plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۳۹۰۹

کاخ سفید ادعاها درباره کاهش سرعت غنی‌سازی ایران را تأیید نکرد

مقام ارشد کاخ سفید با اشاره به توافق اخیر برای آزادسازی بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان، ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره کاهش سرعت غنی‌سازی ایران را تأیید نکرد.
کاخ سفید ادعاها درباره کاهش سرعت غنی‌سازی ایران را تأیید نکرد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره کاهش سرعت غنی‌‌سازی اورانیوم ایران را تأیید نکرد.

روز جمعه، وال استریت ژورنال به نقل از افراد آشنا به این موضوع گفت که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است.

کربی در نشست خبری روز جمعه گفت که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند. او با وجود این اضافه کرد: «هر اقدامی که ایران ممکن است برای کاهش سرعت غنی سازی بردارد قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت».

این مقام کاخ سفید بار دیگر یادآوری کرد هیچ مذاکرات فعالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان نیست.

او در ادامه تصریح کرد: «مطمئناً از برداشتن چنین گام‌هایی -اگر گزارش‌ها صحت داشته باشند- استقبال می‌شود.»

جان کربی درباره توافق میان ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان نیز اظهارنظر کرد و بار دیگر ادعاهای روز گذشته‌اش در این خصوص را تکرار کرد.

کربی مدعی شد که کارهایی که ایران می‌تواند با دارایی‌های آزاد‌شده‌اش انجام می‌دهد محدود خواهند بود و آمریکا بر آنها نظارت خواهد داشت.

او تصریح کرد: «این وجوه در اصل تنها برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که دارای کاربری دوگانه نظامی نیستند قابل استفاده‌ خواهند بود.»

برخی منابع ایرانی روز پنجشنبه گزارش‌های قبل‌تر منتشرشده مبنی بر توافق تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان را تأیید کردند. ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بود حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آگاه به خبرگزاری فارس گفته‌اند با آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی، منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما