plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
کد مطلب : ۳۴۱۸۱

گمانه زنی رسانه های غربی درباره سرنوشت وزیر دفاع چین

درحالی که رسانه های غربی همچنان اخبار مربوط به احتمال بازداشت و بازجویی از ژنرال لی شانگفو وزیر دفاع چین را مطرح می کنند، دولت و منابع رسمی چین در سه هفته اخیر هیچ گونه خبری در باره وضعیت وی منتشر نکرده اند.
گمانه زنی رسانه های غربی درباره سرنوشت وزیر دفاع چین
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، در شرایطی که دولت و منابع رسمی چین هیچ گونه خبری در باره وضعیت ژنرال لی شانگفو وزیر دفاع این کشور منتشر نکرده اند، رسانه های غربی بدون اینکه اطلاع دقیق در دست داشته باشند، صرفا با هدف ایجاد فضای ضدچینی در افکار عمومی جهان، گمانه زنی ها و فضاسازی گسترده ای را مبنی بر غیبت چند هفته ای و معلوم نبودن سرنوشت این ژنرال چینی آغاز کرده اند.

روزنامه انگلیسی گاردین امروز مدعی شد گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه لی شانگفو تحت بازجویی قرار دارد.

ژنرال لی شانگفو آخرین بار ۷ شهریور(حدود سه هفته پیش) هنگام سخنرانی در مجمع صلح و امنیت چین و آفریقا دیده شد.

آخرین سفر خارج از کشور وی نیز در اواخر مرداد به مسکو و مینسک بود؛ جایی که با مقامات روسی در حاشیه یک کنفرانس امنیتی و با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد.

رویترز روز جمعه به نقل از ۱۰ نفر از افراد آشنا به موضوع تاکید کرد لی شانگفو توسط مقامات چینی در حال بازجویی است.

رویترز می گوید یک مقام امنیتی منطقه ای و سه نفر که مستقیماً با ارتش چین در تماس بودند، به این خبرگزاری گفتند تحقیقات درباره لی مربوط به تهیه تجهیزات نظامی است.

پیش تر در روز جمعه، فایننشال تایمز هم گزارش داد دولت آمریکا به نقل از مقامات ارشد معتقد است وزیر دفاع چین تحت بازجویی قرار گرفته است.

خبرگزاری ها و تارنماهای خبری صدای آمریکا، ان بی سی نیوز، اکونومیست و ایندیپندنت هم گزارش های مشابهی منتشر کردند. به گفته این خبرگزاری ها، دو نفر از افرادی که با ارتش در تماس بودند نیز بیان داشتند مقامات ارشد واحد تدارکات ارتش چین که لی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رهبری آن را بر عهده داشت هم تحت بازجویی قرار دارند.

این دو نفر گفتند تحقیقات درباره لی، که در ماه اسفند به عنوان وزیر دفاع منصوب شد، و هشت مقام دیگر توسط کمیسیون بازرسی انضباطی ارتش در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه به خبرنگاران گفت از این وضعیت بی اطلاع است.

رویترز می گوید وی هفته گذشته دیدار با مقامات دفاعی ویتنامی را در آخرین لحظه لغو کرد.

دو مقام ویتنامی به خبرگزاری رویترز گفتند پکن این نشست سالانه را به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما