plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۳۱۷۶
مشهد میزبان همایش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر نمکی: قطار طرح تحول سلامت در هیچ ایستگاهی متوقف نمی شود

غربالگری 30 میلیون نفری فشار خون در کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توجه به سلامت روان از رویکردهای مهم وزارت بهداشت است و برای پیشگیری از آسیب‌های مختلف اجتماعی باید فضای غم انگیز حاکم بر جامعه را شکست و آن را تلطیف کرد.
دکتر نمکی: قطار طرح تحول سلامت در هیچ ایستگاهی متوقف نمی شود
به گزارش ایصال نیوز، دکتر سعید نمکی روز پنجشنبه در همایش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: همان طور که همه می دانیم در روز شمار فرهنگ شیعه ۱۴ میلاد ائمه اطهار (ع) و ۱۳ روز شهادت و وفات این بزرگواران ثبت شده است اما ما همواره دوست داریم ضجه بزنیم و فضای غم را در جامعه ترویج دهیم.
وی افزود: حاکم شدن فضای غم انگیز بر جامعه تبعات و بیماری‌های بسیاری نظیر افسردگی، اختلالات روانی، سکته های قلبی و خشونت‌های اجتماعی را به دنبال دارد لذا باید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روان‌های پریشان را دریابند و برای آنها برنامه داشته باشند.

نظام سطح بندی خدمات پزشکی امسال باید به سرانجام برسد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به لزوم نهادینه شدن سیستم ارجاع نظام پزشکی و سطح بندی خدمات پزشکی گفت: سیستم ارجاع نظام پزشکی که یکی از راهکارهای ارتقای خدمات در حوزه سلامت به شمار می رود امسال باید در کشور به سرانجام رسد.
نمکی افزود: پیاده سازی نظام سطح بندی خدمات پزشکی هزینه های اقتصادی و فرهنگی خودش را دارد اما اجرای این طرح به عنوان تکلیف به جا مانده در حوزه سلامت ضروری است و اکنون به طور آزمایشی در چند استان کشور در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه ریل گذاری خوبی برای پیاده سازی نظام ارجاع پزشکی کشور از طریق اجرای زیر ساخت های این طرح مانند تکمیل پرونده الکترونیک سلامت مردم انجام شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سایر برنامه های در حال اجرای وزارت بهداشت گفت: رسیدگی به بیماران سخت درمان، توجه ویژه به دستورالعمل های پزشکی در ارائه خدمات، تربیت تکنسین اورژانس برای نخستین بار در کشور، توجه به توریسم سلامت به ویژه در استان‌هایی مانند کردستان، خوزستان و خراسان رضوی و توجه به بهداشت دهان و دندان از این جمله است.

قطار تحول نظام سلامت متوقف نمی شود
وزیر بهداشت با بیان اینکه قطار طرح تحول سلامت در هیچ ایستگاهی متوقف نمی شود افزود: ممکن است این قطار در طول حرکت نیاز به تعمیر و بازنگری داشته باشد ولی طرح تحول نظام سلامت کماکان به حرکت خود ادامه خواهد داد.
دکتر نمکی گفت: کاهش پرداخت از جیب مردم یک بحث جدی است که باید همه بیمارستانها و مراکز درمانی بدان عمل کنند.
وی ادامه داد: به تازگی از بیمارستانهایی در سطح کشور گزارش رسیده است که بیماران را به خارج از بیمارستان برای تامین دارو و تجهیزات درمانی می فرستند و اگرچه اکنون وزارت بهداشت با چالشهایی در تامین هزینه ها رو به روست ولی این موضوع باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود چرا که سرگردانی مردم و بیماران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
او اضافه کرد: هم اکنون کشور با چالشها و شرایط اقتصادی سختی رو به روست که این مشکلات عرصه سلامت را نیز در برگرفته است از این رو اکنون ساخت و ساز اولویت نیست و دانشگاههای علوم پزشکی باید برای عبور از این سال سخت مدیریت منابع و هزینه ها را مورد توجه جدی قرار دهند.

۳۰ میلیون نفر در کشور غربالگری فشار خون شدند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اجرای طرح بزرگ کنترل فشار خون در سال جاری گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده باید ۲۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۰ سال کشور را به لحاظ ابتلا به فشار خون غربالگری می کردیم که با تلاش همه دست اندرکاران طرح، این تعداد به بیش از ۳۰ میلیون رسید.
دکتر نمکی افزود: در این چارچوب دو میلیون فرد جدید مبتلا به فشار خون در سطح کشور و ۱۰ میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به فشار خون شناسایی شدند.
وی ادامه داد: شناسایی، کنترل و مراقبت از مبتلایان به فشار خون بالا نقش مهمی در پیشگیری از نارسایی کلیوی، سکته های قلبی و مغزی و ابتلای به بیماریهای مزمن خواهد داشت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با کسری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در ابتدای سال ۹۸ رو به رو بود اما با همت و تلاش همه دست اندرکاران علاوه بر اجرای طرح کنترل فشار خون و همچنین امداد رسانی به سیل زدگان کشورمان، موفق به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در این دوران نیز شد.
نمکی افزود: در عین حال کمبودها و مشکلات در حوزه سلامت زیاد است چرا که به علت تنوع اقلیم و آب و هوا میزان شیوع بیماریهای غیر واگیردار مانند فشار خون و بیماریهای قلبی و نیز بیماریهای واگیردار مانند سالک یا تب مالت در کشورمان بالاست.

حوزه فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از همه بخش ها عقب تر است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوزه فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از همه بخش ها عقب تر است و این در حالی است که دانشجوی ما امروز دچار بی خویشتنی است چرا که ما فقط مطالب علمی را به او آموزش می دهیم اما او با دیرینه ارجمند فرهنگی خود بیگانه است.
دکتر نمکی افزود: روش برخورد با دانشجو آمیخته با فرهنگ غنی کشور نیست به طوری که ما کوچکترین خطا و لغزش را نیز از دانشجو نمی پذیریم و نمی بخشیم و آن را به شدت بزرگ کرده و فضا را به سمت امنیتی شدن دانشگاهها پیش می بریم.
وی ادامه داد: دانشگاه، محل اندیشه است و بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری جایگاه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاههاست، لذا اندیشه آزادی خواهانه و آزادی منشانه را باید رشد داد و نگذاریم زیر فشارهای سیاست زدگی دانشگاهها معیوب شود.

کادر درمانی و بهداشتی در امدادرسانی به سیل زدگان حماسه خلق کردند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات حوزه بهداشت و درمان در کمک به سیل زدگان کشور در بهار امسال را حماسه آفرینی توصیف کرد و گفت: در این میان بنده ۹ بار توقیق حضور در بین عزیزان سیل زده را داشتم و شاهد بودم که تمامی کادر درمانی شامل بهورز، ماما، پرستار، پزشک و اورژانس در امدادرسانی به هموطنانشان حماسه آفریدند.
دکتر نمکی در این جلسه به تشریح خاطرات کودکی خود از سفر به مشهد به اتفاق پدر و مادرش پرداخت و درحالی که اشک از چشمانش سرازیر شده بود چنین بیان کرد: پدرم راننده کامیون بود و مادرم قالیباف و تمام عشقشان این بود که به پابوس امام رضا (ع) بیایند و امروز برای من تداعی روزهایی در ۵۰ سال گذشته است.
همایش سراسری روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از دیروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد امروز به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما