plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۳۳۶۱۵

تشدید حملات نظامی به بنادر اوکراین همزمان با هشدار روسیه به کشتی‌های بین‌المللی

حملات نظامی به بنادر اوکراین روز پنج‌شنبه نیز پس از هشدار مسکو به کشتی‌هایی که به سمت این بنادر در حرکت هستند ادامه یافت. در هشدار مسکو آمده بود که ممکن است این کشتی‌ها اهداف نظامی تلقی شوند.
تشدید حملات نظامی به بنادر اوکراین همزمان با هشدار روسیه به کشتی‌های بین‌المللی
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که کشورهایی که کشتی‌های رهسپار بنادر اوکراین با پرچم آنها سفر می‌کنند، درگیر در این درگیری و متحد اوکراین محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد این اقدام، واکنشی به کی‌یف باشد که درصدد راه اندازی مسیر جدیدی برای صادرات غلات به سایر کشورها است. 

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی تصمیم روسیه مبنی بر خروج از توافقی که امنیت محموله‌های جهانی غلات اوکراین را تامین می‌کند، در حال ایجاد یک مسیر کشتیرانی موقت از طریق رومانی، کشور همسایه دریای سیاه برای انتقال غلات است.


واسیل شکوراکوف، سرپرست وزارت جوامع، مناطق و توسعه زیرساخت‌های اوکراین گفت هدف از این کار، رفع موانع در راه رفت و آمد کشتی‌های بین‌المللی در بخش شمال غربی دریای سیاه است.

اوکراین و روسیه هر دو از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان هستند و پس از اینکه آخرین کشتی حامل غلات اوکراین یکشنبه گذشته در چارچوب این توافق دریای سیاه را ترک کرد، روسیه حملات سنگین خود را به بندرهای اودسا آغاز کرد. سه بندر این منطقه تنها بندرهایی بودند که تحت قرارداد غلات در اوکراین فعالیت داشتند.

بنا بر اعلام مقامات اوکراینی، حملات جدید روسیه به مناطق بندری میکولایف و اودسا حدود ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

در پی این حملات همچنین پایانه‌های صادرات غلات و یک مرکز صنعتی، انبارها، مراکز خرید، ساختمان‌های مسکونی و اداری و خودروها در میکولایف و اودسا آسیب دیدند.

فرماندهی ارتش جنوب اوکراین نیز اعلام کرد که روسیه در حملاتش برای ضربه زدن به زیرساخت‌های بندر اودسا، از موشک‌های مافوق صوت، از جمله Kh-22 که برای از بین بردن ناوهای هواپیمابر طراحی شده بود، استفاده کرده است.

گفته می شود تا کنون در جریان این حملات حدود ۶۰ هزار تن غله نابود شدند.

در واکنش به این حملات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «در بنادری که مورد حمله قرار گرفتند، حدود یک میلیون تن مواد غذایی ذخیره شده بود. دقیقاً همان مقداری که باید به کشورهای مصرف کننده در آفریقا و آسیا از جمله چین تحویل داده می‌شد.»یو رو نیوز 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما