plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۱۷۷۸
در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لبنان

امیرعبداللهیان: ایران از هرگونه توافق بین گروههای لبنانی حمایت می‌کند

وزیر خارجه لبنان: هر توافقی بین کشورهای همسایه به نفع لبنان است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران از هرگونه توافق بین گروههای لبنانی حمایت می‌کند و همه طرف‌های خارجی را هم دعوت می‌کند بدون دخالت در امور لبنان به این انتخاب احترام بگذارند.
امیرعبداللهیان: ایران از هرگونه توافق بین گروههای لبنانی حمایت می‌کند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود، گفت: در نشست امروز درباره مسائل دوجانبه و وضعیت داخلی لبنان و موقعیت مهم منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فیمابین در اولین فرصت بعد از تشکیل دولت جدید لبنان و توسعه روابط اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و بر ارتقای مناسبات در ابعاد مختلف آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط دوجانبه، با لبنان در تمامی زمینه ها و تاکید بر هر نوع همکاری در زمینه های مورد درخواست دولت لبنان به منظور کمک به مردم این کشور از تمامی اقوام، مذاهب و ادیان، تاکید کرد: برای حل بحران انرژی و برق در لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات خود در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه است.

وی با اشاره به خطرات رژیم صهیونیستی برای صلح و امنیت منطقه، تحولات منجر به گفتگوها و توافق تهران- ریاض برای از سرگیری روابط دو کشور را تشریح و در خلال آن به عصبانیت رژیم صهیونیستی از این تحول اشاره کرد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد، تصریح کرد: مقامات و احزاب سیاسی لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در انتخاب رئیس جمهور برخوردارند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه توافق و انتخاب بین تمام گروههای لبنانی حمایت می‌کند و همه طرف‌های خارجی را هم دعوت می‌کند بدون دخالت در امور لبنان به این انتخاب احترام بگذارند.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه درباره همکاری‌های همه‌جانبه ایران و لبنان گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد، در دیدار با همتای لبنانی خود بر آمادگی ایران برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری تأکید کردیم.

وی افزود: همچنین درباره توافق اخیر ایران و عربستان، شرایط فلسطین، تحولات اوکراین، افعانستان سودان و لیبی با همتای لبنانی خود گفت‌وگو کردم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت ایران و جزئیات بیشتری را اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه لبنان: هر توافقی بین کشورهای همسایه به نفع لبنان است

وزیر خارجه در دولت پیشبرد امور لبنان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی، با اشاره به این‌که امیرعبداللهیان ما را در جریان جزئیات توافق ایران و عربستان سعودی قرار داده، گفت که چنین توافقی به نفع لبنان است.

عبدالله بوحبیب اظهار داشت: «توافق ایران و عربستان سعودی بر روی تعدادی از کشورهای منطقه بازتاب داشته و این توافق برای صلح در منطقه مهم است».

وی افزود: عدم اختلاف و درگیری در منطقه به نفع لبنان است.

بنابر گزارش النشره بوحبیب همچنین گفت که امیرعبداللهیان در این دیدار پیشنهاد کمک به لبنان در بخش برق و سوخت را ارائه کرده، اما وزارت امور خارجه، طرف اجرایی این امر نیست، لذا وی این پیشنهاد را به اطلاع مقامات مسؤول در دولت لبنان خواهد رساند.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان توضیح داد که وزیر خارجه ایران «یک بار دیگر، نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور را در جریان این موضوع قرار خواهد داد».

وزیر امور خارجه شامگاه گذشته در صدر هیأتی عالی‌رتبه سیاسی وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد و مورد استقبال مقامات لبنان قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه بیروت، از حمایت دوباره ایران از دولت ، ملت و مقاومت لبنان، نگرانی از درگیری های نظامی در سودان، تلاش بیشتر برای تقویت صلح در منطقه در افغانستان و لیبی و یمن و ایده هایی برای بهبود وضعیت در لبنان سخن گفت.

وی روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری میهمان سلطنت عمان بود و با همتای خود و دیگر مقامات عمانی تبادل نظر کرد.العا لم

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما