plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۳۳۲۷۹

وزارت خارجه عراق سفیر سوئد را احضار کرد

تظاهرات مجدد عراقی ها در برابر سفارت سوئد در بغداد
سخنگوی وزارت خارجه عراق از احضار سفیر سوئد در بغداد در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در این کشور خبر داد. دستگاه قضایی عراق، دیروز دستور محاکمه فرد هتاک به قرآن کریم در سوئد و اقدام قانونی علیه او را صادر کرد. مقتدی صدر خواستار سلب تابعیت کشور عراق از این جنایتکار منفور شد.
وزارت خارجه عراق سفیر سوئد را احضار کرد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که سفیر سوئد در بغداد به وزارت خارجه احضار شد و اعتراض شدید دولت و ملت عراق در خصوص هتک حرمت قرآن کریم به سفیر سوئد ابلاغ شد.

عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن)، یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

الصحاف گفت: «وزارت خارجه عراق مراتب اعتراض شدید این کشور به اقدام دولت سوئد در صدور مجوز به افراطی‌ها برای سوزاندن قرآن کریم در استکهلم، به سفیر سوئد ابلاغ شد».

بنابر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، وزارت خارجه این کشور همچنین از دولت سوئد برای اتخاذ تدابیر لازم جهت متوقف کردن اهانت مکرر به قرآن کریم درخواست و تأکید کرد که مجوزهای قانونی و آزادی بیان توجیهی برای اهانت به مقدسات دینی نیست.

پیشتر مقتدی صدر در توئیتی خواستار سلب تابعیت کشور عراق از جنایتکار منفور عراقی که با وقاحت و علنا ​​کتاب خدا را در سوئد آتش زد شده بود و تأکید کرد: قوه قضائیه عراق باید برای بازگرداندن او به عراق یا صدور حکم غیابی با حکمی که در خور جرم او باشد، اقدام کند.

دستگاه قضایی عراق، دیروز دستور محاکمه فرد هتاک به قرآن کریم در سوئد و اقدام قانونی علیه او را صادر کرد.

دومین روز تظاهرات عراقی ها در برابر سفارت سوئد در بغداد

هزاران عراقی عصر جمعه برای اعلام حمایت از قرآن کریم در برابر ساختمان سفارت سوئد در بغداد تجمع کردند.

معترضان خشمگین با تجمع در برابر سفارت سوئد در بغداد شعارهایی علیه دولت سوئد سر دادند.

در این اعتراضات پیام مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز قرائت شد. مقتدی صدر بر ضرورت بازنگری غرب در سیاست دوگانه اش علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی تاکید کرد.

در بیانیه مقتدی صدر آمده است: سوزاندن قرآن کریم تعدی آشکار علیه صلح و عدالت است. کسانی که منادی دموکراسی و آزادی بیان هستند باید منصف باشند و با جنایت سوزاندن نسخه ای از قرآن کریم اعلام مخالفت کنند زیرا جنایتی بزرگ است. این جنایت اقدامی تحریک آمیز علیه تمام مسلمانان است. مطالبه گران دموکراسی باید یک رویکرد داشته باشند و اصول آزادی بیان واقعی را رعایت کنند.

در دیگر شهرهای عراق نیز تجمع های اعتراضی گسترده در سطوح مختلف برای محکومیت اقدام شنیع دولت سوئد برگزار شد.

تمام گروه ها و اقشار عراقی اعم از شیعیان و اهل سنت و مسیحیان همگی یک صدا هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند. در واقع درباره محکومیت این اقدام، در عراق اجماع و توافق نظر وجود دارد.

پیش از این آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، ضمن محکوم کردن این اقدام اهانت آمیز از سازمان ملل خواست تا تدابیر موثر جهت ممانعت از تکرار چنین رفتارهایی و وادار کردن کشورها به تجدیدنظر در قانون‌هایی که وقوع این حوادث را مجاز می‌داند و نیز دعوت به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف با رعایت حقوق و احترام متقابل، اتخاذ کند.

معترضان در تظاهرات دیروز جمعه، پرچم عراق و تصویر مقتدی صدر رهبر جریان صدر که به برگزاری این تظاهرات دعوت کرده بود، به دست گرفته بودند.

منابع عراقی از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در محل تجمع تظاهرکنندگان خبر دادند.

این دومین تجمع عراقی ها در برابر سفارت سوئد در عراق است؛ مردم عراق روز گذشته نیز برای محکومیت هتک حرمت قرآن در سوئد در برابر سفارت این کشور در بغداد تجمع کرده بودند.العالم 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما