plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۰۱۶۱

اصفهان میزبان پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اِکو

شهر اصفهان روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن جاری میزبان پنجمین اجلاس هیات امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو با حضور و مشارکت مسوولان، سفیران و کارشناسان کشورهای عضو است.
اصفهان میزبان پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اِکو
به گزارش ایصال نیوز، اِکو(ECOSF)، سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی شامل ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اُزبکستان است که هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه با پوشش حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت است؛ بنیاد علمی اکو یکی از موسسه‌های تخصصی این سازمان است که با هدف توسعه اقتصادی بر پایه ارتقای علم، فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند.

رییس بنیاد علمی اکو، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: پنجمین نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو به‌منظور بحث و تبادل نظر در باره سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده، در اصفهان برگزار می‌شود.

سیدکُمیل‬ طیبی با بیان اینکه در زمان حاضر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، ریاست هیات امنای بنیاد علمی اکو را بر عهده دارد، افزود: در نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو، وزیر علوم ایران و دبیرکل اکو و شخصیت‌های دیگری مانند معاون وزیر علوم پاکستان و چند تَن از سفیران نیز حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) برای پیشرفت اقتصاد منطقه‌ای و با هدف ایجاد بازار مشترک برای حدود ۵۰۰ میلیون نفر فعالیت می‌کند، اظهار داشت: این سازمان دارای سه موسسه تخصصی شامل بنیاد علمی اکو، موسسه فرهنگی اکو و موسسه آموزشی اکو است.

طیبی با اشاره به اینکه مقر اصلی بنیاد علمی اکو در اسلام‌آباد پاکستان مستقر است، اضافه کرد: هیات امنای این بنیاد متشکل از وزیران علوم کشورهای عضو است.

رییس بنیاد علمی اکو با بیان اینکه همکاری‌های علمی و فناوری بین کشورها به تحقق اهداف اقتصادی آنها کمک می کند، تاکید کرد: وظیفه اصلی این بنیاد، توسعه همکاری‌های علمی با اجرای برنامه‌های مختلف مانند طرح های مشترک علمی و پژوهشی در قالب رویدادهای علمی، وبینارها و تبادل دانشجو است.

وی به فعالیت ۱۰ ساله بنیاد علمی اکو اشاره و خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری در منطقه آسیای میانه استفاده کرد.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: اصفهان در ۲ روز آینده میزبان نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو است که مسوولانی از وزارت علوم پاکستان نیز در آن حضور دارند.

حسین هرسیج با بیان اینکه ما با پاکستان روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی داریم اما رابطه ما در زمینه علمی قوی نبوده است، افزود: با مذاکره‌های صورت گرفته امید است روابط علمی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های پاکستان در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان، بزرگترین دانشگاه در مرکز کشور با حدود ۱۸ هزار دانشجو است که حدود ۱۰ درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: انتظار می‌رود که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه، ارتباط با دانشگاه‌های پاکستان افزایش یابد.

هرسیج با بیان اینکه در اواخر قرن بیستم و اوائل قرن بیست و یکم شاهد تغییر موازنه قُوا از غرب به شرق هستیم، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی برای کشورهای آسیای جنوب غربی از جمله ایران و پاکستان مهیا کرده است که برای تقویت همکاری های علمی از آن استفاده کنند زیرا به افزایش قدرت اقتصادی آنها مُنجر می شود.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه ایران پس از ۴۴ سال و با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، از نظر علمی قدرت نخست منطقه محسوب می‌شود، گفت: علم و دانش مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تلاش ما این است که با همه کشورهای شرقی و غربی ارتباط داشته باشیم هرچند سلطه هیچیک از کشورهای غربی و شرقی را نمی‌پذیریم.

وی اظهار امیدواری کرد که با این قبیل همکاری‌ها بین کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان، تمدن اسلامی احیا و روز به روز بر قدرت آن افزوده شود.

د‏انشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۸ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیأت علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما