plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۱۹۶۰

انتقاد سردار فدوی از «معماری‌های بی‌ربط حوزه‌های علمیه» و بلندمرتبه سازی شهری

سردار فدوی با بیان اینکه معماری‌هایی که بر مبنای فطرت انسان‌ها طراحی شده منبع آرامش است، بر لزوم توجه به معماری ایرانی اسلامی تاکید و از بلندمرتبه سازی های شهری و برخی معماری‌های بی‌ربط حوزه‌های علمیه انتقاد کرد.
انتقاد سردار فدوی از «معماری‌های بی‌ربط حوزه‌های علمیه» و بلندمرتبه سازی شهری
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش علمی محله اسلامی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: معماری‌ها می‌توانند ابعاد منفی هم داشته باشند. اما معماری‌هایی که بر مبنای فطرت انسان‌ها طراحی شده منبع آرامش است ما بهترین معماری عالم را در ایران داشتیم که متاسفانه بهترین معماری عالم را به بدترین معماری عالم تبدیل کردند، معماری ما را خراب کردند.

وی ادامه داد: موضوعات مختلفی در محله اسلامی نقش دارند، مثلا عامل معماری در ساختار محلات نقش دارد، معماری می‌تواند برای بشر هم آرامش و هم عدم آرامش ایجاد کند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: اگر کاری در راستای معماری ایرانی اسلامی انجام ندهیم، آن اتفاق و تحولی که مورد انتظار است رخ نمی دهد، در حالی که همایش می‌گذاریم و رشته معماری داریم، می‌بینیم که عکس هنر معماری ایرانی اسلامی عمل می‌شود و ما فقط نظاره‌گر هستیم، آیا واقعا معماری شهر تهران ایرانی اسلامی است؟

انتقاد از بلندمرتبه سازی شهری و برخی معماری‌های بی‌ربط حوزه‌های علمیه

سردار فدوی ابراز داشت: معماری موضوعی بسیار مهم است و ما می‌بینیم که برخی از معماری‌هایی که برای بیش از هزار سال قبل است هنوز کارکرد خودشان را به عنوان مسجد و یا مدرسه دارند. اما امروز می‌بینیم که حوزه‌های علمیه ما نوع معماری‌هایی دارند که اصلا هیچ ربط و نسبتی به کارکرد حوزه علمیه ندارد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر به مسئله معماری توجه نکنیم اقتضائات محله تغییر می‌کند، به عنوان نمونه دیگر، بلندمرتبه‌سازی منجر به تغییر در رفتار آدم‌ها می‌شود.

سردار فدوی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که سردمدار بلندمرتبه‌ سازی در اروپا بودند، ۷۰۰ صفحه علیه بلندمرتبه‌سازی صحبت کردند و نوشتند که اشتباه کردیم، آن‌ها خود اعتراف می‌کنند که در بلندمرتبه‌سازی اشتباه کردند، اما ما همچنان این‌کار را ادامه می‌دهیم با این استدلال که با فروش تراکم، کمک به هزینه‌های شهر می‌کنیم.

وی گفت: ما با معماری‌های امروزی، شهر را از کارکرد اصلی‌اش خارج می‌کنیم که پول در بیاوریم و با آن پول هزینه‌های شهر را تامین کنیم؟ آیا این کار درست است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: نباید اقدماتی صورت بگیرد که نقش محله دچار خدشه شود، ما همه مواردی را که لازم است در محله انجام دهیم تا به هدف غایی برسیم را باید مصرانه انجام دهیم، چون اگر کاری نکنیم تحولی در محله اتفاق نمی‌افتد.

سردار فدوی عنوان کرد: مسئولین مربوطه در حوزه معماری و شهرسازی باید دائما در معرض این مطالبه‌گری باشند که نباید اقداماتی انجام بدهند که نقش محلات و نقش کانونی که دارند آسیب دیده و خدشه‌دار شود.فا رس 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما