plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۴۱۹۴

آغاز هفتۀ فرهنگی شهر کهریزسنگ نجف آباد

در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس و برای پنجمین سال متوالی، جشنواره «هفته فرهنگی شهر کهريزسنگ» در بازۀ زمانی 25 لغایت 31 شهریور ماه درحال برگزاری است. پاسداشت میراث آئینی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی این دیار از مهمترین برنامه های این هفته است.
آغاز هفتۀ فرهنگی شهر کهریزسنگ نجف آباد
به گزارش خبرنگار واحد نجف آباد ایصال نیوز، هفته فرهنگی شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف‌آباد با هدف تقویت اتحاد و انسجام مردم و آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی ها، امسال و برای پنجمین سال متوالی شامگاه یکشنبه هفته جاری آغاز شد.

هفته فرهنگی شهر کهریزسنگ ۲۵الی۳۱شهریور ماه 1402 با مشارکت شهرداری و گروههای فعال فرهنگی شهر برگزار می شود و شامل برنامه های فرهنگی با موضوعات مختلف است.

مهمترین برنامه های این هفته به شرح زیر است:
افتتاحیه،همراه با اجرای گروه های فرهنگی شهر(باستانی،تئاتر،مشاوره) یکشنبه۲۶شهریورماه ساعت ۱۹/۳۰
جشنواره گروه های سرود و موزیک دوشنبه۲۷شهریورماه۱۹/۳۰
ویژه برنامه مهدویت همراه با برنامه های متنوع سه شنبه۲۸شهریور ساعت۱۹/۳۰
نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی(۲۹الی۳۱شهریورماه)ساعت ۱۶الی۱۸ کارگاه مشاوره ویژه خانواده و نوجوان ۲۶الی۲۸شهریور عصرها از ساعت۱۶الی۱۸
نشست کتابخوانی
بازدید از قنات تاریخی وباستانی شهر کهریزسنگ.

مکان برگزاری برنامه ها و نمایشگاه؛ حسینیه چهارده معصوم(ع) شهر کهریزسنگ می باشد.

برا ساس این گزارش، در اولین شب از برگزاری هفته فرهنگی کهریزسنگ که در حسینیه چهارده معصوم(ع) این شهر با حضور خانواده شهداء و اقشارمردم، مهندس حجازی شهردار کهریزسنگ،
 و مسئولین و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، پس از قرائت قرآن و نواختن سرود جمهوری اسلامی، برنامه های متنوع فرهنگی و معرفی میراث فرهنگی شهر، اجرای زیبای ورزش باستانی توسط ورزشکاران باستانی شهر کهریزسنگ و اجرای نمایش با لباس سنتی محلی با موضوع قنات کاریزسنگ و خربزه کرسنگی ادامه یافت.

مهندس سیدحسین حجازی شهردار کهریزسنگ در بخشی از این مراسم با تجلیل از فعالان فرهنگی شهر بر توسعه و عمران شهر تأکید کرد و استمرار موفقیت های جوانان کهریزسنگ در عرصه های علمی و ورزشی به عنوان قابلیت های فرهنگی شهر کهریزسنگ را ستود.

گفتنی‌ست؛ مردم پر تلاش شهر کهریزسنگ در سالهای دفاع مقدس خوش درخشیدند و با اعزام صدها رزمنده به جبهه و تقدیم شهدای گرانقدر و جانبازان ایثارگر، چراغ جهاد و شهادت را در این دیار روشن نگه داشته اند. تقدیم شهید مدافع حرم؛ شهید کمیل قربانی نیز گواه دیگری بر استمرار این ایثارگری است.

در شهر فرهنگی کهریزسنگ میراث و ادبیات آیینی در مراسماتی چون: شب شعر شاعران، پخت سمنو و چاوشی خوانی، تعزیه خوانی و دسته زنجیر زنی باشکوه و معروف آن و ... تبلور می‌یابد.

شهر کهریزسنگ شهر علم و فرهنگ نیز به شمار می رود، شهری که در آن رتبه های برتر علمی و شاعران خوش ذوق تربیت یافته اند.

در این شهر سالیانه رتبه های برتر علمی باعث چشم روشنی شهر می‌شوند؛ رتبه های دو و سه رقمی کنکور و قبولی در رشته ها و دانشگاه های ممتاز کشور، درخشیدن در مسابقات علمی استان و کشور و حتی در سطح بین الملل، مسابقات کشتی، چرتکه،کانگورو و المپیاد های ریاضی، فیزیک، شیمی و وجود اختراعات متعدد و تربیت شاعران هنرمند که در سطح استان و کشور درخشیده اند و باعث افتخار خانواده و شهر خود شده اند، تنها نمونه هایی از توانمندیها و افتخارات این شهر است.

محسن قاسمی یکی از بنیانگذاران این مراسم با اشاره به همدلی و انسجام خوب مردم کهریزسنگ خاطر نشان کرد: مسئولین و همه دست اندرکاران این شهر نهایت تلاش خود را برای اعتلای فرهنگی شهر با حفظ اصالت و میراث با ارزش گذشته، و نیز توسعه و عمران شهر بکار برده و می برند اما هنوز برای به فعلیت رساندن قابلیت های شهر، به تلاش های بیشتری نیاز است.

وی از قنات سنگی (کاریز)، گل مینا و خربزه کرسنگی به عنوان میراث درخشان کشاورزی کهریزسنگ یاد کرد.

گفتنی است در کهریزسنگ، حدود ۴۰ بازی بومی و محلی در گذشته رایج بوده است. 
اساس این بازی ها : ورزش ، تحرک ، دقت ، تمرکز و تفکر بود. برخی از این بازی ها عبارت بودند از : پل و چفت ، قیژ و لپر ، ده بی سی چل ، قایم موشک (الا باغی) ، عمو زنجیر باف ، هشتم هشتم ، چارخونه ، بیست و چهار خط ، درنگ درنگ.

شهر کهریزسنگ، در 20 کیلومتری غرب اصفهان و در مسیر اصلی جاده اصفهان - نجف آباد قرار دارد و از توابع شهرستان نجف آباد به‌شمار می‌رود.

این شهر که در گذشته روستایی تاریخی با قنات پر آب (کاریزسنگ) بوده که اکنون جوانان پرتلاش این شهر با موفقیت روزافزون در حال احیای قنات قدیمی آن هستند. 

موقعیت جغرافیایی این شهر و سخت کوشی مردم این دیار، رونق اقتصادی مطلوبی را برای کهریزسنگ به ارمغان آورده است و جمعیت بالغ بر 12 هزار نفری این شهر و استعدادهای علمی، ورزشی، هنری و اجتماعی آن، پتانسیل توسعه ای ویژه ای را برای شهر کاریز سنگی فراهم کرده است،
«گل مینا» نیز به عنوان برند صادراتی این خطه به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما