plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۲۹۹۷۹

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: با سودان برای عادی سازی روابط توافق کردیم

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی سازی روابط به توافق رسیده است.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: با سودان برای عادی سازی روابط توافق کردیم
به گزارش ایصال نیوز، «ایلی کوهن» گفت: از یک سفر تاریخی با خبرهای مهم بازگشتیم. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: سفر به سودان یک توافق صلح تاریخی با یک کشور راهبردی را پایه ریزی می‌کند.

وی با بیان اینکه توافق صلح بین رژیم صهیونیستی و سودان به امنیت ملی این رژیم کمک خواهد کرد، گفت: توافق صلح با سودان امسال امضا می‌شود.

کوهن افزود: با سه آری به صلح، مذاکره و به رسمیت شناختن (رژیم) اسرائیل از خارطوم بازگشتیم. پیش نویس توافقنامه صلح با سودان را ارائه کردیم که پس از تشکیل دولت غیرنظامی در آنجا امضا خواهد شد.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرد، توافق با سودان راه را برای توافقات بیشتر با کشورهای آفریقایی باز می‌کند.
وی همچنین گفت: سودان به توافق با اسرائیل برای گشودن درها به روی آمریکا و دیگر کشورهای غربی علاقه مند است.

کوهن مدعی شد که سودان گشودن درهای خود به روی غرب و کنار گذاشتن حمایت از حماس را انتخاب کرده و این راه درستی است. توافق با سودان یک توافق صلح مقابل صلح است.

پیش تر منابع خبری گزارش کرده بودند که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در راس یک هیات وارد خارطوم شد و با رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و گفت‌گو کرد.

همزمان با مذاکرات جاری با طرف سودانی یک منبع سیاسی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در این مرحله به دنبال حرکت به سمت دستیابی به توافقات عادی سازی روابط با کشورهای دیگر است که از جمله آنها موریتانی و اندونزی هستند.

این منبع تاکید کرد که در این خصوص ۷ یا ۸ کشور عربی و اسلامی وجود دارند که امکان پیوستن آنها به توافقات آبراهام وجود دارد. سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با اسرائیل در چارچوب توافقات با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داد که البته حذف نام این کشور از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

پیوستن خارطوم به توافقات آبراهام مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفته بود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما