plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۳۱۲۹۹

کنعانی: روابط رسمی ایران و عربستان از سر گرفته شد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوها میان وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، از آغاز فعال شدن روابط رسمی بین تهران و ریاض از امروز خبر داد.
کنعانی: روابط رسمی ایران و عربستان از سر گرفته شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، «ناصر کنعانی» که وزیر امور خارجه را در سفر به پکن همراهی می‌کند، امروز (پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲) در جمع خبرنگاران و در تشریح دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان و بیانیه مشترکی که به امضا رسید، گفت: در چارچوب مذاکراتی که امروز بین دو وزیر خارجه در ۲ دور گفت‌وگوهای خصوصی و عمومی انجام شد، طرفین بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و همچنین درون‌زا بودن امنیت در منطقه تأکید کرده و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در چارچوب اراده سیاسی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها بر آمادگی مشترک برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های پایه‌ای و مبنایی موجود بین دو کشور از جمله موافقتنامه جامع همکاری‌های دوجانبه و موافقتنامه امنیتی تأکید کردند و بر همین مبنا قرار شد گام‌های لازم به تدریج برداشته شود.

کنعانی این را هم گفت که در مذاکرات امروز بر ضرورت تلاش و توافق برای گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی در دو بخش دولتی و خصوصی گفت و گو و در این دیدار تأکید شد که موافقت‌نامه‌های موجود بین دو کشور زمینه‌ قانونی و حقوقی موجود را برای آغاز و تقویت اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

کنعانی اضافه کرد که قرار است هیأت‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک را فراهم کنند. در عین حال دو طرف به منظور تسهیل آمد و رفت بین دو کشور توافق کردند با دیدار هیأت‌های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود و آمد و رفت بین دو کشور را تسهیل کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه بر تسهیل صدور روادید و خدمات روادیدی برای اتباع دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و همچنین تسهیل صدور روادید عمره برای اتباع ایرانی هم تأکید شد.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند و ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

بهمین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شب گذشته (چهارشنبه ۱۶ فرودین) در صدر هیاتی وارد پکن شد و امروز پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند./ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما