plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
کد مطلب : ۳۴۰۲۵

کشف گوگرد و فلزات دیگر روی سطح ماه توسط کاوشگر هندی

کاوشگر "پراگیان" هند بر روی سطح نیمه جنوبی ماه گوگرد، آلومینیوم و آهن پیدا کرد.
کشف گوگرد و فلزات دیگر روی سطح ماه توسط کاوشگر هندی
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد که ماه نورد "پراگیان" اولین آزمایشات بر روی ترکیب سطح کره ماه در محدوده قطب جنوبی آن را صورت داده و در آن گوگرد و فلزهای دیگری همچون آلومینیوم و آهن کشف کرده است.

این آژانس فضایی اعلام کرد: "دستگاه طیف سنجی گسلی لیزری – جرقه ای موجود در ماه نورد "چاندرایان-3" اولین آزمایشات ترکیب عنصری سطح ماه در نزدیکی قطب جنوب آن را در تاریخ انجام داد. این اندازه گیری ها بشکلی واضح وجود گوگرد در منطقه را تایید می کنند که با کمک تجهیزات موجود در دستگاه های مداری غیر ممکن بود. آزمایشات اولیه ارائه شده بصورت گرافیکی، وجود آلومینیوم، گوگرد، کلسیم، آهن، کروم، و تیتانیوم را در سطح ماه نشان داده است. اندازه گیری های بعدی وجود منگنز، سلیسیوم و اکسیژن را نشان دادند. تحقیقات دقیق در مورد وجود هیدروژن در حال انجام می باشند".

طیف سنجی گسلی لیزری – جرقه ای روشی است که ترکیب فلزها را از طریق اثرگذاری با پالس های شدید لیزری آزمایش می کند. پالس لیزری بر روی سطح مواد، مثل سنگ یا شن، متمرکز می شود و پلازما تولید می کند. بررسی عناصر بدین واسطه صورت می گیرد که هر عنصر یک طول موج ویژه را در شرایط ترکیب پلازمایی متصاعد می نماید.

هند اولین کشور در جهان است که در تاریخ 23 آگوست یک کاوشگر فضایی را بر روی قطب جنوبی کره ماه نشانده است. ایستگاه خودکار فضایی "چاندرایان-3" در تاریخ 14 ژوئیه به فضا پرتاب شد و در تاریخ 5 آگوست وارد مدار ماه گردید. ماژول فرود آمده "ویکرام" در تاریخ 17 آگوست از ایستگاه جدا شد و دو عملیات را برای کاهش مدار پیش از فرود انجام داد. سازمان تحقیقات فضایی هند همچنین اعلام کرده است که ماهنورد "پراگیان" بر روی سطح قمر طبیعی زمین فرود آمده است.

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما