plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۳۴۰۶۰

آغاز عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره

با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، عملیات اجرایی طرح راه آهن شلمچه - بصره روز شنبه آغاز شد، این طرح مقدمه ای بر اجرای طرح های حمل و نقل استراتژیک است که ایران و عراق را به سایر کشورهای همسایه پیوند می دهد.

طرح راه آهن شلمچه - بصره بین ایران و عراق باعث کاهش استفاده از 200 هزار اتوبوس مسافربری و همچنین تسهیل در جابجایی حدود 15 میلیون مسافر (رفت و برگشت) و 20 میلیون تن کالا در سال می شود که به رشد تجارت و روابط اجتماعی ـ اقتصادی بین مردم دو کشور برادر و همسایه کمک می کند.

تکمیل این طرح زمینه اتصال عتبات عالیات در ایران و عراق را فراهم می کند و همچنین به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد یورو کمک می کند.
اهمیت استراتژیک این طرح را نمی توان تنها به ارتباط ریلی ایران و عراق محدود کرد، بلکه اهمیت آن در تبدیل ایران و عراق به پلی است که کشورهای شرق مدیترانه را به اروپا و کشورهای آسیایی و آفریقایی متصل می کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آیین آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره با یادآوری نقش محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در رفع موانعی که مانع اجرای این طرح شده بود، گفت: مشکلات و موانع اجرای این طرح با تصمیم دولت های جمهوری اسلامی ایران و عراق به ویژه با تلاش نخست وزیر عراق حل شد.

بغداد: رابطه عراق و ایران راهبردی است

سخنگوی دولت عراق رابطه این کشور با ایران را راهبردی خواند و با اشاره به پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره گفت که دولت به موضوع مشارکت سازنده توجه دارد، زیرا این مشارکت سازنده ستون اصلی ثبات و توسعه در عراق و منطقه است.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق روز شنبه در سخنانی در رابطه به آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه- بصره اعلام کرد که امروز دولت عراق به دستاورد جدیدی دست یافت که هدفش بیرون آوردن کشور از انزوای چندین دهه است.

العوادی گفت: موقعیت جغرافیایی عراق ایجاب می‌کند که قلب منطقه در ارتباط ریلی، زمینی و هوایی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری عراقی «واع»، وی تأکید کرد که اتصال راه آهن تاثیری بر پروژه بندر الفاو ندارد و دولت میلیاردها دلار از بودجه برای آن اختصاص داده است.

العوادی ادامه داد: تعداد ورودی‌های اربعین از تمامی بنادر به ۳ میلیون نفر و از بندر شلمچه از مرز ۷۰۰ هزار نفر گذشت.

سخنگوی دولت عراق تصریح کرد: دولت در تلاش است تا زیرساخت هایی ایجاد کند که روند ورود زائران را در سال های آینده با افزایش تعداد آنها تسهیل کند.

وی با بیان اینکه راه‌آهن همچنان اقتصادی‌ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل محسوب می‌شود، تصریح کرد: دولت به موضوع مشارکت سازنده توجه کرد زیرا این مشارکت سازنده ستون اصلی ثبات و توسعه در عراق و منطقه است و رابطه عراق و ایران استراتژیک است.

روز شنبه ۱۱ شهریورماه با حضور محمد مخبر و محمد شیاع السودانی در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره آغاز شد.

طبق تفاهم امضا شده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود ۱۸ ماه تا حداکثر ۲ سال اعلام شده است. راه آهن شلمچه بصره می‌تواند به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائرین ایرانی به کربلا و همچنین مسیری برای مراودات تجاری میان دو کشور، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما