plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۱۵۴۰
پس از 120هزار بار تلاش پی در پی

«خورشید مصنوعی» چین، راهی موفق برای حل بحران انرژی

گامی کلیدی به‌سوی توسعه یک رآکتور همجوشی
توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته(EAST) یا خورشید مصنوعی چین توانسته به‌مدت 403 ثانیه یک عملیات پلاسمای طولانی محصور را در حالت پایدار رقم بزند که گامی کلیدی به‌سوی توسعه یک رآکتور همجوشی است.
«خورشید مصنوعی» چین، راهی موفق برای حل بحران انرژی
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، خورشید مصنوعی چین در ماموریت دستیابی به انرژی همجوشی به رکورد جدیدی دست یافته است.

به گزارش سایت CGTN، این موفقیت که پس از 120هزار بار تلاش به‌دست آمد، رکورد جهانی 101ثانیه‌ای این خورشید مصنوعی را که نام اصلی آن توکاماک ابررسانای پیشرفته تجربی(EAST) است، به شکل قابل توجهی بهبود بخشید. هدف نهایی EAST، ایجاد همجوشی هسته ای(مانند آنچه در خورشید رخ می‌دهد) با استفاده از مواد متنوع در دریا برای تولید انرژی پاک است.

به‌عبارت دیگر، در همجوشی هسته‌ای(fusion) اتم‌های کوچک به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا اتم‌های بزرگ به‌وجود آیند. این واکنش انرژی خیلی زیادی آزاد می‌کند، چرا که بخشی از ماده این واکنش به انرژی تبدیل می‌شود.

دانشمندان سال‌هاست در پی شبیه‌سازی‌ این نوع منبع انرژی در زمین هستند. این منبع انرژی، نامحدود و پاک است، چراکه برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی که عرضه محدود و اثرات زیست‌محیطی زیادی دارند، خورشید مصنوعی به مواد خامی نیاز دارد که تقریباً در زمین نامحدود است.

انرژی همجوشی، ایمن‌تر و تمیزتر است و به همین‌خاطر به‌عنوان «انرژی نهایی» ایده آل برای آینده بشریت شناخته می‌شود. همجوشی هسته‌ای به‌عنوان «لبه تکنولوژی» اکنون فقط در اختیار چند کشور محدود است.

این کشورها تلاش می‌کنند که آن را در انحصار خود نگه دارند. درواقع، هر کشوری که زودتر بتواند به این منبع انرژی دست یابد می‌تواند خود را به‌عنوان ابرقدرت حوزه انرژی در نظام جهانی تثبیت کند.

دستیابی به انرژی همجوشی می‌تواند معادلات سیاسی در حوزه انرژی را در سرتاسر جهان تغییر و به سلطه گاز، نفت و حتی نیروگاه‌های اتمی پایان دهد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و چین ازجمله کشورهایی به شمار می‌آیند که برای توسعه این فناوری تلاش می‌کنند. اکنون کشورهای پیشتاز در راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی به این نتیجه رسیده‌اند که این نیروگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل حرکت به سمت همجوشی را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما