plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳
کد مطلب : ۳۰۷۷۲

سقوط سهام سومین بانک مهم در آمریکا

سهام بانک فرست ریپابلیک (First Republic) به دلیل اعلام ورشکستگی و فروپاشی بانک سیلیکون ولی و سیگنچر سقوط کرد.
سقوط سهام سومین بانک مهم در آمریکا
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز و به نقل از اکونومیک، سهام این بانک بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد زیرا نگرانی‌ها در مورد مشکلات احتمالی ناشی از سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) و سیگنچر افزایش یافته است.

شاخص بانکداری منطقه‌ای بانک KBW به میزان ۵.۴ درصد کاهش یافت و شاخص بانکی اس اند پی ۵۰۰ به میزان شش درصد سقوط کرد.

مدیرعامل این بانک روز دوشنبه به وقت محلی گفت: «موضع سرمایه و نقدینگی این بانک بسیار قوی و سرمایه آن بسیار بالاتر از آستانه نظارتی برای بانک‌ها با سرمایه خوب است». با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان نگرانی‌های خود را مطرح می‌کنند و مسیر فروش را در پیش می‌گیرند.

کریستوفر مک گراتی، رئیس تحقیقات بانک ایالات‌متحده در بانک سرمایه‌گذاری KBW می‌گوید: «مسئله واقعی برای صنعت بانکداری این است که بحران اعتماد در باقی ماندن سپرده‌ها وجود دارد و زمانی که این وضعیت از بین برود، همه چیز می‌تواند خیلی سریع پیش رود».

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده متعهد شده است که پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی و سیگنچر، هر کاری که لازم است برای مقابله با بحران بانکی احتمالی انجام دهد. به همین دلیل رگولاتورهای ملی روز یکشنبه با اقدامات اضطراری برای حفظ اعتماد به سیستم بانکداری وارد عمل شدند.

روز یکشنبه جی پی مورگان و فدرال رزرو ایالات‌متحده برای تامین مالی اضافی اقدام کردند و امکان دسترسی به مجموع ۷۰ میلیارد دلار وجوه از طریق منابع مختلف داده شد.

علی‌رغم تزریق نقدینگی، ریموند جیمز، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، ارزش سهام بانک را دو برابر کاهش داد و خطر خروج سپرده‌ها را که فرست ریپابلیک از طرف سپرده‌گذاران بزرگ وحشت زده پس از سقوط بانک در سیلیکون ولی با آن مواجه است را برجسته کرد.

بر اساس گزارش سالانه، فرست ریپابلیک که در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد، تا پایان سال گذشته ۲۱۲ میلیارد دلار دارایی و ۱۷۶.۴ میلیارد دلار سپرده داشت.

طبق یادداشت بانک آمریکا، حدود ۷۰ درصد از سپرده‌های این بانک بیمه‌شده نیستند که بالاتر از میانگین ۵۵ درصد برای بانک‌های متوسط و جایگاه سوم بالاترین میزان در گروه پس از بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر است.

معامله‌گران و تحلیلگران نشان دادند که وحشت می‌تواند مردم را وادار کند که وجوه خود را از وام‌دهندگان کوچکتر به بانک‌های بزرگ با امنیت بیشتر منتقل کنند.

در میان وام‌دهندگان وال استریت، سهام بانک آمریکا (BAC.N) ۳.۳ درصد، سیتی گروپ (C.N) و ولز فارگو (WFC.N) هر کدام حدود شش درصد کاهش یافتند؛ در حالی که سهام وام‌دهندگان در آسیا و اروپا نیز سقوط کردند.

در ساعت پنج و هشت دقیقه صبح به وقت شرقی، سهام بانک فرست ریپابلیک ۵۰.۸۷ درصد سقوط کرد و به قیمت ۴۰.۱۷ دلار فروخته شد.ایسنا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما