plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۲۴۵۱
در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

سیدحسن خمینی: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است/ نیازمند گفتمان جدید هستیم

امیرعبداللهیان: پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات حاصل شده است
یادگار امام با بیان اینکه در سیاست خارجی باید توان گفتمان سازهای بین المللی را داشته باشیم، تصریح کرد: گفتمان گفت و گوی تمدن‌ها در زمان خود گفتمان قدرتمندی بود. گفتمان مقاومت هم گفتمان بسیار ارزشمندی است که هویت اسلامی را در دنیا نگه داشته است و پایه گذار مقاومت علیه صهیونیسم است. امروز هم نیازمند گفتمان جدید هستیم و این امر مستلزم شناخت از نیازهای جدید جهان است.
سیدحسن خمینی: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است/ نیازمند گفتمان جدید هستیم
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز و به نقل از جماران، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حرم امام خمینی گفت: شعار نه شرقی نه غربی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود و امروز حساسیت مردم به این شعار را امروز می‌بینیم.

وی ادامه داد: هرگاه دستگاه سیاست خارجی نگاهی را به آمریکا یا روسیه بگیرد که مردم احساس کنند با شعار امام فاصله دارد، موجی از انتقادها به سیاست خارجی بلند می‌شود.

*تعداد ایرانیان خارج از کشور از زبان وزیر خارجه

امیرعبداللهیان گفت: امروز ۵ میلیون و یکصد ایرانی به طور رسمی مقیم خارج از کشور هستند و البته این تعداد ممکن است مقداری بیشتر باشد.

وزیر خارجه درباره آخرین روند مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: برای حفظ آرامش مردم دائما (از مذاکرات) اطلاع رسانی نمی‌کنیم. برجام خوب یا بد دارای نقاط ضعف یا قوت امروز یک سند بین المللی است که مقابل ماست و مسیر ما برای لغو تحریم هاست.

دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: هفته هاست به طور غیرمستقیم پیام ها برای لغو تحریم ها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشورها نیز تلاش ها برای جمع بندی متن اولیه در حال انجام است. اما برای حفظ آرامش مردم دائما اطلاع رسانی نمی‌کنیم. پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و امیدواریم به نقاط خوبی برسیم.

*گلایه از عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به آخرین تحولات سیاسی-فرهنگی-اجتماعی در افغانستان گفت: از عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و عدم امکان تحصیل زنان و دختران ناخرسندیم

وی درباره حقابه هیرمند نیز گفت: در موضوع حقابه نیز معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ باید به صراحت مورد توجه قرار گیرد. درگیری های پراکنده در مرز افغانستان نگران کننده است.


*سیدحسن خمینی: دچار هیجانات یا پاسخ‌هایی که منافع ما را تأمین نمی‌کند نشویم

یادگار امام نیز در این مراسم گفت: ما باید ظرفیت و مصالح خودمان را بدهیم و دچار هیجانات یا پاسخ‌هایی که منافع ما را تأمین نمی‌کند نشویم. قدرت بالای دیپلماسی انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، مدیون ایرانیان مقیم خارج از کشور بود. متاسفانه در اتفاقات سال قبل دشمنان با تمام توان در جهت به کارگیری این توان در جهت مخالف کردند. باید از این ظرفیت بالا استفاده کرد.

سیدحسن خمینی ادامه داد: راه هیچ تقدسی ندارد، هدف مهم است. حرف مرد یکی نیست! سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است؛ هرچقدر قوی باشیم، اگر تیغ مان تیز نباشد، نمی برد! در اصول باید محکم ایستادگی کنیم اما راه تقدسی ندارد. نمونه خوب آن قضیه اخیر عربستان است که کار عاقلانه و سنجیده ای بود. قرار نیست ما با بن سلمان رفاقت داشته باشیم یا ماجرای آنها در ترکیه را فراموش کنیم، اما بحث بر سر منافع ملی است. در یمن، لبنان، سوریه و…نباید عقب نشست اما وقتی عقل اقتضا می‌کند باید درست عمل کرد. گرفتار هیجانات هم نباید شد.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند گفتمان جدید هستیم، اظهار کرد: در سیاست خارجی باید توان گفتمان سازهای بین المللی داشته باشیم. اصل انقلاب در چنین فضایی شکل گرفت. فضای جهان دوقطبی بود. گفتمان گفت و گوی تمدن‌ها در زمان خود گفتمان قدرتمندی به خصوص پس از نظریه پایان تاریخ و نظریه جنگ تمدن‌های  هانتینگتون بود. گفتمان مقاومت هم گفتمان بسیار ارزشمندی است که هویت اسلامی را در دنیا نگه داشته است و پایه گذار مقاومت علیه صهیونیسم است. امروز هم نیازمند گفتمان جدید هستیم و این امر مستلزم شناخت از نیازهای جدید جهان است.

خبر تکمیل و ویرایش می شود... 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما