plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
کد مطلب : ۳۳۳۶۹
در گفت‌وگو با خبرنگاران روسی

وزیر فرهنگ ایران: ملت‌های ایران و روسیه در نظم نوین بین‌المللی نقش مهمی دارند

تمدن غربی رو به افول است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تمدن غربی رو به افول است، گفت: ملت‌های ایران و روسیه در شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی بر پایه احترام متقابل، شکوفایی ارزش‌های انسانی، آزادی بیان و پرهیز از هر گونه سلطه‌پذیری نقش مهمی دارند.
وزیر فرهنگ ایران: ملت‌های ایران و روسیه در نظم نوین بین‌المللی نقش مهمی دارند
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه -۱۴ تیر- در حاشیه مراسم اعطای مدرک افتخاری دکترای دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به وی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب تاکید کرد: ما با دولت و مردم روسیه برای ساخت نظم جدید بین‌المللی همراه هستیم و به جهانی پیشرفته و سرشار از تفاهم با محوریت ارزش‌ها و فضائل انسانی فکر می‌کنیم.

وی افزود: دو تمدن تاریخی ایرانی و روسی باید بتوانند نقش مهمی در نظم نوین بین‌المللی ایفا کنند که پیشقراول آن دانشمندان علوم انسانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توهین به قرآن کریم به عنوان مقدس‌ترین کتاب آسمانی مسلمانان در یک کشور اروپایی نشانه آن است که تفکر و تمدن اروپای غربی و آمریکایی رو به افول است و با چنین اقداماتی، تصویر نامطلوب‌تری را از غرب برای جامعه بشری ایجاد کرده است.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار یک شبکه تلویزیونی روسیه درباره تهاجم فرهنگی ایالات متحده آمریکا گفت: ایران از حدود دو قرن پیش با تهاجم فرهنگی غرب روبه‌رو است و غرب در این رویکرد خود به دنبال از بین بردن قدرت فکر، تعقل و پیشرفت در جامعه هدف است. این‌که افراد را از گذشته تاریخی، میراث فرهنگی و داشته‌های خود جدا کند. اما ملت‌های بزرگ و تمدن‌های بااصالت چنین حقارت‌هایی را نمی‌پذیرند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگ ما در ایران ۴۵ سال قبل بزرگترین اعتراض ایرانی‌ها به این تهاجم فرهنگی و استیلاجویی غربی‌ها بود.

اسماعیلی گفت: رهبر بزرگ ما امام خمینی(ره) تلاش کرد گذشته پرافتخار و سنت‌های بزرگ دینی و تاریخی را به ملت ایران یادآوری کند و به سمت پیشرفت و تمدن‌سازی نوین حرکت دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشحالیم امروز در مسیر ساخت آینده جدید، دو تمدن بزرگ ایرانی و روسیه در کنار هم قرار گرفته‌اند. تعاملات فرهنگی دوجانبه، مسیر آینده بهتر را برای جامعه بشری هموار می‌کند که در این میان دانشمندان فلسفه و علوم انسانی نقش مهمی دارند.

رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کرد نیز در این مراسم به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون همکاری‌های دوجانبه بین این دانشگاه با دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط علمی، تحقیقاتی، آموزشی، تبادل استاد و دانشجو برقرار است.

الکساندر بزبورودوف با اشاره به اعطای مدرک افتخاری دکترای دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های علمی و آموزشی ایران و روسیه شتاب بیشتری بگیرد.

در این مراسم مدرک دکترای افتخاری دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد. در این سفر بیژن نوباوه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسماعیلی را همراهی می‌کنند.

در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و پویانمایی تدارک دیده شده که در طول ۶ روز برگزار می‌شود.

این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری محصولات فرهنگی سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد برگزار می‌شود./وزارت فرهنگ

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما