plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۰۳۸۳

چین: آمریکا تعهدات بین المللی هواپیمایی را نقض می کند

سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه اعلام کرد که آمریکا تعهدات خود بر اساس کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری موسوم به کنوانسیون شیکاگو را با توصیف کردن بالون غیرنظامی چین به بالون جاسوسی نقض کرده است.
چین: آمریکا تعهدات بین المللی هواپیمایی را نقض می کند
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از شین هوا، وانگ ونبین این اظهارات را در یک نشست خبری در واکنش به اقدام آمریکا برای انجام تحقیق و تجسس پس از ورود بالون‌ چینی به حریم هوایی ایالات متحده بیان کرد.

وانگ تصریح کرد: چین چندین بار به صراحت به آمریکا گفته است که ورود هواپیمای بدون سرنشین غیرنظامیبه حریم هوایی آمریکا یک رویداد کاملا ناخواسته، غیر منتظره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به صورت یکجانبه و مخفیانه در حال انجام آزمایشهایی بر روی بقایای این بالون است.

وانگ افزود: چین از طریق مجاری کنسولی از آمریکا خواسته است هر گونه پیشرفت صورت گرفته در این خصوص را به اطلاع پکن برساند، این در حالیست که واشنگتن تاکنون پاسخی به این درخواست نداده است.

وی خاطرنشان کرد: چین به شدت خواستار شفافیت از سوی آمریکا در خصوص تحقیقات صورت گرفته شده است. سخنگوی وزرات خارجه چین همچنین این سوال را مطرح کرد که انجام چنین تحقیقاتی چه اعتباری خواهد داشت؟

وانگ گفت: موضع آمریکا در خصوص این حادثه مدتهاست که وجود دارد. ایالات متحده از طریق اتخاذ چنین سیاست هایی خواستار مهار و سرکوب چین است.

وی همچنین اعلام کرد همانگونه که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ یکم فوریه (۱۲ بهمن ماه)، دستور هدف قرار دادن این بالن غیرنظامی را صادر کرده است، نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص این بالن نیز در حال جعل شدن است.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

پس از آن اعلام شد که بالون های دیگری نیز در اسمان آمریکا مشاهده و سرنگون شده اند اما رویت اشیاء ناشناخته پرنده در آمریکا و پنهانکاری دولت این کشور در ارائه اطلاعات درباره آنها نگرانی های امنیتی را برانگیخته است.ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما