plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۳۲۲۷۳
در آیین رونمایی از کتاب «آوریل درون کودتا» نوشته وزیر فرهنگ ونزوئلا

محمدمهدی اسماعیلی: تفاهم نامه جدید فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا به امضا می رسد

وزیر فرهنگ ونزوئلا: باید درود بفرستم به روح هوگو چاوز که این مسیر را هموار کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با بیان اینکه حضور وزیر فرهنگ ونزوئلا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای توسعه هر چه بیشتر تعاملات فرهنگی دو کشور به شمار می‌رود، گفت: طی توافقاتی که با وزیر فرهنگ ونزوئلا انجام شده امیدواریم ضمن تسریع اجرای تعهدات قبلی، تفاهم‌نامه‌ جدید همکاری در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری به امضای طرفین برسد.
محمدمهدی اسماعیلی: تفاهم نامه جدید فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا به امضا می رسد
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین رونمایی از ترجمه فارسی کتاب «آوریل، درون کودتا» به قلم ارنستو ویلگاس وزیر فرهنگ ونزوئلا با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای ملل سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. 

 وزیر فرهنگ در این مراسم با یادآوری سفر سال گذشته خود به ونزوئلا گفت: مردم مقاوم ونزوئلا از وفاق عمومی برای پیشرفت کشور خود برخوردارند که علی رغم همه مشکلات پدیدآمده از سوی استکبار، با سختکوشی مسیر مقاومت را برگزیده اند.

وی با بیان اینکه کشور ونزوئلا در حال توسعه همه جانبه در منطقه آمریکای لاتین است، گفت: امروز یاران هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا، مسیر قهرمانانه چاوز را برای دستیابی به آزادی و عدالت را با اقتدار دنبال می کنند. 

اسماعیلی مبارزه برای آزادی و استقلال را از جمله مشترکات فکری ملت ایران و ونزوئلا برشمرد و گفت: خوشبختانه سطح روابط فرهنگی دو کشور همپای روابط اقتصادی و سیاسی روند رو به رشدی را طی می کند.

وزیر فرهنگ با اشاره به گسترش تعاملات فرهنگی ایران و ونزوئلا ابراز امیدواری کرد در دور آینده مذاکرات دو کشور، توافقنامه جامع فرهنگی هنری به امضای دو طرف برسد تا زمینه برپایی هفته های فرهنگی و برنامه های مشترک هنری بیش از پیش فراهم شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بزرگترین رویداد فرهنگی ایران و منطقه است، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب تهران تنها یک رویداد فرهنگی نیست بلکه محل وفاق، انسجام وحدت ملی ایرانیان به حساب می آید. 

اسماعیلی افزود: ایران به عنوان کانون چندهزارساله فرهنگ و تمدن، هر ساله در این رویداد بین المللی تازه ترین یافته های فرهنگی خود را برای جهانیان به نمایش می گذارد و امسال این رویداد مهم، با حضور نزدیک به سی کشور جهان فضای متفاوتی را تجربه می کند. 

 عزت و کرامت ویژگی مشترک مردم ونزوئلا و ایران است
 ‏
همچنین در این مراسم ارنستو ویلگاس با اشاره به رونمایی کتاب «آوریل، درون کودتا» گفت: برای درک بیشتر دو فرهنگ باید ترجمه وجود داشته باشد اما آنچه که نیاز به ترجمه ندارد عزت و کرامت میان مردم ایران و ونزوئلاست که وجود دارد و نیاز به ترجمه ندارد.

وزیر فرهنگ ونزوئلا بیان کرد: باید درود بفرستم به روح هوگو چاوز که این مسیر را هموار کرد تا ما با ایران روابط‌مان گسترش دهیم. من در اینجا علیرغم حس افتخاری که دارم اما کمی معذب هستم که اکنون با دو عنوان اینجا حضور پیدا کردم، یکی به عنوان وزیر فرهنگ ونزوئلا و دیگری به عنوان یک نویسنده؛ دو حس و وظیفه متفاوت. 

وی بیان کرد: خوشحالم می‌توانم کتاب را در اینجا لمس کنم و ترجمه کتاب برای من قابل تحسین است که با یک تیم متبحر با سرعت آن را ترجمه کردند، این مسئله تحسین‌برانگیز و شگفت‌انگیز است چون این اتفاق به سرعت رخ داد، درست مانند رویدادهایی که در این منطقه به سرعت در حال روی دادن است. 

وزیر فرهنگ ونزوئلا ادامه داد: من اکنون می‌خواهم به عنوان یک نویسنده با شما صحبت کنم، این کتاب در سال ۲۰۰۹ میلادی در تمام شهرهای ونزوئلا پخش شده است، کتابی که هفت سال بعد از کودتای نافرجام علیه فرمانده هوگو چاوز نوشته شد. همچنین این کتاب در کشورهای مختلف حتی در نیویورک نیز ترجمه شد.

ارنستو ویلگاس گفت: زمانی که کودتا اتفاق افتاد کتاب دیگری در این زمینه منتشر شد و در آن تفاقاتی بود که جزئی از تاریخ ونزوئلا شد که هنوز هم در حال رخ دادن است. آن کودتا علیه چاوز به اشکال مختلف با گردانندگان متنوع همچنان ادامه دارد و در ماهیت اصلی امپریالیسم پشت آن است و این تاریخی است که همچنان ادامه دارد.

وزیر فرهنگ ونزوئلا گفت: قدرت رسانه‌ای جهان به دستگاهی تبدیل شده که خشم جمعی را انتقال می‌دهد که این کار در عرصه بین‌المل باعث خشم و نفرت می‌شود. این ابزار باعث شده که پدیده‌ای به عنوان اسلام‌هراسی رخ دهد.


وی ادامه داد: امیدوارم همکاری‌های ما در زمینه سینما و انتشارات گسترش پیدا کند. در همین جا از فرصت استفاده می‌کنم و شما را به حضور در نمایشگاه کتاب کاراکاس فرا می‌خوانم.

گفتنی است مراسم رونمایی از کتاب «آوریل درون کودتا»  امروز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارنستو ویلگاس، وزیر فرهنگ ونزوئلا،  یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خوزه رافائل آپانته، سفیر ونزوئلا در ایران برگزار شد. 

کتاب آوریل درون کودتا که توسط موسسه انتشاراتی ایران به فارسی ترجمه و چاپ شده است روایتی از کودتای نافرجامی هست که در سال 2002 در ونزوئلا ناکام ماند و‌ توسط وزیر فرهنگ ونزوئلا روایت شده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما