انجام شد کوچکترین واکنشی را از سوی نیروهای صلحبان روسی در منطقه بر نیانگیخت. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز هیچ نیرو یا حضور نظامی در آنجا نداشت.

میشل در واکنش به انتقادهایی که میانجیگری اتحادیه اروپا میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را «شکست کامل» خوانده‌اند، گفت: میانجیگری اتحادیه اروپا همسو با اقدامات سایر بازیگران مانند آمریکا بود که کمک کرد مسائلی مانند مبادله زندانیان انجام شده و فهم بهتری نسبت به بهبود ارتباط و اتصال این منطقه و تضمین ثبات آن ایجاد شود.

وی افزود: با این حال، از تصمیم جمهوری آذربایجان (برای انجام عملیات نظامی در قره‌باغ) بسیار ناامید شدم و آن را به الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کردم.

رئیس شورای اروپا گفت: ما به حمایت از ارمنستان متعهد هستیم. ما باید به تعامل در سطح سیاسی و دیپلماتیک ادامه دهیم تا تمامیت ارضی ارمنستان کاملا رعایت شود.

دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.

در پی این عملیات، دولت خودخوانده «آرتساخ» در قره باغ تصمیم به انحلال خود گرفت و مهاجرت دسته جمعی ارامنه به ارمنستان آغاز شد. طبق گزارش‌ها، تاکنون بیش از صد هزار نفر ارمنی از این منطقه به ارمنستان رفته‌اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما