plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۴۳۰۵

ارمنستان خواستار مداخله دادگاه بین‌المللی در پرونده قره‌باغ شد

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه بین‌المللی) درخواست کرد تا به جمهوری آذربایجان دستور دهد که از مراکز غیرنظامی در قره‌باغ خارج شده و دسترسی سازمان ملل به این منطقه را تسهیل کند.
ارمنستان خواستار مداخله دادگاه بین‌المللی در پرونده قره‌باغ شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و‌‌ به نقل از رویترز، دادگاه بین‌المللی لاهه در ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد تا عبور و مرور آزادانه در گذرگاه لاچین را تضمین کند. این حکم به پایه منازعات حقوقی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شد.

این در حالی است که تاکنون بیش از ۹۷ هزار نفر از ساکنان ارمنی قره‌ باغ از این منطقه خارج شده‌اند و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفت بر اساس تحلیل‌ها، همه ارامنه قره‌باغ طی روزهای آینده، این منطقه را ترک خواهند کرد.

وی ادامه داد که مهاجرت ارامنه از قره باغ کوهستانی به دلیل سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد که این یک اقدام مستقیم پاکسازی قومی و اخراج از میهن است که مدت هاست به جامعه جهانی در مورد آن هشدار می دهیم.

نخست‌وزیر ارمنستان اضافه کرد: اظهارات بازیگران مختلف بین المللی در محکومیت پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی مهم است و اگر اقدامات قابل توجهی صورت نگیرد، این اظهارات صرفاً به عنوان ایجاد آمار اخلاقی برای تاریخ تلقی می شود.

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و ساختارهای جدایی‌طلب حداکثر تا اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل خواهد شد.

«ساموئل شاهرامانیان» در این فرمان به شرایط سخت نظامی - سیاسی پیش آمده اشاره کرد. رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ اعلام کرد: از همه ساکنان قره‌باغ در داخل و خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و هفته گذشته نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری ارمنستان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما