plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۳۲۵۵۲

ارزش لیر ترکیه پس از پیروزی اردوغان در انتخابات به پایین‌ترین سطح تنزل کرد

ارزش واحد پول ترکیه که در دو سال اخیر 90 درصد کاهش یافته بود، یک روز پس از پیروزی اردوغان در انتخابات نیز به پایین‌ترین سطح تنزل کرد. برخی کارشناسان با توجه به ادامه سیاستهای اقتصادی اردوغان، استمرار روند نزولی لیر در برابر دلار را پیش بینی کرده اند.
ارزش لیر ترکیه پس از پیروزی اردوغان در انتخابات به پایین‌ترین سطح تنزل کرد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از رویترز، ارزش لیر - واحد پول ترکیه - در برابر دلار که از ابتدای سال جاری میلادی حدود 7 درصد کاهش یافته بود، روز دوشنبه پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخاباتی که زمام‌داری وی را وارد دهه سوم خود می‌کند، به پایین‌ترین سطح رسید. این در حالی است که شاخص‌های سهام با افزایش روبرو شد.
کاهش ارزش لیر ترکیه در ساعات نخست معاملات اروپا به 20.065 در برابر هر دلار رسید و از پایین‌ترین رکورد پیشین خود که در روز جمعه ثبت کرده بود نیز عبور کرد.

لیر از ابتدای سال جاری میلادی حدود 7 درصد سقوط کرده و بیش از 90 درصد از ارزش خود را در دهه اخیر از دست داده است زیرا اقتصاد ترکیه با معضل چرخه‌های پیاپی رونق و رکود و همچنین دوره‌های افسارگسیخته تورم دست به گریبان است.

از زمان بحران ارزی سال 2021، مقامات ترکیه به طور فزاینده ای نقشی عملی در بازارهای ارز بر عهده گرفته اند. ذخایر طلای ترکیه نیز در این مدت رو به کاهش بوده است.
بنجامین پیکتون، استراتژیست ارشد در مرکز رابوبانک در این خصوص گفت: «پیروزی اردوغان فشار بیشتری را بر لیر ترکیه وارد کرده است.»

اردوغان علی‌رغم سال‌ها آشفتگی اقتصادی که منتقدان آن را به دلیل سیاست‌های مالی نامتعارف سرزنش می‌کنند، پیروز شد. مخالفان خود را به لغو سیاست‌های اردوغان متعهد می‌دانستند. البته انتظار می‌رود معاملات روز دوشنبه بسیار اندک باشد زیرا بسیاری از بازارها در اروپا و همچنین ایالات متحده تعطیل هستند.

گفتنی است ساعتی پس از پیروزی اردوغان، مخالفان سیاستهای اقتصادی اردوغان، هشتک "هر دلار 30 لیر در ترکیه" را منتشر کردند. آنها معتقدند پیروزی اردوغان وضعیت اقتصادی و تورم موجود در ترکیه را بدتر خواهد کرد.  

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما