plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۳۹۵۵

سونامی سیاسی در آرژانتین با پیروزی مقدماتی ترامپ جدید

با برگزاری انتخابات مقدماتی آرژانتین موسوم به پاسو (PASO) برخلاف نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات، «خاویر میلِی» اقتصاددان وابسته به جناح راست افراطی توانست ۳۰/۲ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه نخست قرار گیرد.
سونامی سیاسی در آرژانتین با پیروزی مقدماتی ترامپ جدید
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به استقبال مردم آرژانتین از کاندیدای حزب راست افراطی در جریان برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست‌ جمهوری گفت: مردم آرژانتین تصور می‌کنند باید یک تغییر بنیادین رخ دهد.

در روز یکشنبه هفته جاری، انتخابات مقدماتی آرژانتین موسوم به پاسو (PASO) برگزارشد و برخلاف نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات، «خاویر میلِی» اقتصاددان وابسته به جناح راست افراطی توانست ۳۰/۲ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه نخست قرار گیرد.

این پیروزی در حالی به دست آمد که براساس نتایج نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، خاویر میلِی از حزب (آزادی پیشرفت می‌کند La Libertad Avanza) در جایگاه سوم قرار داشت و به اعتقاد تحلیل گران، این اقتصاددان لیبرال افراطی به لطف حضور تلویزیونی و پیشنهادهای جنجالی برای مبارزه با بحران سخت اقتصادی که آرژانتین با آن روبرو است، توانست در این مرحله از انتخابات رقبای اصلی خود را کنار بزند.

او یکشنبه شب پس از اعلام نتایج رای‌گیری مقدماتی در سخنانی در جمع هواداران خود گفت: «ما موفق به ایجاد روندی شدیم که نه فقط به کرشنریسم بلکه به طبقه انگل، بیهوده و دزدی که کشور را به قهقرا کشانده است، پایان می‌دهد».

کرشنریسم به یک جنبش سیاسی در آرژانتین گفته می‌شود که توسط «کریستینا کرشنر» معاون فعلی رئیس‌جمهور و همسرش «نستور کرشنر» رئیس‌جمهور پیشین این کشور ترویج شده است.
خاویر میلی سیاستمدار پوپولیست ۵۲ ساله از ستایشگران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست و او وعده داده که در صورت پیروزی نهایی در انتخابات، بانک مرکزی آرژانتین را منحل خواهد کرد.

وی همچنین تغییرات آب و هوایی را موضوعی «دروغ» خوانده است.
«هادی اعلمی فریمان» در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به این سوئال که علت گرایش مردم آرژانتین به خاویر میلِی کاندیدای حزب راست افراطی چیست، تصریح کرد: مردم آرژانتین از وضعیت کنونی اقتصاد در این کشور خسته شده‌اند، اقتصاد آرژانتین عملا از سال ۱۹۹۸ و همچنین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ وارد تله‌ بدهی‌های صندوق بین‌المللی پول شده است و در واقع این موضوع باعث شده که به نوعی اقتصاد این کشور دچار فروپاشی شود.

وی با بیان این‌که از آن زمان تاکنون نرخ ارز در این کشور به صورت مستمر تغییر کرده و آرژانتین قادر به پرداخت بدهی‌های خود نشده است، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی آرژانتین بر تمام جنبه‌های زندگی مردم این کشور از جمله نوع رویکرد سیاسی آنها تاثیر گذاشته است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان این‌که در حال حاضر وضعیت اقتصادی در آرژانتین به نحوی است که می‌توان گفت آرژانتین بعد از لبنان و ونزوئلا سومین کشور بحران زده مالی دنیا ست، اظهار کرد: این مشکلات مالی به شدت مردم آرژانتین را خسته کرده است. طی ۲۰ سال گذشته مردم آرژانتین شاهد حکمرانی خانواده کرشنرها از چپ میانه بر آرژانتین بوده‌اند و آن‌ها نیز نتوانستنه اند مشکلات اقتصادی آرژانتین را حل کنند.

اعلمی در ادامه گفت: البته در یک دوره چهار ساله نیز آقای «مائوریسیو ماکری» از حزب محافظه‌کار رئیس جمهور آرژانتین شد. او مورد حمایت آمریکا و جریان لیبرالیسم بود و به‌رغم این‌که انتخاب او با استقبال جناح محافظه‌کاران در کشورهای مختلف روبه‌رو شد ولی او نیز قادر به حل مشکلات اقتصادی در دوره چهار ساله حضور خود در سمت ریاست جمهوری آرژانتین نشد و بعد از این‌که برای بار دوم در انتخابات کاندیدا شد با شکست رو به رو شد و آقای «آلبرتو فرناندز» از چپ میانه بار دیگر رئیس‌جمهور آرژانتین شد تا به نوعی میراث خانواده کرشنرها با انتخاب کریستینا کرشنر به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور ادامه پیدا کند...

او با تاکید بر این‌که با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی در آرژانتین بعید به نظر می‌رسد که خاویر میلِی حتی در صورت کسب پیروزی نهایی نیز بتواند طرح‌های خود را در آرژانتین به پیش ببرد، تصریح کرد: او در کارزارهای انتخاباتی خود حمله شدیدی به خانواده کرشنر کرده و فحش‌های سیاسی بی‌ادبانه‌ای را به حزب حاکم نسبت داده است، چنانکه آن‌ها را انگل، بی‌فایده و جنایتکار نامیده است ولی همان‌طور که اشاره شد بخشی از شعارهای مطرح شده از سوی او عین شعارهای ترامپ و بولسونارو است؛ از جمله این‌که تغییرات اقلیمی دروغ است و حمل سلاح را آزاد می‌کند.

اعملی فریمان ادامه داد: ترامپ در آمریکا با شعارهای ساختارشکننده وارد عرصه شد ولی نتوانست نظم و ساختار سیاسی نهادینه شده آمریکا را از بین ببرد و امروز همان نهادها علیه وی وارد عمل شده‌اند و تلاش دارند تا او را محدود کنند و مانع از این شوند که او بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کند.

بولسونارو نیز به خاطر ساختار بوروکراسی چندجانبه و پیچیده برزیل نتوانست برای تحقق شعارهای خود حمایت کنگره را به دست آورد، چنان‌که در ساختار سیاسی برزیل درگیری‌ها و کشمکش‌هایی نیز ایجاد شد و ریاست‌جمهوری او محدود به یک دوره شد. در ارتباط با ترامپ آرژانتین نیز همانطور که اشاره شد بر اساس همین الگو بعید به نظر می‌رسد که او بتواند برنامه‌ها و شعارهای ساختارشکننده خود را به پیش ببرد.
این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان این‌که در حال حاضر انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در آرژانتین برگزار شده و آیا او در انتخابات اکتبر و یا نوامبر در صورتی که انتخابات به مرحله دوم برسد پیروز نهایی خواهد شد یا نه، گفت: باید دید ساختار سیاسی آرژانتین به چه میزان به او اجازه می‌دهد که این شعارهای ساختارشکننده را به پیش ببرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما