plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۰۰۱۶

جمعیت دانشجویی کشور بعد از انقلاب اسلامی ۲۰ برابر شد

رییس دانشگاه کاشان گفت:طی چهل سال بعد از انقلاب اسلامی جمعیت دانشجویی کشور ۲۰ برابر شده که باید آن را دستاورد بزرگ نظام در راه توسعه علم و دانش دانست.
جمعیت دانشجویی کشور بعد از انقلاب اسلامی ۲۰ برابر شد
به گزارش ایصال نیوز، دکتر عباس کتابی در چهارمین روز از ایام الله دهه فجر، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته کاشان افزود: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۱۶۰ هزار نفر دانشجو و هزارو ۸۹۴ نفر هم عضو هیات علمی در کشور داشتیم و این دانشجویان تنها در دوره کاردانی و کارشناسی تحصیل می کردند اما امروز در سال ۱۴۰۱ سه میلیون و ۳۲۰ هزار دانشجو داریم و آمار دانشجویان کشور ۲۰ برابر نسبت به دوران منحوس پهلوی شده است.

وی اظهار کرد: ۸۹ هزار نفر عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه های کشور داریم که اگر بخواهیم در این آمار جایگاه بانوان را هم ببینیم نصف جمعیت آموزش عالی کشور از بانوان هستند و ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها را بانوان تشکیل می دهند و این نشان می دهد که انقلاب اسلامی باعث رشد و شکوفایی علم و فناوری در کشور شده است.

رییس دانشگاه کاشان گفت:در سال ۱۴۰۰، ۷۸ هزار مقاله توسط پژوهشگران و دانشجویان و استادان دانشگاه منتشر شده و ما رتبه ۱۵ جهانی تولید را داریم و در منطقه غرب آسیا رتبه نخست تولید علم را داریم و در ۱۰ سال گذشته جمهوری اسلامی بالاترین نرخ رشد تولید علم در دنیا را داشته است.

کتابی افزود:یکی از مولفه های مهم علم و فناوری تولید علم است که در بحث تولید علم قبل انقلاب در یک سال تنها ۸۵۰ مقاله توسط محققان تولید می شده و جایگاه علمی ایران قبل انقلاب اسلامی صفر بوده است و ایران آن زمان هیچ نقش موثری در تولید علمی در دنیا نداشته است.

وی اظهار کرد:رقیب منطقه ای ما در بحث تولید علم کشورهای ترکیه و عربستان هستند و رشد علمی کشور ما مدیون حمایت و تشویق مستمر مقام معظم رهبری است چون ایشان همواره از رشد علمی کشور تجلیل کرده اند و این مهم ترین شاخص رشد علمی کشور می باشد.

رییس دانشگاه کاشان گفت:یکی از مولفه های قدرت در هر کشوی حوزه علم و فناوری است و مقام معظم رهبری در همه صحبت هایشان وقتی از موفقیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی نام می برند یکی از مهم ترین مولفه هایی که بر آن تاکید دارند حوزه علم و فناری است.

وی اظهار کرد:استادان دانشگاه ما جهاد علمی را با کمترین بودجه پژوهشی انجام داده و تولید علمی داشته اند و با علاقه به کشو و جمهوری اسلامی در حوزه تولید علم جهادگونه فعالیت می کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از موفقیت های کشور است که ایجاد دوره های تحصیلات تکمیلی از مهم ترین عوامل رشد بالای علمی کشور است.

رییس دانشگاه کاشان گفت: قبل از انقلاب هیچ جایگاهی در حوزه فناوری نداشتیم و شاخص آن این است که در دوران دفاع مقدس توان ساخت یک سیم خاردار را هم نداشتیم اما امروز در شاخص جهانی نوآور از بین ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۵۳ را داریم.

کتابی افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند العلم سلطان یعنی علم مایه اقتدار است و در دنیای امروزی وقتی کشوری بخواهد مظلوم نباشد باید در حوز ه علم و دانش پیشرفت کند.

دانشگاه کاشان در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در حال حاضر با ۳۱۳ عضو هیات علمی،۹هزارو ۵۰۰ دانشجو و ۲۵۰ کد رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما