plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۳۷۱۲
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد

۷۵ آیین عاشورایی استان اصفهان به ثبت ملی رسیده است

پیگیری جدی ثبت ملی میراث ناملموس بویژه آیین های عاشورایی
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: تاکنون حدود ۷۵ آیین عاشورایی این استان به ثبت ملی رسیده و مستندنگاری پرونده ثبت تعداد دیگری از آیین‌ها نیز در دست اقدام است.
۷۵ آیین عاشورایی استان اصفهان به ثبت ملی رسیده است
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، شهرام امیری روز پنجشنبه مصادف با روز تاسوعا در گفت‌گویی افزود: اصفهان از نظر تعداد آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده در سطح کشور دارای بیشترین عملکرد است.

وی اظهار داشت: از بیش از ۲۰۰ آیین و آداب و رسوم استان که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده، حدود یک سوم از آنها مربوط به عزاداری امام حسین(ع) و ماه مُحرم است.

وی با اشاره به اینکه این آیین‌ها از شهرستان‌های مختلف استان اصفهان به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: آیین‌های عاشورایی ثبت شده، مُتنوع و شامل انواع سوگواری، برگزاری دسته‌های عزاداری، نخل‌برداری، تعزیه، سقایی و پخت غذای نذری است.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر فعالیت‌ و پیگیری‌های زیادی برای ثبت ملی میراث ناملموس استان بویژه آیین های عاشورایی آن انجام شده است.

وی به ثبت ملی چهار آیین ماه مُحرم استان از سال گذشته تا سه ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: این آیین‌ها شامل "نخل گردانی حسینیه محله سرشک باغشهر تاریخی نطنز"، "ذوالجناح گردانی شهر بادرود"، "مرثیه‌خوانی برای امام حسین(ع) به سبک بحر طویل" و "مرثیه‌خوانی در سوگ شهادت امام حسین(ع) بر اساس اشعار محتشم کاشانی" است.

امیری تاکید کرد: این استان از ظرفیت‌ زیادی در گردشگری مذهبی و آیینی در طول سال بویژه ماه‌های مُحرم و صفر برخوردار است و هر سال تعداد زیادی گردشگر برای شرکت در آیین های مختلف به این خطه سفر می‌کنند.

گفتنی است؛ از آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده در استان اصفهان می‌توان به نخل‌گردانی کاشان و تعزیه خیمه‌برداری در شهر نوش‌آباد اشاره کرد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

همچنین تاکنون حدود ۴۷۰ اثر از جاذبه‌های گردشگری مذهبی مانند مسجدهای تاریخی، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها، آرامگاه‌ها، بُقاع متبرکه، زیارتگاه‌ها و کلیساها در این استان شناسایی شده و به ثبت ملی رسیده است.ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما