plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۳۱۱۹۰
یک مسئول شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد

آزادسازی هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده زاینده‌رود ضروری است

هزینه 300 میلیون تومانی رفع تصرف هر هکتار زمین تصرف شده
رییس گروه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و تالاب‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آزادسازی یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده بستر رودخانه زاینده‌رود ضروری است و این موضوع در دستور کار شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار دارد.
آزادسازی هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده زاینده‌رود ضروری است
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، حسین سقاییان روز شنبه اظهار داشت: طبق آمار و گزارش‌های موجود، پیش‌تر ۲ هزار هکتار از اراضی بستر زاینده رود تصرف شده بود که موفق شدیم در سال‌های اخیر بالغ بر ۹۰۰ هکتار از آن را آزادسازی کنیم.

وی اضافه کرد: هزینه آزادسازی اراضی برای هر یک از نواحی تصرف شده و کاربری‌های غیرمجاز متفاوت است، بعنوان مثال رفع تصرف هر هکتار زمین کشاورزی به حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و برای رفع تصرف قسمت‌هایی که ساخت و ساز شده و به شکل ویلا درآمده است باید میلیاردی هزینه شود.

رییس گروه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌های آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: جدا از تامین اعتبار و هزینه، سیر حقوقی و قضایی آن نیازمند همکاری و مشارکت نهادهای متولی مانند دادگستری، دادستانی و نیروی انتظامی است.

سقاییان خاطرنشان کرد: تصرف بستر رودخانه در بیشتر شهرستان‌های محل عبور رودخانه وجود دارد اما شهرستان لنجان بیشترین تعداد و مساحت تصرف را به خود اختصاص داده است.

دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها و در مجموع آب‌های سطحی و بطورکلی توسعه غیرقانونی ساختمان‌ها، ویلاها و زمین‌های کشاورزی در حریم آنها طی دهه‌ها نه تنها استفاده بهینه از منابع آبی را با چالش مواجه کرده بلکه احتمال مخاطراتی مانند وقوع سیل و سیلاب را افزایش داده که در نهایت نه تنها سرمایه طمع‌ورزان را به نابودی خواهد کشید بلکه خطرات جانی برای آنان و سایر مردم را نیز در پی خواهد داشت.

استان اصفهان هم در دهه‌های گذشته بویژه در نواحی رودخانه زاینده رود از این اقدام سودجویان ضربه دیده و تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها در مناطق مختلف بویژه با توجه به چالش خشکسالی قابل مشاهده است.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته در بخش‌هایی از طول مسیر خود به‌ دفعات خشکانده شده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما