plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۵
کد مطلب : ۳۲۵۵۶

افزایش ناآرامی‌ها در کوزوو؛ ۲۵ نظامی ناتو مجروح‌ شدند

دفتر مأموریت صلح‌بانان ناتو در کوزوو اعلام کرد که ۲۵ نیروی این ائتلاف در جریان ناآرامی‌ها و درگیری صرب‌ها با نیروهای امنیتی این منطقه زخمی شده و حال سه نفر از آنها وخیم است. روسیه نسبت به تشدید تنش و درگیری بین کوزوو و صربستان، به غرب هشدار داد.
افزایش ناآرامی‌ها در کوزوو؛ ۲۵ نظامی ناتو مجروح‌ شدند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، همزمان با افزایش تنش‌ها بین صرب‌های ساکن منطقه خودمختار کوزوو با نیروهای امنیتی این منطقه، مأموران حافظ صلح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این منطقه مستقر شدند.

دفتر مأموریت صلح‌بانان ناتو در کوزوو ضمن محکوم کردن خشونت‌ها بین اهالی صرب و نیروهای امنیتی کوزوو، اعلام کرد که در جریان این درگیری‌ها حداقل ۲۵ نیروی این ائتلاف مجروح شده که حال سه نفر از آنها وخیم است.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این نمایندگی مدعی شد که نیروهای حافظ صلح ناتو در حال محافظت از سه ساختمان شهرداری در شمال کوزوو بودند که در پی درگیری با معترضان صرب مجروح شدند.

در بیانیه مأموریت صلح‌بانی ناتو در کوزوو آمده است: «۲۵ سرباز اهل ایتالیا و مجارستان مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و بر اثر انفجار مواد محترقه دچار جراحات ضربه‌ای همراه با شکستگی و سوختگی شدند».

«کریستوف زالای بوبرونیچکی» وزیر دفاع مجارستان نیز گفت که ۷ سرباز صلح‌بان مجارستانی در این درگیری‌ها به شدت مجروح شده‌اند که برای مداوا به بیمارستان منتقل خواهند شد.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» با وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا نیز در واکنش به این حوادث اظهار داشت: «آنچه در حال رخ دادن در کوزوو است کاملا غیرقابل قبول و غیرمسئولانه است. اجتناب از اقدامات یکجانبه بیشتر از سوی مقامات کوزوو بسیار حیاتی است و همه طرف‌های مورد بحث فورا برای کاهش تنش‌ها یک گام به عقب بردارند».

به نوشته رویترز، «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز خبر داد که در این درگیری‌ها ۵۲ تبعه صرب در درگیری‌ها با نیروهای امنیتی کوزوو و ناتو مجروح شده‌اند که حال سه نفر از آنها وخیم است. با این حال «ویوسا عثمانی» رئیس منطقه خودمختار کوزوو، رئیس جمهور صربستان را به دامن زدن به تنش‌ها و بی‌ثباتی در این منطقه متهم کرد.

در همین حال، ووچیچ ضمن اعلام استقرار ارتش صربستان در مرز کوزوو، تاکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد که اتباع صرب در این منطقه قتل عام شوند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه روسیه که به کنیا سفر کرده دیروز دوشنبه نسبت به تشدید تنش و درگیری بین کوزوو و صربستان واقع در مرکز اروپاهشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه شب به وقت تهران گفت که تنش بین کوزوو و صربستان ممکن است منجر به «انفجاری عظیم» در مرکز اروپا شود. 

صربستان از متحدان روسیه به حساب می آید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما