plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۳۲۳۰۳
پس از ۱۱ روز پر هیجان و پر جاذبه

پرونده سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

بازدید بیش از ۴ میلیون نفر از نمایشگاه
سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز پر فراز و نشیب، آرام و پرجاذبه، شلوغ و خلوت عصر روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در فضایی مردمی به کار خود پایان داد.
پرونده سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران بسته شد
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، این رویداد که از ۲۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام (ره) تهران آغاز به کار کرد برای دومین دوره ناشران را به صورت حضوری و مجازی گردهم آورد.

نزدیک به ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۲۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی شامل ناشران عمومی، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان، دیجیتال در بخش حضوری و مجازی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب فعال بودند.

ناشران بیش از ۴۰ کشور دنیا در نمایشگاه امسال حضور داشتند و کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی بود که در غرفه های خود کتاب های از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ را عرضه کردند. به این ترتیب حدود سه هزار عرضه کننده در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعال بودند.

مهمان ویژه نمایشگاه در این دوره تاجیکستان و در طول ۱۱ روز میزبان وزرای فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا بود.

ورود دو برابری کتاب های خارجی به گمرک نمایشگاه

امسال بخش کمیته بین الملل و ناشران خارجی یک جا قرار گرفتند.

علی رمضانی قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران درباره این کمیته، اعلام کرد: در کمیته ناشران خارجی چند برابر سال گذشته کتاب خارجی وارد گمرک نمایشگاه شد. تا نیمه دوم نمایشگاه بیش از ۵۰ تُن کتاب وارد گمرک نمایشگاه شد که شاید عدد آن دو برابر سال گذشته باشد.

بازدید روزانه ۴۰۰ هزار نفر از نمایشگاه

رییس این دوره نمایشگاه هم در مورد آمار بازدیدکنندگان گریزی به گزارش های آماری زد و گفت: شمارش دقیقی از حضور مردم در نمایشگاه نداریم اما با برآوردهایی که داشتیم تخمین می‌زنیم روزانه سیصد تا چهارصد هزار نفر از این رویداد بازدید کردند.

البته روز سه‌شنبه (بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) که به مناسبت شهادت امام جعفرصادق(ع) تعطیل بود این آمار بیشتر بود.

به گفته یاسر احمدوند حدود بیست هزار نفر در ستاد اجرایی و ۱۵۰ نفر هم در مرکز پاسخگویی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشغول به کار بودند.

بسته شدن پنل ۲۰۰ ناشر متخلف

یکی از مهمترین تخلفات نمایشگاه در بخش مجازی و به تاخیر در ارسال بسته های پستی برمی گشت.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه برخی از ناشران و کتاب‌فروشان در بخش مجازی بسته‌های خریداری شده را دیر پست می‌کنند، گفت: در نتیجه هیات رسیدگی به تخلفات موضوع را بررسی و در نهایت رای صادر کرد و پنل نزدیک به ۲۰۰ ناشر و کتاب‌فروش به صورت موقت بسته شد.

فروش ۳۳۹ میلیاردتومانی نمایشگاه تا روز دهم

رمضانی فروش نمایشگاه تا ساعت ۲۱ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت را ۳۳۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید ثبت شد، از این مبلغ ۱۶۰ میلیارد در کارتخوان رسمی و ۶۵ میلیارد به شکل کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی ثبت شده است.

به گفته وی فروش در بخش مجازی ۱۱۴ میلیارد تومان بود که ۹۵ میلیارد تومان آن فروش ناشران و ۱۹ میلیارد تومان فروش کتابفروشان ثبت شده است.

به گفته او در بخش مجازی بیش از یک میلیون نسخه کتاب خریداری شد.

افزایش سرانه مطالعه کشور

اما نمایشگاه شاهد یک خبر و آمار امیدوارکننده نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

محمد مهدی اسماعیلی در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای افزایش سرانه مطالعه انجام یا در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: برای بررسی سرانه مطالعه کتاب در سال های اخیر کارهای علمی دقیق انجام نشده است.

وی افزود: اما پیمایش های صورت گرفته نشان می‌دهد سرانه مطالعه از ٢٠ به ٣٣ دقیقه بدون احتساب کتاب‌های مذهبی و آموزشی و غیر درسی افزایش یافته است و این عدد باید رشد پیدا کند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما