plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۲۹۹۵۸
در آیین رونمایی از نشان «قلم مقدس»

وزیر فرهنگ: حرفۀ روزنامه نگاری در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شد

رونمایی از نشان «قلم مقدس» روزنامه‌نگاری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه روزنامه نگاری از زمان مشروطه در کشور ما حرفه‌ای بود و از دوره‌های متاخر خود نیز بعضا جلوتر بود، گفت: انقلاب اسلامی حوزه روزنامه نگاری را هم در کشور ما متحول کرد و ما چند نسل مهم از روزنامه نگاران را داریم که پس از انقلاب اسلامی به جامعه معرفی شدند و منشا خیر و برکت بسیاری بودند. حرفه روزنامه نگاری در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که جایگاه مردم در آن تغییر کرد بسیار برجسته شد و تعداد زیادی از روزنامه نگاران موفق این حوزه امروز هم در حال خدمت هستند.
وزیر فرهنگ: حرفۀ روزنامه نگاری در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شد
به گزارش ایصال نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین نکوداشت مرحوم رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس برای روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همسر و پسر مرحوم مقدسی و جمعی از مدیران و سردبیران و اصحاب رسانه در مجموعه تالار وحدت برگزار شد.

در ادامه این مراسم، سید وحید عقیلی، از اساتید علوم ارتباطات که از استادان مرحوم مقدسی در دوره دکتری بوده، گفت: برخی رابطه استاد و شاگرد را استاد-شاگردی می‌نامند و برخی شاگرد-استادی. من توفیق داشتم حالت دومی را داشته باشم. امروز شروع ششمین سال درگذشت مرحوم مقدسی است و من افتخار راهنمایی و مشاوره او را داشتم و نمی‌دانستم به بیماری دچار است. ایشان بروز نمی‌داد و دلیل آن هم این بود که مثل نامش به همه چیز رضا بود و به تقدیر الهی رضایت داشت.

بخشی از این‌برنامه رونمایی از نشان قلم مقدس بود که توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و ابوالفضل عمومی نماینده مجلس انجام شد. سپس اعضای خانواده رضا مقدسی اولین‌نشان قلم مقدس را دریافت کردند.

در بخش بعدی این‌برنامه، صدرا مقدسی فرزند مرحوم مقدسی پس از دریافت نشان قلم مقدس پشت تریبون قرار گرفت و دلنوشته‌ای خطاب به پدرش خواند.

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای خانواده مقدسی سفر کربلای معلی هدیه داد. در بخش بعدی این رویداد از پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری انقلاب اسلامی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل به عمل آمد و نشان قلم مقدس توسط اسماعیلی به چهار تن از روزنامه‌نگاران کشور اعطا شد.

دریافت‌کنندگان اولین‌نشان قلم مقدس از این قرار بودند: مهدی محسنیان راد پیشکسوت حوزه روزنامه‌نگاری، محمود عبدالحسینی عکاس مطبوعاتی، فتح الله جوادی مدیرمسئول اطلاعات هفتگی و عباس ملکی عکاس مطبوعاتی.

پس از مراسم تجلیل اسماعیلی به سخنرانی پرداخت و با گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی(ره) به کشور، گفت: خوشحالم که در روز اول دهه فجر و در میان تمام برنامه‌های وزارت ارشاد، این جلسه را شاهدیم و ادای دینی به جامعه رسانه‌ای کشور شد. ما در وزارتخانه در حوزه های فرهنگی و هنری و سینمایی رویدادهای متنوعی داریم و جای چنین رویدادی خالی بود. امیدواریم این رویداد در سالهای آینده به یک جریان سازنده تبدیل شود.

وی افزود: روزنامه از مواردی بود که ایرانیان از غرب وارد کردند. من همیشه فکر می‌کنم به این مساله که بین واردات تمام وسایل ارتباطی و فرهنگی، حوزه روزنامه نگاری محلی بوده که بیشترین امتزاج را با زندگی و فرهنگ مردم پیدا کرده است. از ابتدای بنیان جریان روزنامه نگاری افرادی داشتیم که امین و خیرخواه بودند و نسبت به مسائل جامعه حساسیت داشتند. مهمترین وسیله و ابزار تبلیغاتی در مهمترین اتفاقات کشور از زمان مشروطه تا به امروز، روزنامه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه روزنامه نگاری از زمان مشروطه در کشور ما حرفه‌ای بود و از دوره‌های متاخر خود نیز بعضا جلوتر بود. انقلاب اسلامی حوزه روزنامه نگاری را هم در کشور ما متحول کرد و ما چند نسل مهم از روزنامه نگاران را داریم که پس از انقلاب اسلامی به جامعه معرفی شدند و منشا خیر و برکت بسیاری بودند. حرفه روزنامه نگاری در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که جایگاه مردم در آن تغییر کرد بسیار برجسته شد و تعداد زیادی از روزنامه نگاران موفق این حوزه امروز هم در حال خدمت هستند.

اسماعیلی درباره زنده‌یاد رضا مقدسی گفت: ایشان در زندگی کوتاه خود درخشید و صحبت‌ها و عملکرد ایشان نشان می‌دهد او یک روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی با دغدغه‌های حرفه‌ای و دغدغه‌های اصلاحی با نگاه دینی و ایدئولوژیک است. امیدوارم این نامگذاری منشا خیرات و برکات باشد. امروز بخش عمده ای از تولید خبر از حوزه مکتوب به فضای مجازی رفته و ما با پدیده‌های نوینی روبرو هستیم که کار مدیریتی دشواری را می‌پذیرد، اما معرفی چنین شخصیتی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

وی در پایان گفت: ما در حوزه‌های فرهنگی‌هنری فعالیت‌های متنوعی داریم اما جای چنین برنامه و نشانی در حوزه روزنامه‌نگاری خالی بود و انشالله نشان رضا مقدسی یا قلم مقدس، طی سال‌های آینده به جریان سازنده در امور روزنامه‌نگاری منجر شود. حوزه روزنامه‌نگاری بیشترین انتظار را در حوزه باورهای دینی و سنتی جامعه پیدا کرده و مرحوم رضا مقدسی هم یکی از رویش‌های نسل بعدی روزنامه نگاری انقلاب اسلامی بود.

عکس از هادی زند

گفتنی ست؛ مراسم رونمایی از نشان «قلم مقدس» عصر امروز ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با حضور خانواده، دوستان و همکاران روزنامه‌نگارِ فقید مرحوم رضا مقدسی، همچنین محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، جمعی از اساتید علوم ارتباطات،‌ روزنامه‌نگاران،‌ عکاسان خبری و فعالان حوزه رسانه و مطبوعات در تالار رودکی برگزار شد. در این مراسم، برای اولین‌بار از نشان «قلم مقدس» برای تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد. بناست این نشان در سال‌های آینده به روزنامه‌نگاران منتخب این حوزه اهدا شود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما